شناسهٔ خبر: 66961788 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

سبزپوشی بورس با تغییر استراتژی سهامداران خرد

اقتصاد ایران: بررسی معاملات بازار سرمایه در هفته گذشته نشان می دهد، سهامداران خرد با تغییر استراتژی نیم‌نگاهی هم به دولت بعد دارند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، در هفته اخیر بازار بورس اوراق بهادار تهران روند ریزشی داشت و از مرز 2 میلیون و 100 هزار واحد پایین آمد. اما در هفته اول خردادماه روند بروس برگشت و توانست در دو روز معاملاتی سبزپوش شود.در هفته گذشته دامنه نوسان قیمت سهام منفی و مثبت 2 درصد بود، بنابراین شاهد رشد صف‌های خرید و فروش بازار بودیم و ارزش معاملات ارقام بسیار پایینی را ثبت کرد. ارزش معاملات خرد سهام در تمامی روزهای معاملاتی هفته در محدوده 2 همت قرار داشت.

دامنه نوسان همچنان در محدودیت

مدیران بورسی هنوز تصمیمی برای باز شدن دامنه نوسان ندارند و این موضوع را برای بازار به عنوان یک تهدید قلمداد می‌کنند.قرار بود دامنه نوسان به صورت فصلی افزایش پیدا کند؛ اما سازمان بورس در اولین اقدام با مواجه شدن با حوادث مختلف دامنه نوسان را محدود می‌کند.سازمان بورس نیز با توجه به تاکید بانک‌مرکزی جهت رعایت سقف نرخ یهره، نامه‌ای به صندوق‌های سرمایه گذای با درآمد ثابت نوشته و استفاده از ۱۶ عبارت در تبلیغات درآمدثابت‌ها را ممنوع اعلام کرده است. اولین موضوعی که در این نامه به چشم می‌خورد عدم استفاده از کلمه درآمد ثابت برای تبلیغات شرکت‌های درآمد ثابت است.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس

برای این روزهای بازار سرمایه و شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نمی‌توان خیلی نسخه پیچید؛ چرا که دو روز ابتدایی هفته آینده بازار درگیر انتخابات است.شاخص کل پایین تر از میانگین های 55 روزه و 200 روزه خود قرار گفته است سیگنالی در محدوده اندیکاتور RSI (واگرایی) دیده نمی شود.از سویی هم ارزش معاملاتی پایین نشان می‌دهد که عملا خریدار عمده‌ای برای بازار پا پیش نمی‌گذارد و بازار به نوعی رها شده است.

بازار به کف رسیده است

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه  گفت: این روزها یک نگاه معامله گران به انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری است. می‌توان انتظار داشت فعالان اقتصادی و معامله گران فعلا استراتژی صبر و انتظار را در پیش بگیرند و منتظر بمانند تا نتیجه انتخابات هشتم تیر ماه مشخص شود. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: علت اصلی رشد شاخص‌ها در دو روز پایانی هفته گذشته به سیگنال‌های مثبت دولت مرتبط است. اصلاح نرخ خوراک، سخت گیری درباره نرخ سود، کاهش نرخ اخزا و ... از جمله این سیگنال ها است.وی افزود: قیمت‌ها به کف رسیده و به نظر می رسد بازار بیش از این ریزش نخواهد کرد.

شاخص در دوراهی صعود و نزول

شاخص کل بورس تهران در روز شنبه 16 هزار و 968 واحد ریزش کرد. شاخص یکشنبه 20 هزار و 730 واحد پایین آمد. شاخص روز دوشنبه 22 هزار و 505 واحد سقوط کرد. اما روز سه‌شنبه 11 هزار و 716 واحد رشد کرد و در روز چهارشنبه نیز شاخص کل 16 هزار و 209 واحد صعود کرد.شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم 2 میلیون و 86 هزار و 84 واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 27 هزار و 672 واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس منفی 1.3 درصد شد.شاخص کل هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 8 هزار و 544 واحد پایینتر ایستاد و بازدهی منفی 1.2 درصدی را ثبت کرد.

افت ارزش معاملات خرد بازار سهام

در این هفته، میانگین ارزش معاملات بازار سهام 85 هزار و 166 میلیارد تومان بود. میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز 2 هزار و 514 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 3 هزار و 157 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 20 درصدی داشته است.

تداوم خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

در اولین روز معاملاتی هفته، 610 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. روز یکشنبه نیز 655 میلیارد تومان خارج شد.روز دوشنبه این رقم به 363 میلیارد تومان بالغ شد. در روز سه‌شنبه نیز 65 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. در آخرین روز معاملاتی هفته پول حقیقی وارد شد که ارزش آن 74 میلیارد تومان بود.در مجموع کل هفته هزار و 619 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 324 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین 74 درصد افزایش یافته است.

نظر شما