شناسهٔ خبر: 66961716 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

تعطیلات پایان هفته فرصتی برای توسعه گردشگری اصفهان

سعید احمدی

با تصویب طرح افزایش تعطیلات آخر هفته در فرجام فعالیت‌های مجلس یازدهم، امید برای توسعه کیفی گردشگری داخلی در پهنه فرهنگی اصفهان با این طرح بیش از هر زمان دیگر افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

امیر کرم زاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در یادداشتی نوشت: در طی چند روز اخیر به همت جامعه هتلداران اصفهان، فعالان گردشگری در دو حوزه دولتی و خصوصی گرد هم آمدند تا با همفکری با یکدیگر برای فرصت تعطیلات دوروزه آخر هفته در پهنه استان اصفهان برنامه‌ریزی کنند.

بی‌تردید با نگاهی به سفرهای داخلی در جای‌جای کشور درمی‌یابیم که گردشگری داخلی که متأسفانه در سال‌های اخیر عمدتاً به‌صورت گردشگری انبوه، عموماً در پیک‌های محدود زمانی، همچون نوروز انجام می شود و این در حالی است که با نگاهی به تعطیلات نوروز درمی‌یابیم که اگرچه تعطیلات نوروز در اصل ۴ روز است اما در بسیاری از موارد، سفرهای نوروزی آن‌هم به طرق مختلف از روزهای بیست و هفتم یا بیست و هشتم اسفندماه آغاز و تا پس از تعطیلات ۱۳ فروردین  سال بعد، یعنی به مدت نزدیک به کمی بیش از 2 هفته انجام می شود.

درحالی‌که اصل تعطیلات نوروز همان‌گونه که ذکر شد در حقیقت ۴ روز است و این در حالی است که عملاً ستادهای سفر استان‌ها ناگزیر به تجهیز تمامی امکانات موجود برای خدمات‌رسانی به گردشگران هستند و این در حالی است که تراکم جمعیت  و انبوهی حضور گردشگران در مقاصد گردشگری همچون اصفهان  و تعطیلات ممتد، عملاً فرصتی برای بهره‌گیری اقتصادی  و فرهنگی از این مقوله نه برای گردشگران و نه برای فعالان در مقاصد گردشگری فراهم نمی‌آورد، لذا این نکته درنهایت از یک‌سو به افت کیفیت خدمات‌رسانی به گردشگران منجر شده و از سوی دیگر گردشگران نیز در تراکم سفر عملاً فرصتی برای بهره‌گیری از مواهب سفر نمی‌یابند.

با توجه به افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز، به نظر می‌رسد عملاً کارمندان دولتی فرصتی مناسب می‌یابند تا با بهره‌گیری از این ایام بتوانند به سفرهای داخلی چه درون استانی،چه برون‌استانی بپردازند، لذا به نظر می‌رسد با توجه به اینکه این طرح بیش از دو سال در داخل وزارتخانه در حال بررسی علمی بوده و سپس پس از طی فرآیندی طولانی و ممتد در مجلس تصویب شد، هم‌ اکنون فرصتی مناسب را پدید آورده تا بتوان از این طریق به افزایش بهره‌وری فرهنگی و اقتصادی ایران و به‌ویژه اصفهان و توزیع مناسب ایام سفر در مقاطع مختلف زمانی در اموری به شرح زیر اندیشید.

بی‌تردید در راستای افزایش کمی و کیفی سفرهای داخلی و با توجه به افزایش تعطیلات آخر هفته و با در نظر گرفتن این نکته که  استان اصفهان می‌تواند به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری داخلی کشور بدل شود، لزوم برنامه‌ریزی برای تدوین و اجرای رویدادهای فرهنگی در ۲۸ شهرستان و ۱۱۴ شهر استان با توجه به تنوع اقوام و تنوع شاخصه‌های فرهنگی در جای‌جای استان، هم‌اکنون بیش از هر زمان دیگر برای حضور گردشگران در مناطق مختلف استان احساس می‌شود.

همچنین یکی از مهم‌ترین اقدامات در راستای توسعه گردشگری در اصفهان، بهبود کمی و کیفی گردشگری خوراک در پهنه استان اصفهان است. اگر بپذیریم غذا و نوشابه یکی از مهم‌ترین نیازهای گردشگران و یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های فرآیند قضاوت گردشگران در خصوص یک مقصد گردشگری است، امروزه به نظر می‌رسد با توجه به تنوع و تکثر اقوامی که در جای‌جای استان اصفهان زندگی کرده و به‌تبع آن دارای آداب‌ورسوم و به‌ویژه غذاهای متنوع هستند، به این مقوله مهم در صنعت گردشگری استان اصفهان چندان پرداخته نشده است. لذا به نظر می‌رسد پرداختن به جذابیت‌های خوراک در گردشگری اصفهان و ایجاد تنوع در غذای گردشگران چه در اصفهان و چه در سایر مناطق استان، می‌تواند نقش مهمی در افزایش کیفیت گردشگری اصفهان به‌ویژه در ایام تعطیلات آخر هفته ایفا کند.

 یکی دیگر از شاخصه‌های برنامه‌ریزی مناسب برای توسعه کیفی گردشگری داخلی در پهنه استان اصفهان، افزایش زمان فعالیت بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان ویژه گردشگران است، لذا با توجه به برآوردهای اولیه در این اداره کل و برنامه‌ریزی برای تأمین منابع مالی و انسانی، می‌توان در ایام تعطیلات پایان هفته، فعالیت بناهای تاریخی را حداقل تا ساعت ۲۱ افزایش داد. زیر از این طریق، ضمن ایجاد برنامه مناسبی برای آغاز رخداد گردشگری شبانه، می‌توان در روزهای گرم تابستان، بازدید از بناها را از روزبه خنکای عصرگاهان و شب‌هنگام در راستای ایجاد فضایی مناسب و پرنشاط برای گردشگران انتقال داد. همچنین افزایش تعداد آثار قابل بازدید گردشگران در مناطق مختلف استان اصفهان و ایجاد جذابیت‌های فرهنگی نیز در کنار این آثار، عامل مؤثر دیگری در راستای ایجاد انگیزه لازم برای انتخاب اصفهان توسط گردشگران به‌عنوان یک مقصد مناسب سفر در ایام تعطیلات پایان هفته است.

از جمله نیازهای مهم گردشگری استان اصفهان، تلاش در راستای بهبود کمی و کیفی شبکه حمل‌ونقل عمومی استان، اعم از زمینی، ریلی و هوایی در کنار تلاش برای بهبود کیفیت راه‌های استان است. به‌ویژه اینکه استان اصفهان در مرکز کشور واقع‌ شده و محور اتصال بسیاری از مناطق کشور به شمار می‌رود. لذا بهبود کیفی سیستم حمل‌ونقل عمومی در پهنه استان و همچنین بهبود کیفیت جاده‌های استان، نقش مهمی در جذب گردشگر به‌ویژه به‌صورت تور و گروهی داشته و ضمن کاهش تصادفات جاده‌ای می‌تواند به توسعه گردشگری داخلی در پهنه فرهنگی استان اصفهان به‌ویژه در ایام تعطیلات آخر هفته  به‌صورت سفرهای گروهی منجر شود.

انتهای پیام/

نظر شما