شناسهٔ خبر: 66965413 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

پیکاپ G9 بهمن موتور؛ مشخصات فنی، آپشن ها و قیمت

صاحب‌خبر -

چند ماهی از حضور پیکاپ G9 بهمن موتور در بازار می‌گذرد. این خودرو چه مشخصاتی دارد و عملکرد فنی آن در این مدت به چه صورت بوده است؟ با معرفی و بررسی بهمن جی 9 همراه ما باشید.

بهمن موتور برای جلب توجه متقاضیان بازار خودرو به محصولات پیکاپ، محصولی جذاب، قدرتمند و متفاوت با نام G9 را برای عرضه در کشور انتخاب کرده است. اما به سبب چه ویژگی‌هایی پیکاپ بهمن جی 9 به محصولی جذاب تبدیل شده است؟ با معرفی فرزند جدید بهمن موتور در این بخش از اخبار خودرو، همراه گجت نیوز باشید.

در کشور ما جذابیت و قلدر بودن یک خودرو نقش تعیین‌کننده‌ای برای جذب مشتری دارد. واردات و مونتاژ محدود و قیمت گزاف خودروها در بازار آزاد سبب شده تا کمتر کسی از خودروهای 2 تا 5 میلیاردی پیکاپ برای آفرود استفاده کند. خشونت زبان طراحی اتومبیل‌های آفرودی، استقامت بالا در مصارف شهری و محبوبیت صحراگردی، سبب تقاضای بالا برای خرید خودروهای آفرودی در کشور شده است. به‌عنوان مثال پیکاپ کی ام سی T8 که به لطف ویژگی‌های جذابش توانست به سرعت به یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار تبدیل شود.

پیکاپ G9 بهمن موتور، جذاب ترین پیکاپ چینی بازار ایران

اگر شما هم جزو علاقه‌مندان پیکاپ های آفرودی هستید و در عین حال می‌خواهید در خیابان‌ها خودنمایی کنید، در ادامه این مطلب خودرویی متفاوت در این سگمنت را به شما معرفی‌ خواهیم کرد.

پیکاپ g9 بهمن موتور پیکاپ g9 بهمن موتور

تاریخچه پیکاپ G9

پیکاپ جی 9 همانند برادر کوچک‌ترش، یعنی کاپرا در بهمن موتور، محصولی از شرکت ZX Auto یا همان ژانگ ژین چین است. این پیکاپ فول سایز که در نگاه اول شباهت خود به خودروهای باری آمریکایی را فریاد می‌زند، نخستین بار در سال 2021 در قالب یک کانسپت در نمایشگاهی در چین به نمایش گذاشته شد. استقبال گسترده خبرنگاران و مردم از نمونه اولیه این خودرو سبب تحریک ژانگ ژین برای ارتقای نمونه کانسپت و تولید محصولی جذاب شد. در سال 2022 این پیکاپ به‌طور رسمی با نام ویشی (Weishi) 1949 راهی بازار چین شد. پسوند 1949 در نام این خودرو به تاریخ تاسیس شرکت ZX Auto اشاره دارد.

فروش و تقاضای بالای این خودرو در چین، توجه بهمن موتور را برای واردات این پیکاپ به ایران جلب کرد. در پاییز 1401 اولین نسخه از این پیکاپ با نام G9 در نمایشگاه اصفهان در معرض دید عموم گذاشته شد. نمونه‌های اولیه G9 چندان با شرایط و استاندارهای کشور سازگار نبودند؛ همین موضوع سبب شد تا فرآیند تطبیق جی 9 با مصارف درون خاک ایران حدود یک سال زمان ببرد و سرانجام در اواخر سال 1402 شاهد عرضه این خودرو به بازار بودیم.

برسی طراحی ظاهری پیکاپ بهمن جی 9؛ خشن، قلدر و زیبا

وقتی بحث طراحی یک خودرو پیکاپ در یک شرکت سازنده خودرو مطرح می‌شود، الگوبرداری از تویوتا هایلوکس هم بخشی از فرآیند تولید خودرو خواهد بود! اکثر پیکاپ های چینی با الگوبرداری از تویوتا هایلوکس در بخش ظاهری و پیشرانه تولید می‌شوند. اما ZX Auto برای خلق محصولی متفاوت، سنت‌شکنی کرده و جی 9 را تا حد ممکن شبیه به هم‌کلاسان آمریکایی خلق کرده است. البته چینی‌ها برای عقب نماندن از آمریکایی‌ها حتی سایبرتراک را هم شبیه‌سازی کرده‌اند.

طراحی مدرن و به‌روز؟ نه! این جمله را می‌توان الگوی طراحی مهندسان شرکت ZX Auto دانست؛ چرا که در بهمن جی 9 خبری از چراغ‌ها، جلوپنجره و داشبورد خودروهای امروزی نیست. در نمای جلوی بهمن G9 المان‌هایی نظیر جلوپنجره غول‌پیکر با سه چراغ نارنجی‌رنگ در قسمت بالا، دو قلاب بکسل‌بند به رنگ قرمز و چراغ‌های اصلی دایره‌ای (نیسانی) چندتکه جذاب را می‌بینیم که نمای جلویی این خودرو را تا حد زیادی به RAM 1500 شبیه کرده است؛ البته از لحاظ جثه و ابعاد نمی‌توان این خودرو را با RAM مقایسه کرد.

نمای جلویی و عقب جی 9 به‌دلیل مصارف آفرودی تا حد ممکن، ساده طراحی شده و طراحان، مانور خاصی در این قسمت‌ها انجام نداده‌اند. المان‌هایی نظیر ورودی هوای تزئینی روی گلگیر جلو، فلاپ‌های پلاستیکی دور گلگیرها و قسمت‌های دو طرف سپر عقب، در کنار ارتفاع زیاد از سطح زمین، بهمن جی 9 را به محصولی یوقور و البته دوست‌داشتنی تبدیل کرده‌اند.

فضای داخل کابین پیکاپ جدید بهمن موتور به‌لطف فاصله محوری زیاد و پهنای زیاد کنسول میانی، حال و هوای آمریکایی دارد. بر خلاف نمای بیرونی، در طراحی کابین این خودرو شاهد ترکیب المان‌های مدرنی نظیر نورپردازی داخل کابین، لیور دنده الکترونیکی و کلاستر تمام دیجیتال هستیم که کابین خودرو را مقداری لوکس نشان می‌دهند.

پیشرانه و قوای فنی پیکاپ جدید بهمن موتور

ZX Auto برای همگام‌سازی قدرت و ظاهر جی 9، از یک قلب تپنده 2 لیتری برای این خودرو استفاده کرده است. G9 به یک پیشرانه 2 لیتری توربو GDI (سیستم پاشش مستقیم سوخت) مجهز شده که در بیشینه توان خود، قدرت 195 اسب بخار و گشتاور 360 نیوتن‌متر را تولید می‌کند. گیربکس این محصول از نوع اتومات 8 سرعته بوده که قوای تولید شده توسط موتور را به تمامی چرخ‌های خودرو منتقل می‌کند.

پیکاپ بهمن G9 پیکاپ بهمن G9

اگرچه صنعت خودروسازی چین طی دهه اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و از لحاظ طراحی و امکانات رفاهی، محصولاتی هم‌سطح کلاس جهانی تولید می‌کنند؛ اما از لحاظ پیشرانه و سیستم تعلیق در برابر رقبای آمریکایی و ژاپنی حرف زیادی برای گفتن ندارند. به‌عنوان مثال نسخه فیس لیفت شده هایلوکس 2025 که دارای موتور دیزل است در دور موتور 2500 RPM به گشتاور 500 نیوتن‌متر می‌رسد. حتی کی ام سی T9  هم به سبب وزن پایین‌تر خود عملکرد فنی بهتری نسبت به نماینده بهمن موتور دارد. پیشرانه کی ام سی T9 توانایی تولید 221 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن‌متر گشتاور  را در دور موتور 1900 تا 3000 دارد.

بهمن جی 9 از لحاظ مصرف سوخت هم با توجه به جثه، در رده خودروهایی با مصرف بنزین استاندارد قرار می‌گیرد. مصرف سوخت ترکیبی جی 9 حدود 10.1 لیتر در هر 100 کیلومتر اندازه‌گیری شده است. همچنین جی 9 در نهایت توان خود می‌تواند به سرعت 170 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

ZX Auto در بحث سیستم تعلیق هم به‌سبب استفاده از سیستم مولتی لینک، این پیکاپ را از سایر رقیبان چینی متمایز می‌کند. اکثر رقبای چینی این خودرو در ساختار سیستم تعلیق عقب خودرو از سیستم سنتی فنر شمش استفاده می‌کنند. سیستم مولتی‌لینک به‌دلیل گستردگی ساختار، سبب کاهش ظرفیت حمل بار جی 9 شده، اما در عوض هندلینگ و سواری این خودرو ارتقا پیدا کرده است و تا حد زیادی در چالش‌های سخت آفرودی، مانع چپ شدن خودرو می‌شود. اما از لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو به نسبت سایر رقیبان خود برگ برنده‌ای ندارد و همانند آن‌ها از سیستم انتقال قدرت ترنسفر کیس سه حالته با تنظیم الکترونیکی و قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب بهره می‌برد.

جدول مشخصات فنی

مدل خودرو بهمن G9  
پیشرانه چهار سیلندر توربوشارژ با آرایش خطی سیلندرها و سیستم پاشش سوخت مستقیم (GDI)
حجم موتور  1996 سی سی
حداکثر قدرت 195 اسب بخار در 4000 – 5500 دور
حداکثر گشتاور 360 نیوتن‌متر در 1800 – 3600 دور
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ ترونیک
سیستم انتقال قدرت 4WD سه حالته با تنظیم برقی و مجهز به قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب
حداکثر سرعت  170 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی  10.1 در هر 100 کیلومتر
حجم مخزن سوخت 80 لیتر
ابعاد لاستیک‌ها 285/70R17
سیستم تعلیق جلو جناغی دوبل
سیستم تعلیق عقب مستقل چند اتصالی به‌جای فنر شمش
وزن خالص  2060 کیلوگرم
حداکثر ظرفیت حمل بار  495 کیلوگرم
طول × عرض × ارتفاع  5393 × 2045 × 1965 میلی‌متر
فاصله بین دو محور  3230 میلی‌متر

آپشن ها، امکانات و تجهیزات ایمنی بهمن جی 9

خودروهای چینی همواره با دست پری از امکانات رفاهی دیجیتالی به استقبال مشتریان می‌آیند. جی 9 نیز با وجود پیکاپ بودن از این قاعده مستثنی نیست. در جی 9 امکاناتی نظیر دوربین 360 درجه با کیفیت HD، نورپردازی داخل کابین با قابلیت تغییر رنگ، شارژر وایرلس تلفن همراه، رادار تصادف از جلو، دوربین دنده عقب به‌همراه خطوط پویای پارک خودرو در مانیتور، 4 ایربگ، رادار حرکت بین خطوط، رادار نقطه کور، کرنرینگ لایت (Cornering Light) و… کار شده‌اند. با وجود تمامی این امکانات، پیکاپ G9 بهمن موتور فاقد رولرلید است و ZX Auto تهیه این محصول کاربردی را بر عهده خریداران گذاشته است.

پیکاپ g9 بهمن موتور پیکاپ g9 بهمن موتور

خوشبختانه بهمن موتور نسخه فول آپشن این خودرو را به کشور وارد کرده که تمامی امکاناتی که در جدول زیر به آن‌ها پرداخته می‌شود در این محصول وجود دارند.

نام خودرو بهمن G9
چراغ‌ها چراغ‌های جلو و عقب LED، مه‌شکن جلو، دی‌لایت، نورپردازی محیطی داخل کابین، چراغ بدرقه، روشنایی کمکی هنگام گردش فرمان
سیستم‌ مالتی مدیا USB، بلوتوث، میرورلینک برای اتصال به تلفن همراه، مانیتور 10.1 اینچی لمسی، 6 بلندگو (بدون برند)
رینگ‌ها 17 اینچی آلومینیومی
شیشه‌ها و آینه شیشه‌های برقی (سمت راننده اتوماتیک و مجهز به قابلیت ضد مانع)، شیشه‌های عقب دودی، آینه‌های جانبی تاشو برقی مجهز به گرم‌کن، آینه میانی الکتروکرومیک
تهویه مطبوع الکتریکی خودکار، دریچه برای سرنشینان عقب
صندلی روکش چرمی، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 حالت و صندلی سرنشین جلو در 4 حالت، گرم‌کن صندلی‌های جلو، کنسول میانی برای صندلی‌های عقب
ایمنی سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی (HDC)، رادار هشدار دهنده خطر برخورد از جلو (FCW)، رادار هشدار دهنده عدم رانندگی بین خطوط (LDW)، سیستم ضد واژگونی، 4 ایربگ
سایر امکانات کی‌لس استارتر، کروز کنترل، شارژر وایرلس تلفن همراه، دوربین 360 درجه، دوربین ثبت وقایع، سنسور پارک جلو (3 گانه) و عقب (5 گانه)، سنسور باران، سنسور سنجش فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، ترمز پارک برقی با اتوهلد، درایو مد سه حالته (ECO – NORMAL – SPORT)، جلوآمپر تمام دیجیتال 12 اینچی، فرمان ساده به‌همراه دکمه‌‌های کنترلی

جمع بندی

پیکاپ G9 بهمن موتور، خودرویی مناسب برای عاشقان محصولات آمریکایی محسوب می‌شود که به‌دلیل شرایط فعلی، توانایی دسترسی به آن محصولات را ندارند. دوام، توان و تعلیق خودروهای چینی هنوز آن‌قدر پیشرفت نکرده است که بتوان با خیالی آسوده از این خودروها برای آفرود استفاده کرد؛ از سوی دیگر شاید کمتر کسی با وجود محصولات ژاپنی، خودروهای چینی را برای آفرود انتخاب می‌کند.

اگر به‌دنبال پیکاپی با ظاهری ساده‌تر و قیمتی متعادل‌تر می‌گردید توجه شما را به بررسی پیکاپ فوتون G7 اتوماتیک جلب می‌کنیم.

G9 گرانترین خودرو پیکاپ چینی بازار ایران محسوب می‌شود که به‌لطف ظاهری زیبا، بدنه‌ای غول‌پیکر، سیستم تعلیق نرم و سطح بالای آپشن، به خودرویی جذاب تبدیل شده است. قیمت بالا، عرضه محدود و استهلاک بالا از جمله نقاط ضعف این خودرو محسوب می‌شوند. قیمت پیکاپ g9 بهمن موتور در نمایندگی‌ها 1 میلیارد و 980 میلیون تومان است، اما این خودرو در بازار آزاد با مبلغی بیش از 3 میلیارد تومان به فروش می‌رسد.

در گجت نیوز بخوانید:
پیکاپ چانگان هانتر پلاس توسط زامیاد در ایران مونتاژ می‌شود + مشخصات فنی، امکانات و عکس شکست دردناک کینگ لینگ تاگا، پیکاپ دورگه چینی-ژاپنی در بازار ایران اولین تجربه رانندگی با تویوتا تاکوما ۲۰۲۴؛ پیکاپ درشت هیکل ژاپنی

نظر شما