شناسهٔ خبر: 66963286 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

کدام داروی ضد افسردگی باعث کاهش وزن می شود؟

اقتصاد ایران: مانند اکثر داروها، نتایج فردی به یک دارو ضدافسردگی ممکن است متفاوت باشد. هر گونه عارضه جانبی از جمله عوارض جانبی مرتبط با وزن کاملاً به نحوه واکنش بدن شما به یک دارو بستگی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول هلث، در حالی که برخی از داروهای ضد افسردگی با افزایش وزن مرتبط هستند، برخی دیگر با کاهش وزن مرتبط هستند. از آنجایی که افسردگی می تواند بر سطح انرژی و انگیزه شما تأثیر منفی بگذارد، مصرف داروهای ضد افسردگی نیز ممکن است به محض شروع بهبود افسردگی، انرژی بیشتری به شما بدهد.

اگر افسردگی دارید، این احتمال وجود دارد که پزشک یا درمانگر شما درمان و یا داروهای ضد افسردگی را توصیه کند. داروهای ضد افسردگی می توانند به شما کمک کنند احساس بهتری داشته باشید، اما همچنین می توانند عوارض جانبی داشته باشند که ممکن است شامل افزایش یا کاهش وزن باشد.

مانند اکثر داروها، نتایج فردی به یک دارو ضدافسردگی ممکن است متفاوت باشد. هر گونه عارضه جانبی از جمله عوارض جانبی مرتبط با وزن کاملاً به نحوه واکنش بدن شما به یک دارو بستگی دارد. این امکان وجود دارد که بدون توجه به دارویی که مصرف می کنید، تغییری در وزن خود مشاهده نکنید یا در جهت مخالف معمول حرکت کنید. برای برخی افراد، نوسان وزن موقتی است.

کاهش وزن بعد از مصرف داروی ضد افسردگی

برخی از داروهای ضد افسردگی با کاهش وزن در برخی افراد مرتبط هستند. نحوه واکنش شما به درمان به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله علائم بیماری شما، پاسخ بدن شما به درمان و هرگونه تغییر در شیوه زندگی.

کدام داروهای ضد افسردگی باعث کاهش وزن می شوند؟

تغییرات وزن از جمله عوارض جانبی گزارش شده داروهای ضد افسردگی است. طبیعی است که از این عارضه جانبی واقعاً ناامید شوید. در حالی که واکنش همه افراد متفاوت است، برخی از داروهای ضد افسردگی وجود دارند که باعث کاهش وزن می شوند، در حالی که برخی دیگر با افزایش وزن مرتبط هستند.

داروهای ضد افسردگی مرتبط با کاهش وزن عبارتند از:

  • پروزاک (فلوکستین): یک مطالعه در سال 2022 نشان داد که بزرگسالانی که هر روز 60 میلی گرم پروزاک مصرف می کردند، در طول شش ماه اولیه درمان به طور متوسط 6 پوند از دست دادند. به نظر می رسد این اثر وابسته به دوز باشد زیرا افرادی که دوزهای کمتری مصرف می کنند چنین اثرات کاهش وزن را تجربه نمی کنند.
  • بوپروپیون: تحقیقات نشان داده است که افرادی که Wellbutrin مصرف می کنند در طول دو سال درمان به طور متوسط کمی بیش از 7 پوند وزن کم کرده اند.
  • ونلافاکسین: افرادی که Effexor مصرف می کنند ممکن است کاهش سریع وزن کمی را تجربه کنند و در یک مطالعه 10 ساله، Effexor با افزایش وزن کمتر از حد متوسط مرتبط بود.

پیوند به معنای ارتباط آماری است، اما این بدان معنا نیست که شما به طور مشابه تحت تأثیر قرار خواهید گرفت. به عبارت دیگر، این داروهای ضد افسردگی با کاهش وزن مرتبط هستند، اما داروهای ضد افسردگی نیستند که هر بار باعث کاهش وزن شوند. ممکن است وزن کم کنید یا نه. برای برخی افراد، این اثرات کاهش وزن پس از چند ماه استفاده از داروهای ضد افسردگی از بین می روند.

نوع خاصی از دارویی که مصرف می کنید (و اینکه چگونه بر بدن شما تأثیر می گذارد) می تواند در تعیین نوع تغییرات مرتبط با وزن که ممکن است تجربه کنید نقش داشته باشد.

پروزاک یک مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) است. افکسور یک مهارکننده بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SNRI) است.

Wellbutrin نیز یک داروی ضد افسردگی غیر معمول است که سطح سروتونین در مغز را تغییر نمی دهد. در عوض، به طور منحصر به فردی سایر مواد شیمیایی مغز مانند نورآدرنالین و دوپامین را تغییر می دهد که نه تنها با کاهش وزن همراه است، بلکه عملکرد جنسی را نیز بهبود می بخشد. با این حال، Wellbutrin ممکن است برای همه مناسب نباشد. این امر به ویژه در مورد افرادی که سابقه تشنج یا اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی یا پرخوری عصبی دارند صادق است.

مانند همه داروهای ضد افسردگی، Wellbutrin، Prozac و Effexor دارای هشدار جدی هستند. این امر پتانسیل آنها را برای افزایش خطر افکار و اعمال خودکشی در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان جوان در مراحل اولیه درمان بیان می کند.

اگر افکار خودکشی دارید، برای حمایت و کمک از یک مشاور با خط ملی پیشگیری از خودکشی به شماره ۱۲۳ تماس بگیرید. اگر شما یا یکی از عزیزانتان در معرض خطر فوری هستید، با ۱۱۵ تماس بگیرید.

داروهای ضد افسردگی و افزایش وزن

در حالی که برخی از داروهای ضد افسردگی وجود دارند که باعث کاهش وزن می شوند، برخی دیگر با افزایش وزن مرتبط هستند. چگونگی و چرایی این امر کاملاً مشخص نیست. به این دلیل که افزایش وزن هنگام مصرف داروهای ضد افسردگی پیچیده است؛ موقعیت هر فرد متفاوت است و پاسخ آنها ممکن است متفاوت باشد.

برخی تحقیقات در مورد تعامل مواد شیمیایی مغز، داروهای ضد افسردگی و هورمون‌ها وجود دارد که ممکن است منجر به افزایش وزن شود، اما با این وجود مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

یک مطالعه نشان داد که حدود 65٪ از افرادی که داروهای ضد افسردگی مصرف می کنند افزایش وزن را تجربه کرده اند. مطالعه دیگری اشاره کرد که افزایش وزن می تواند یک "علت مهم" قطع درمان در دو ماه اول باشد.

در حالی که آمار نشان می دهد که این بسیار رایج است، مهم است که به یاد داشته باشید که همه داروهای ضد افسردگی این عارضه جانبی را ندارند. اگر نگران افزایش وزن هستید، با پزشک خود مشورت کنید تا مشخص کند کدام گزینه های درمانی کمترین عوارض جانبی مرتبط با وزن را دارند.

تحقیقات نشان می دهد که افزایش وزن بیشتر با چند داروی ضد افسردگی زیر مرتبط است:

پاکسیل (پاروکستین) و سلکسا (سیتالوپرام): مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)
الاویل (آمی تریپتیلین): یک داروی ضد افسردگی سه حلقه ای
رمرون (میرتازاپین): یک داروی ضد افسردگی غیر معمول
ناردیل (فنلزین): یک مهارکننده مونوآمین اکسیداز (MAOI)
افزایش وزن مرتبط با سایر داروهای ضد افسردگی، اگر اتفاق بیفتد، معمولا کوتاه مدت است. علاوه بر این، به نظر می رسد عوامل فردی نیز در این امر نقش داشته باشند. به عبارت دیگر، پیش‌بینی اینکه چه کسی با داروهای ضدافسردگی خاص وزن اضافه می‌کند، دشوار است، زیرا متغیرهای زیادی وجود دارند.

داروهای ضد افسردگی که باعث کاهش یا افزایش وزن نمی شوند

به نظر می رسد برخی از داروهای ضد افسردگی خنثی وزن هستند (آنها با افزایش وزن یا کاهش وزن مرتبط نیستند). این موارد عبارتند از Trintellix (vortioxetine)، Manerix (moclobemide)، Pristiq (desvenlafaxine) و ترازودون .

چرا داروهای ضد افسردگی بر وزن تاثیر می گذارند؟

پس چه ارتباطی بین داروهای ضد افسردگی و وزن شما وجود دارد؟

یکی از دلایلی که داروهای ضد افسردگی وجود دارند که باعث کاهش یا افزایش وزن می شوند این است که برخی از این داروها بر مسیرهای اشتها تأثیر می گذارند.

داروهای ضد افسردگی که باعث کاهش وزن می شوند ممکن است با کاهش اشتهای شما این کار را انجام دهند. آنهایی که باعث افزایش وزن می شوند ممکن است در عوض اشتهای شما را تحریک کنند.

به یاد داشته باشید که افسردگی به خودی خود می تواند بر سطح فعالیت، انتخاب غذا و عادات خواب شما نیز تأثیر بگذارد که همه اینها بر وزن تأثیر می گذارد. وقتی سطح خلق و خو و انرژی شما پایین است، داشتن انگیزه برای ورزش کردن سخت است و هنگامی که احساس غمگینی می کنید، ممکن است بیشتر وسوسه شوید که به سراغ میان وعده های شیرین، پرچرب و فرآوری شده بروید تا به سرعت دوپامین دریافت کنید.

بنابراین، همانطور که دارو شروع به کاهش احساسات افسردگی می کند، این رفتارها نیز می توانند تغییر کنند. با تغییر این رفتارها، ممکن است متوجه شوید که وزن اضافه یا از دست می دهید.

سابقه خانوادگی شما حتی ممکن است بر تغییر وزن شما در حین مصرف داروهای ضد افسردگی تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که سابقه خانوادگی چاقی به پیش بینی افزایش وزن هنگام مصرف این نوع دارو کمک می کند.

در صورت افزایش وزن در حین مصرف داروهای ضد افسردگی چه باید کرد؟


انتخاب یک داروی ضد افسردگی

درمان افسردگی برای سلامت روان و رفاه شما بسیار مهم است. ظاهر فیزیکی و سلامت شما نیز هائز اهمیت است. با پزشک خود درباره درمان افسردگی صحبت کنید، زیرا گزینه های زیادی وجود دارد. به طور کلی، بهتر است از تصمیم گیری بر اساس عوارض جانبی مرتبط با وزن خودداری کنید، زیرا این عوارض می توانند غیرقابل پیش بینی و همچنین موقتی باشند.

اغلب، دشوار است که بدانید کدام یک از داروهای ضد افسردگی برای شما بهتر عمل می کند. ممکن است برای یافتن دارویی که موثر باشد و همچنین عوارض جانبی غیرقابل کنترلی ایجاد نکند، نیاز به آزمون و خطا باشد. همیشه درمان خود را با پزشک خود در میان بگذارید (هرگز مصرف داروهای ضد افسردگی خود را بدون موافقت پزشک قطع نکنید).


نکاتی در مورد مصرف داروهای ضد افسردگی که باعث کاهش وزن می شوند

اگر در مورد عوارض جانبی بالقوه مرتبط با وزن نگران هستید، با پزشک خود در مورد تغییرات رژیم غذایی و ورزش که می توانید ایجاد کنید نیز صحبت کنید. در حالی که داروهای ضد افسردگی وجود دارند که باعث کاهش وزن می شوند، می توانید اقداماتی را انجام دهید و در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید تا به مدیریت این عوارض جانبی کمک کنید.

استراتژی های مدیریت وزن می تواند سلامت عاطفی و روانی شما را نیز بهبود بخشد. اغلب، ترکیبی از دارو و سبک زندگی سالم بهترین برنامه درمانی برای افسردگی است.

ورزش

این که آیا امیدوار به کاهش وزن، کاهش عوارض جانبی مرتبط با وزن ناشی از داروهای ضد افسردگی خود، حفظ وزن یا افزایش وزن هستید، ورزش می تواند به شما کمک کند. می توانید از قدم های کوچک شروع کنید. پیاده روی، حرکات کششی و تمرینات مقاومتی با شدت متوسط همگی می توانند مفید باشند.

آنچه از همه مهمتر است ثبات است. تغییرات کوچک اما مداوم می تواند تغییرات بزرگی در سلامت شما ایجاد کند.

دستورالعمل های فعالیت بدنی برای آمریکایی ها حداقل 150 تا 300 دقیقه در هفته ورزش با شدت متوسط را برای فواید سلامتی پیشنهاد می کند. این 30 تا 60 دقیقه، پنج روز در هفته، از هر تمرینی است که از دوچرخه سواری گرفته تا شنا، تنیس و یوگا لذت می برید.


رژیم غذایی

اگر یکی از داروهای ضد افسردگی را مصرف می‌کنید که باعث کاهش وزن می‌شوند، روی رژیم غذایی غنی از غذاهای کامل، از جمله میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین‌های بدون چربی و چربی‌های سالم تمرکز کنید.

داشتن یک رژیم غذایی متعادل می تواند به مدیریت وزن کمک کند. همچنین یک راه عالی برای تقویت خلق و خوی شما است، زیرا بین رژیم غذایی و افسردگی ارتباط وجود دارد.

سعی کنید هر چند روز یا هر هفته مبادلات و تغییرات کوچک انجام دهید. برای مثال، اگر معمولاً آب میوه می نوشید، به سراغ آب و میوه های کامل بروید. از این طریق قند کمتر و فیبر سیر کننده بیشتری دریافت خواهید کرد. راه دیگر برای دریافت فیبر بیشتر، انتخاب غلات کامل (مانند نان سبوس دار) به جای غلات تصفیه شده است.

برای کاهش وزن داروی ضد افسردگی بخوریم؟

اگر افسردگی ندارید، داروهای ضد افسردگی برای کاهش وزن توصیه نمی شوند. مصرف این داروها برای این منظور نتایج ناچیزی دارد. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این روش به اندازه رژیم غذایی و ورزش به تنهایی به کاهش وزن کمک می کند.

استفاده از داروهای ضد افسردگی برای کاهش وزن توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تایید نشده است. در حالی که پزشک شما ممکن است این داروها را برای کاهش وزن تجویز نکند، ممکن است هنگام تجویز آنها برای درمان افسردگی، اثرات بالقوه آن را بر وزن در نظر بگیرد.
برخی از محققان پیشنهاد می‌کنند که پزشکان ممکن است بخواهند هنگام انتخاب داروهای ضدافسردگی رویکردی وزن محور داشته باشند که ممکن است شامل تجویز داروهای ضدافسردگی باشد که باعث کاهش وزن می‌شوند یا به جای داروهایی که با افزایش وزن مرتبط هستند، داروی خنثی را پیشنهاد دهند.

نظر شما