شناسهٔ خبر: 66965017 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

بهار پربارش و علفزارهای انبوه خشک در تابستان

آتش "روانسر" کرمانشاه خاموش شد؛ اما زاگرس در خطر است

سلامت نیوز : در روزهای اخیر آتش سوزی های متعددی از زاگرس در استان های مختلف گزارش شده که عامل آن اغلب بی احتیاطی کشاورزان و همچنین افزایش علفزارهایی که در اثر بارش های بهار امسال رشد چشمگیری داشته اند و حالا با گرم شدن هوا خشک شده اند، است. اگر این موضوع درست مدیریت نشود، سال پرآتشی در انتظار جنگل های کشور به ویزه زاگرس است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز "انجمن محیط زیستی چرو" کرمانشاه خبر داد که کوه "یەڵەوڕ روانسر" در این استان دچار آتش سوزی شده است.

به گفته یکی از اعضای این انجمن که در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی فعالیت دارد آتش هنگامی شهله ور شد و به علفزارهای اطراف سرایت کرد که باغدارها می خواستند پاکسازی زمین ها و باغ های خود را انجام دهند؛ مدیریت آتش از کنترل آنها خارج شده به مناطق طبیعی سرایت کرد. حالا آتش کنترل شده اما به دلیل صخره ای و صعب العبور بودن راه امدادرسانی، عملیات با دشواری مواجه است و به کُندی صورت می گیرد.

این کنشگر محیط زیستافزود: کشاورزان و گردشگران امسال باید بیشتر احتیاط کنند؛ چرا که بهار نسبتا پربارشی داشته ایم و همه جا پر از علف ها و بوته ها شده است.

او تاکید کرد: با گرم و خشک شدن هوا، هر چه که به تابستان نزدیکتر می شویم علف ها و بوته ها و جنگل ها خشک تر می شود و احتمال آتش سوزی بیشتر از گذشته خواهد شد.

او از مردم محلی، گردشگران و باغ داران در زاگرس درخواست کرد که بیشتر از گذشته احتیاط کنند و هیچ آتشی را حتی به اندازه یک سیگار، نیمه خاموش رها نکنند؛ چرا که می تواند تبدیل به یک فاجعه شود و جنگل های زاگرس را به خاکستر تبدیل کند.

در دهه‌های اخیر یک ششم مساحت جنگل‌های زاگرس به دلایل گوناگون از بین رفته‌است؛ این در حالی است که زاگرس، منبع تامین 40 درصد از ساکنان ایران است. بر طبق آمارهای منابع طبیعی ۷۵ فقره آتش‌سوزی تنها در جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۵ رخ داده که در این آتش‌سوزی‌ها ۹۵۰ هکتار از جنگل‌های کهگیلویه وبویراحمد در آتش سوخت. همچنین در سال ۹۶ نیز تا پایان آذرماه، ۱۱۰ آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان رخ داد که در آنها، ۷۰۰ هکتار از جنگل‌های استان در آتش سوخت. در سال ۹۸ نیز ۳۶۴ هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان دچار آتش‌سوزی شده‌است. به گفته مسوولان، عامل اغلب آتش‌سوزی‌ها "عامل انسانی" است و یکی از دلایل اصلی آتش‌سوزی در این مناطق ،آتش زدن کاه و کلش مزارع کشاورزی است.

در استان بوشهر نیز در خرداد 1399 منطقه "کوه سیاه" دچار آتش‌سوزی گسترده شد که مهار و اطفای آن سه روز طول کشید. این آتش‌سوزی خسارات زیادی به نخلستان‌های منطقه وارد کرد و دست کم ۳۰۰ نخل در آتش سوخت. پیشتر آتش‌سوزی منطقه دهرود دشتستان و کوه‌های بیرمی منطقه خائیز تنگستان نیز باعث سوختن ۶۲۰ هکتار از مراتع این مناطق شد. در ماه‌های فروردین و اردیبهشت همان سال نیز ۳۱ مورد حادثه آتش‌سوزی در مراتع استان بوشهر به وقوع پیوست و ۱۹۴ هکتار از مراتع استان دچار آتش‌سوزی شد. این اوضاع کم و بیش در دیگر استان های زاگرسی کشور نیز وجود دارد.

وزش باد شدید، دسترسی سخت منطقه، وسعت زیاد، شرایط بالای علوفه‌ای مراتع، ناآگاهی جوامع محلی نسبت به شرایط جدید اقلیمی در کنار کمبود نیروی انسانی و تجهیزات مناسب اطفای حریق جنگلی، در عدم مهار و کنترل حریق نقش اصلی را به عهده دارند.

نظر شما