شناسهٔ خبر: 66964361 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کتاب «چم الون» اثر نویسنده قصرشیرینی رونمایی شد

قصرشیرین- ایرنا- کتاب‌ «چم الون» اثر «محمد قنبری» نویسنده قصرشیرینی روز شنبه طی مراسمی با حضور جمعی از فرماندار و مسوولان ادارات فرهنگی و مردم علاقمند و کتاب دوست در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قصرشیرین رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، کتاب چم الون به بررسی زندگی و محیط جغرافیایی ساکنان حاشیه رودخانه الوند از سرچشمه این رود خروشان تا خروج از خاک میهن اسلامی‌مان پرداخته است ضمن اینکه این اثر آداب و روسوم روستاهای مسیر این رودخانه را به انضمام تصاویر مناسبتی به تصویر می کشد.

این کتاب به همت خود نویسنده در ۵۰۰ نسخه و در قطع وزیری و برای چاپ اول توسط انتشارات هگمتانه در ۳۴۱ صفحه رونمایی شد.

کتاب «چم الون» اثر نویسنده قصرشیرینی رونمایی شد

فرماندار قصرشیرین در آیین رونمایی از این کتاب با تسلیت ایام ارتحال امام و شهادت شهید جمهور و شهدای خدمت و بزرگداشت قیام ۱۵ خرداد، گفت: خون هایی که به پای درخت انقلاب ریخته شد ثمر خواهد داد و انقلاب اسلامی به برکت همین شهدا عامل مهم تجدید حیات تمدن اسلامی محسوب می شود و بیداری های اسلامی امروز در سراسر دنیا مرهون نشر و صدور انقلاب است.

محمد نجفی در ادامه با اشاره به شکست ناپذیری و استقامت انقلاب اسلامی ایران در بحران های مختلف داخلی و خارجی اضافه کرد: از صدر انقلاب تاکنون دشمنان با توطئه های مختلف درصدد براندازی نظام و انقلاب بوده اند تا از این رو به کشور، انقلاب و آرمان های والای نظام آسیب برسانند اما با هوشیاری و آگاهی و دشمن شناسی ملت ایران و رهبری های امامان انقلاب راه به جایی نبرده اند.

وی اظهار کرد: امروز انقلاب اسلامی ما با عبور از از مرزهای جغرافیایی به آمریکا و اروپا رسیده و دانشجویان آمریکایی شعار راه قدس از کربلا می گذرد را در دانشگاه های آمریکا سر می دهند و به فرموده رهبر معظم انقلاب این دانشجویان در سمت درست ایستاده اند.

فرماندار قصرشیرین گفت: امروز در مرحله و شرایطی هستیم که تبلیغات دشمن بر مردم ما اثری ندارد و با وجود شیطنت های رسانه های اروپایی و آمریکایی برای ایجاد اختلاف در حادثه شهادت آیت الله رییسی و همراهانشان، مردم با حضور میلیونی خود نشان دادند که همواره متحد بوده و هستند.

محمد قنبری» نویسنده این کتاب نیز انگیزه خود را از به تحریر درآوردن این کتاب، عشق و عرق و تعصب به این منطقه و رودخانه الوند بیان کرد و گفت: ارج نهادن به مواهب طبیعی و جلوگیری از آلودگی آب این رودخانه و فرهنگسازی برای روستاهای ساحل نشین در راستای جلوگیری از آلودگی آن از دیگر دلایل به رشته درآوردن این کتاب بود تا بیشتر قدر این سرمایه ارزشمند را بدانیم و میراث نیکی برای آیندگان به یادگار بگذاریم.

کتاب «چم الون» اثر نویسنده قصرشیرینی رونمایی شد

به گزارش ایرنا رودخانه همیشه جاری الوند یا «حلوان» در غرب کرمانشاه از کوه های دالاهو و قلاجه این استان سرچشمه می گیرد و در گذر از میانه شهر "سرپل ذهاب" و کناره شرقی رشته کوه های «بازی دراز» به مرکز شهر قصرشیرین رسیده و در نهایت از طریق شهر خانقین عراق به رود دجله در این کشور همسایه می ریزد.

طول الوند از سرچشمه تا آبریزگاه رود دجله ۲۸۰ کیلومتر و ارتفاع آن از سرچشمه به یک هزار و ۵۰۰ متر می رسد و در مسیر خود ضمن سیرآب کردن زمین های کشاورزی و باغات قصرشیرین بویژه درختان نخل به فرصت تفریحی و گردشگری دوستداران طبیعت و ماهیگیران تبدیل شده است.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد و مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

نظر شما