شناسهٔ خبر: 66963722 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

راهنمای کامل برای سفر به شمال با قطار

تحریریه جهان صنعت نیوز

صاحب‌خبر -

سفر به شمال در مناظر سرسبز، حسی فراموش‌نشدنی را به همراه دارد و به همین دلیل روزانه گردشگران زیادی از این مسیرها با خودرو شخصی، اتوبوس، یا قطار عبور می‌کنند که هر کدام از این وسایل مزیت‌ها و معایبی را دارند. شما می‌توانید از شهرهایی مانند تهران، مشهد و اصفهان (و برخی شهرهای توابع که ایستگاه قطار در آنها وجود دارد) با قطار به استان‌های شمالی کشور بروید. اگر به دنبال خرید بلیط قطار برای سفری به شمال کشور هستید، این مقاله را از دست ندهید.

سفر با ماشین با ترافیک‌های سنگین در ایام تعطیلات، خرابی ماشین و تصادف ممکن است خستگی سفر را دوچندان کند، اما سفر به شمال با قطار می‌تواند یک تجربه بسیار لذت‌بخش باشد. گردشگران در طول مسیر می‌توانند از تماشای مناظر زیبای طبیعت، از جمله کوه‌ها، جنگل‌ها و دشت‌ها لذت ببرند و سفر به‌یادماندنی را برای خود رقم می‌زنند. سه شهر زیبای شمالی گیلان، مازندران و گرگان دارای خطوط ریلی هستند که به‌راحتی می‌توانید از تهران به این شهر‌ها سفر کنید و لذت ببرید. در این مطلب قصد داریم تا این سه مسیر را برایتان شرح دهیم.

مسیر تهران رشت یکی از مسیرهای ریلی محبوب در ایران است که از میان کوه‌ها و جنگل‌های شمال ایران عبور می‌کند. این مسیر ۳۲۹ کیلومتر طول دارد و از ایستگاه راه آهن تهران آغاز شده و به ایستگاه راه آهن رشت ختم می‌شود.

این مسیر از تهران شروع می‌شود مدت زمان این سفر تا رشت ۵ ساعت است و مانند قطار گرگان در شب حرکت می‌کنند تا مسافران بتوانند استراحت کنند. بعد از حرکت از تهران در صورت نیاز در ایستگاه کرج توقف می‌کند در مسیر بعد از گذشتن از هشتگرد به شهر تاریخی قزوین می‌رسند که این شهر با بناهای تاریخی و قلعه الموت، گذر از دشت‌های گندم قزوین که زیبایی خاصی دارد بعد از قزوین گذر از تونل‌های گردنه کوهین به تدریج هوای کوهستانی را کاملاً حس خواهید کرد که به شما نوید وارد شدن به استان گیلان را می‌دهد. آخرین ایستگاه شهر زیبای رشت است که با مکان‌های دیدنی میزبان گردشگران است.

سفر با قطار از مشهد به شمال ایران، یکی از بهترین و لذت‌بخش‌ترین راه‌های سفر به این منطقه سرسبز و تماشایی است. در این مسیر، از میان کوه‌ها، جنگل‌ها و دشت‌های سرسبز عبور می‌کنید و می‌توانید از زیبایی‌های بی‌نظیر طبیعت شمال لذت ببرید.

در حال حاضر دو مسیر ریلی اصلی برای سفر از مشهد به شمال ایران وجود دارد:

۱. مسیر مشهد – ساری – رشت: این مسیر پر تردد ترین مسیر ریلی بین مشهد و شمال ایران است. طول مسیر حدود ۱۰۵۷ کیلومتر است و مدت زمان سفر با قطار در این مسیر حدود ۱۴ تا ۱۶ ساعت است. این قطار از شهرهای مختلفی از جمله نیشابور، سبزوار، سمنان، بابل و قائمشهر عبور می‌کند و گردشگران ضمن استراحت در کوپه خود می‌توانند از مناظر زیبا لذت ببرند.

۲. مسیر مشهد – گرگان: این مسیر کمتر پر تردد است و تعداد قطارهای کمتری در این مسیر هستند. طول این مسیر حدود ۹۳۵ کیلومتر است و زمان سفر با قطار در این مسیر حدود ۱۲ تا ۱۴ ساعت خواهد بود. در طول سفر با قطار از مشهد به شمال، می‌توانید از جنگل‌های سرسبز از زیباترین جنگل‌های گیلان، مازندران و گلستان لذت ببرید.

سفر به استان گلستان با قطار می‌تواند یک تجربه بسیار لذت بخش باشد. مناظر زیبا و چشم اندازهای طبیعی و بی نظیر این استان از پنجره قطار به خوبی قابل مشاهده هستند.

مسیر تهران – گرگان: این مسیر پرترددترین مسیر ریلی به استان گلستان است و قطارهای مختلفی در این مسیر تردد می‌کنند. زمان سفر با قطار در این مسیر حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت است. به همین دلیل معمولا این قطار‌ها شب رو هستند مسافرین می‌توانند در طول سفر استراحت کنند. این مسیر بسیار زیبا و جذاب است از تهران که حرکت کنید بعد عبور از ورامین و گرمسار مسیری کویری زیبا را طی می‌کنید بعد از گذشتن از گرمسار به دالان‌های راهی سرسبز و تماشایی که شما را به فیروزکوه می‌رساند و بعد از از فیروزکوه شما به تونل گدوک طولانی ترین تونل خاورمیانه می‌رسید و بعد به پل ورسک میرسید که شاهکار مهندسی ایران به شمار می‌آید. بعد از خروج مازندران، مقصد بعدی بندر گز و دشت‌های زیبا را خواهید دید که نشان دهنده ورود شما به خطه زیبا و پر رمز راز ترکمن صحرا است و آخرین ایستگاه هم گرگان است.

این مسیر کمتر از سایر مسیرهای ریلی تردد دارد و تعداد قطارهای کمتری در این مسیر فعالیت می‌کنند. زمان سفر با قطار در این مسیر حدود ۱۴ تا ۱۶ ساعت است و شما در این مسیر می‌توانید از طبیعت بکر و سرسبز شمال و جاذبه‌های گردشگری متعدد آن لذت ببرید.

دو مسیر اصلی برای سفر از اصفهان به شمال وجود دارد:

۱. مسیر اصفهان – تهران – شمال: این مسیر پر تردد ترین مسیر بین اصفهان و شمال ایران است. طول این مسیر حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر است و بسته به مقصد نهایی شما در شمال از شهرهای مختلفی مانند قم، تهران، کرج و چالوس عبور می‌کند.

۲. مسیر اصفهان – سمنان – شمال: این مسیر کمتر پر تردد است و به عنوان مسیر جایگزین برای مسیر اول محسوب می‌شود. طول این مسیر حدود ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر است (بسته به مقصد نهایی شما در شمال). از شهرهای مختلفی مانند کاشان، سمنان، دامغان و گرگان عبور می‌کند.

سفر با قطار به شمال ایران می‌تواند طولانی باشد، به خصوص اگر از مسیر تهران – ساری سفر می‌کنید. تعداد قطارهایی که به شمال ایران سفر می‌کنند محدود است و ممکن است در ساعات و روزهای خاصی قطار به مقصد مورد نظر شما وجود نداشته باشد.

برخی از شهرهای شمال ایران با قطار قابل دسترسی نیستند و برای رسیدن به این شهرها باید از سایر وسایل حمل و نقل مانند اتوبوس یا تاکسی استفاده کنید.

سفر به شمال همیشه سرشار از خاطرات شیرین است که همیشه به یاد می‌ماند. طبیعت زیبا و بکر، جنگل‌ها، طراوت و سرسبزی محیط برای بسیاری مقصدی برای تفریح و گردش است. دریای خزر در تمام ایام سال گردشگران زیادی را از تمام نقاط کشور به سوی خود می‌کشاند و سفر با قطار سختی مسیر را برای شما آسان کرده است.

 

** این مطلب توسط جهان صنعت نیوز نوشته نشده و انتشار آن به منزله تایید محتوا نیست.

نظر شما