شناسهٔ خبر: 66961264 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

گزارش خبرگزاری قدس از اجلاس بین‌المللی «غزه؛ مظلوم مقاوم»:

رئیس مجلس: امام(ره) غیرت انسانی و وجدان بشری را مبنای مقاومت فلسطین قرار داد | سرپرست وزارت خارجه : پیام مقاومت مردم فلسطین در جهان حتی در غرب و داخل خاک‌ آمریکا با لبیک مواجه شده است

در آستانه سی و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (س) اجلاس بین‌المللی«غزه مظلوم مقاوم» با حضور شخصیت‌های سیاسی و بین‌المللی برگزار شد.

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) صبح امروز، (شنبه ۱۲ خرداد) اجلاس بین‌المللی «غزه؛ مظلوم مقاوم» از سوی ستاد خارجی سالگرد بزرگداشت امام خمینی (س) در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.


موج مقاومت دیر یا زود رژیم صهیونیستی این‌ پیکره منحوس را ریشه‌کن خواهد کرد



محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در این اجلاس بین المللی گفت: فرصت را غنیمت شمرده و حضور شما را در ایران اسلامی خیر مقدم می‌گویم. امروز که وجدان آزادگان جهان از آنچه که ماه‌ها است بر سر فلسطینیان می‌رود، زخم دیده است، امروز که موج حمایت مردمی از غزه و رفح در شهرهای اروپایی و غربی آغاز شده و برخی کشورهای غربی برای به رسمیت شناختن فلسطین پیش‌قدم شده‌اند، امروز که دادگاه لاهه به صراحت اسرائیل غاصب را محکوم می‌کند، امروز که دانشگاه‌های جهان کلاس‌های درس آزادی‌بخش و رهایی از ظلم را برگزار می‌کنند، جهان صدای فلسطین را می‌شنود اما این صدا ۶۰ سال پیش از گلوی یک مرد الهی از قم به گوش ما رسید.

 

قالیباف بیان‌ کرد: این مرد الهی یکه و تنها و حتی در میان‌ شگفتی یاران نزدیکش ریشه فساد و ظلم را نه فقط در ایران، بلکه در جهان نشان داد و آمریکای جنایتکار و رژیم غاصب اسرائیل را مظهر این فساد دانست و البته راه مبارزه و مقاومت در برابر این ظالمان را نیز به ما آموخت، آن هم در حالی که دنیا و حتی جهان اسلام در‌گیر و دار کنار آمدن با این موجودیت نامشروع و فراموشی فلسطین بود.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از روزی که نهضت اسلامی در ایران شروع شد تا روز پیروزی انقلاب اسلامی امام اجازه نداد تا موضوع فلسطین از دستور کار انقلاب اسلامی خارج شود. ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز تمامی امکانات را برای حل مسئله فلسطین به کار برد و مهمترین تمرکز را بر روی مسئله فلسطین و اینکه فلسطین مسئله اول جهان اسلام است، قرار داد.

 

وی افزود: در این زمینه امام(ره) از هیچ کمکی دریغ نکرد و ابتکار ایجاد روز قدس به عنوان روز جهانی از سوی ایشان بود. امروز نیز در دنیا هر روز به روز جهانی فلسطین تبدیل شده است. اسرائیلی‌ها از خرد انسانی بی‌بهره هستند. آنها خیال می‌کردند که با گذشت زمان، فلسطین بیشتر فراموش شده و پیکر مقاومت تراشیده خواهد شد اما از زمانی که امام(ره) به جای ناسیونالیسم عربی، غیرت انسانی و وجدان بشری را مبنای مقاومت فلسطین قرار داد، اسرائیل روز به روز ضعیف‌تر شده و امروز عرق سرد شکست بر پیشانی آنها نشسته است.

 

قالیباف تصریح کرد: امام(ره) تحول‌آفرین بود و امروز بصیرت او روز به روز برای آزادگان جهان‌روشن می‌شود. نقشه راه تحول امام‌(ره) نیز نه فقط برای ایران‌ بلکه برای جهان اسلام‌ و همه بشریت بود. همه می‌دانیم‌ یکی از رؤیاهای رژیم‌صهیونیستی این بود که با تغییرات نسلی مسئله فلسطین در میان‌ جوانان فراموش شود و نهایت تلاش خود را در این زمینه کردند تا نسل جدیدی به سرزمین‌های اشغالی کوچ داده شوند اما نسل جدید فلسطینی این رؤیای پریشان را نیز بر هم زد. این‌ ضرب دست امام(ره) است که از ۶۰ سال پیش تاکنون موج‌ مقاومت را پیش برده است.

 

وی تصریح کرد: امروز نه فقط جوانان فلسطینی مقاوم‌تر از هر نسلی پای فلسطین ایستاده‌اند، بلکه دانشجویان در همه جهان به حمایت از آنها برخواسته‌اند. این اراده ملت فلسطین و اراده مردم مسلمان و آزاده در جهان است که سدهای پشتیباتی از رژیم‌ غارتگر را یکی یکی می‌شکند و پیش می‌رود. توحش اسرائیل واکنشی از ترس وجودی است که آن را به صورت روز افزون حس می‌کند.

 

قالیباف اظهار کرد: موج مقاومت دیر یا زود این‌ پیکره منحوس را ریشه‌کن می‌کند. مظلوم‌نمایی و تبلیغات رژیم صهیونیستی فایده ندارد و اقتصاد آن رژیم نیز در حال فروپاشی است. بعد از رحلت خمینی کبیر(ره)، امام خامنه‌ای به عنوان رهبر انقلاب اسلامی همان رویکرد مردم‌سالاری دینی و عزت‌آفرین را ادامه داد و به حل ریشه‌ای مسئله فلسطین پرداخته است. ایشان امروز با جوانان دنیا سخن می‌گوید و به آن‌ها بشارت می‌دهد که در طرف درست تاریخ ایستاده‌اند و حرکت آن‌ها براساس سنت الهی به مقصد خواهد رسید.

 

وی بیان‌کرد: انشاالله همبستگی‌ جهانی برای نابودی اسرائیل غاصب ادامه یافته و نوجوانان و جوانان جهان به زندگی پس از اسرائیل که برای زندگی جای بهتری است، دست پیدا می‌کنند.

 

قالیباف ابراز کرد: عملیات وعده صادق خانه عنکبوتی و پوشالی اسرائیل را به نمایش در آورد. ما در حفظ مقاومت و مردم فلسطین با کسی تعارف نداریم و برای مردم‌سالاری و برای آنکه تمامی ساکنان اصلی فلسطین سرنوشت کشور خود را خود تعیین کنند، مقاومت می‌کنیم و این طرح همیشگی جمهوری اسلامی ایران برای حل مسئله فلسطین است.


پیام مقاومت مردم فلسطین در جهان حتی در غرب و داخل خاک‌ آمریکا با لبیک مواجه شده است


 

علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه در این اجلاس  با بیان اینکه امروز غزه مظلوم مقتدر، مهمترین مسئله جهان است، گفت: فلسطین همواره به عنوان موضوعی راهبردی در منطقه جهان اسلام مطرح بوده است اما از یک‌زمانی جریان‌های قدرت در دنیا تلاش کردند تا با استفاده از ظرفیت‌های قدرت خود موجودیت نامشروع رژیم صهیونیستی را هویت مصنوعی داده و فلسطینیان را در میان توافق‌های پوشالی محو کنند اما چیزی که توانست تمامی این تدابیر را خنثی کند، حرکتی است که ابرمرد تاریخ امام(ره) انجام داد و آن همان مقاومت اسلامی است.


وی ادامه داد: مقاومت ریشه در باور تمامی مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان دارد. لذا پیام مقاومت مردم فلسطین در جهان حتی در غرب و داخل خاک‌ آمریکا با لبیک مواجه می‌شود. اقدامی که مقاومت فلسطین تحت عنوان طوفان‌الاقصی رقم‌زد، نقطه عطفی در مسیر زیست یک موجودیت نامشروع بوده است. این‌عملیات رژیم صهیونیستی را در برابر دو بن‌بست تاریخی تسلیم در برابر مقاومت یا مقابله با آن‌قرار داد؛ اگر تسلیم می‌شد رو به پایان بود اما اکنون که‌ مقابله با مقاومت را برگزیده، وضعیت‌ آن‌ روز به روز بدتر می‌شود.

 

وی افزود: امروز کشورهای متعددی رابطه خود را با رژیم صهیونیستی قطع کرده‌اند. امروز رژیم صهیونیستی با همه تلاش‌هایی ‌که قدرت‌های حامی او ترتیب داده‌اند، نتوانسته سازوکارهای بین‌المللی که حامی او باشند را ترتیب دهد. در سطح افکار عمومی نیز در کشورهای غربی تظاهرات چند صد هزار نفری در دنیا مشاهده می‌شود و امروز منفورترین موجودیت نزد همه مردم‌ کره زمین، رژیم صهیونیستی است.

 

باقری بیان کرد: امروز در عرصه حقوقی نیز نهادهای بین‌المللی مانند دادگاه لاهه رژیم صهیونیستی را محکوم کرده‌اند. لذا اگر به وضعیت مناسبات بین‌المللی در عرصه‌های سیاسی، حقوقی، رسانه‌ای و ... بنگریم، مشاهده می‌کنیم که وضعیت رژیم صهیونیستی در تمامی عرصه‌ها رو به افول است. امروز تمام ابزار این رژیم منحوس، کشتار و جنایت است و همین‌ جنایت است که نوعی بسیج بین‌المللی را علیه این رژیم‌ سامان داده است.

 

سرپرست وزارت امور خارجه گفت: این‌ ابتکار و تلاش جدی جریان مقاومت بود که چنین وضعیتی را بر رژیم‌ صهیونیستی تحمیل کرد. این‌ رژیم در جریان تحولات چند ماه اخیر نتوانست ابتکار عمل را در دست داشته باشد و حمایت‌های آمریکا نیز امیدی را برای آنها باقی نگذاشته است. اتفاق دیگر پس از عملیات طوفان‌الاقصی به هم پیوستگی جریان‌ مقاومت در منطقه بود.

 

باقری اظهار‌ کرد: حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق نیز از دیگر اشتباهات فاحش آن‌ها بود اما اقتدار ایران در تنبیه متجاوز، نقشه شوم آن‌ها را به فرآیند زوال این رژیم تبدیل کرد و بازدارندگی‌ پوشالی و بدون استحکام آن‌ها را از بین برد. امروز همه جهان بر این مسئله مصر هستند که نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه جنایتی بشری است و آنها نمی‌توانند شکست خود را با کودک‌کشی جبران کنند و این وضعیت را مقاومت برای این رژیم منحوس ایجاد کرده است.

 

وی بیان‌ کرد: استکبار جهانی باید گفتمان و اهداف مقاومت را به خوبی درک کند. امروز مقاومت در غزه محکم‌تر از ماه‌های قبلی است. جمهوری اسلامی ایران مانند گذشته همچنان از جریان مقاومت به عنوان جریان مشروع در منطقه حمایت می‌کند. البته این حمایت صرفا منحصر به جمهوری اسلامی ایران نیست. ما امروز هم‌افزایی بسیار هوشمندانه‌ای میان بخش‌های مختلف مقاومت مشاهده می‌کنیم و این مسئله ظرفیت جدیدی برای نقش‌آفرینی مقاومت ایجاد کرده است.

 

وی ادامه داد: وظیفه مقاومت جلوگیری از تنش‌آفرینی صهیونیست‌ها به عنوان سکوی استوار ثبات در منطقه است. مقاومت رویکرد ایجابی و سازوکار برای اداره منطقه و واحدهای جغرافیایی در سطح منطقه است که نشان‌دهنده دوراندیشی امام(ره) و راهبری رهبر معظم انقلاب اسلامی است. در واقع مقاومت‌ عنصر ثبات‌ساز غیرقابل انکار در منطقه است.

 


باقری گفت: وظیفه داریم از همه توان‌ خود در عرصه‌های مختلف استفاده کنیم تا فشارها علیه رژیم صهیونیستی و حامیان او بیشتر شود. این‌ فشارها قطعا پشتیبان جریان‌ مقاومت و مردم غزه خواهد بود. ما نباید از هیچ ظرفیتی برای کمک به مردم مظلوم‌ غزه بگذریم. امروز کمک به مردم‌ غزه یک‌وظیفه شرعی و واقعیت انسانی است. انشالله آینده‌ای درخشان‌تر پیش روی جریان مقاومت خواهد بود و طبق فرموده مقام معظم رهبری نماز را در قدس به جا خواهیم آورد.



خون شهدای غزه، جهان را بیدار کرده است


 

محمد وسام المرتضی وزیر فرهنگ لبنان، در این اجلاس  ضمن ابلاغ سلام مردم لبنان، کشور اندیشه و مقاومت و پایداری به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی و همه ملت ایران و مردم قهرمان فلسطین و غزه، یاد شهدای عظیم الشأن بخصوص آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور لبنان و شهید امیرعبداللهیان، وزیر شهید امور خارجه را گرامی داشت و گفت: این شهدای بزرگوار با موضعگیری قاطعانه و مذاکرات و پایداری خود در کنار مردم غزه و فلسطین ایستادند.

 

وی همچنین با گرامیداشت یاد شهدای فلسطین و غزه، تأکید کرد: این شهدا در راه سرزمین فلسطین به شهادت رسیدند تا این سرزمین و قدس شریف از چنگال صهیونیست‌های جنایتکار آزاد شود.
 

وزیر فرهنگ لبنان در ادامه با اشاره به فاجعه بزرگ شهاد آیت‌الله رئیسی و همراهانش اظهار کرد: ما اطمینان داریم که یاد این بزرگواران که زندگی خود را در خدمت ملت‌ها صرف کردند در وجدان عموم مردم باقی خواهد ماند و جمهوری اسلامی عزیز از این حادثه دردناک و این بحران پیروز و سربلند بیرون خواهد آمد و این برای همه واضح و آشکار است.

 

وی تصریح کرد: از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ایران امام خمینی(ره) فرمودند اسرائیل یک غده سرطانی است که باید ریشه‌کن شود. لذا مسلمانان در نبرد حق علیه باطل باید در برابر این رژیم ظالم بایستند و قد علم کنند و سرزمین مسلمانان را از چنگال این اشغالگران آزاد سازند.

 

محمد وسام المرتضی افزود: همه ملت‌های مسلمان باید اختلاف نظرها را کنار بگذارند و همه توان خود را برای مبارزه با رژیم جعلی ادامه دهند تا سرزمین فلسطین آزاد شود. در غزه اکنون که تحت بیش از ۸ ماه تجاوز و حملات وحشیانه قرار دارد، قهرمانان غزه به مبارزه خود ادامه می‌دهند و ضربات مهلکی به این رژیم وارد می‌کنند.

 

وزیر فرهنگ لبنان در ادامه بیان کرد: برای همه دنیا این خونریزی‌ها و جنگ نابرابری که در کل سرزمین فلسطین جریان دارد، آشکار شده است و کشورهای دنیا اکنون بیدار شده و موضع‌گیری‌های شرافتمندانه در مورد فلسطین اتخاذ کرده‌اند. ان شاءالله مبارزات کنونی منجر به ریشه‌کنی این رژیم و آزادی فلسطین شود.

 

وزیر فرهنگ لبنان در پایان خاطرنشان کرد: ما ان‌شاءالله فلسطین را آزاد خواهیم کرد و به برکت رهنمودهای امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) فلسطین آزاد خواهد شد.



رژیم صهیونیستی  چه  تسلیم شود و چه به جنگ ادامه دهد در تمام سطوح بازنده است



ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در این اجلاس گفت: غرب بزرگترین حامی رژیم صهیونسیتی است و جمهوری اسلامی ایران آشکارا در تمام  عرصه‌ها  از مردم مظلوم فلسطین جهت استیفای حقوق‌شان دفاع کرده است.

وی با بیان این که در حال حاضر رژیم صهیونسیتی در بن‌بست قرار گرفته است، گفت: این رژیم چه در جریان این جنگ، تسلیم شود و چه با جریان مقاومت بجنگد در تمام سطوح بازنده است.
 

ابوشریف با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی از جریان مقاومت و با تاکید بر این که امروز یکی از  حامیان  اصلی جریان مقاومت در منطقه ، جمهوری اسلامی ایران است، گفت: یکی از اصول مهم انقلاب اسلامی ایران ، حمایت از فلسطین و مظلومان بوده است.
 

وی با اشاره به حمایت افکار عمومی جهان از مردم غزه گفت: امروز رژیم صهیونسیتی در نزد افکار عمومی دنیا حتی در غرب  به یک رژیم منفور تبدیل شده است.

مساله فلسطین، مادر همه مسائل جهان است
جمیله شطیطح  فعال حقوقی الجزایر و رئیس ابتکار الجزایری حمایت از غزه و فلسطین در این اجلاس ضمن تسلیت شهادت رئیس‌جمهور و همراهان وی اظهار داشت: در مساله فلسطین باید علمای امت اسلامی وارد این جنگ شرافتمندانه علیه رژیم صهیونیستی شوند.

وی با تاکید بر این که مساله فلسطین، مادر همه مسائل جهان اسلام و جهان است، گفت: رژیم صهیونیستی تمام قوانین، مقررات و پیمان‌ها را زیر پا گذاشته و در این شرایط باید به حمایت از ملت فلسطین ادامه دهیم و این جنایت ها را محکوم کنیم.

رئیس ابتکار الجزایری حمایت از غزه و فلسطین همچنین بیان کرد:  ما موضع خودمان را اعلام کردیم، حامی ملت فلسطین هستیم، تاریخ نام ما را در لیست سیاه قرار ندهد و شهادت دهد که از مساله فلسطین و جهان اسلام حمایت کردیم.

این فعال حقوقی الجزایری ادامه داد: در حال تشکیل مجمع سازمان‌های مدنی واحد جهت حمایت از ملت فلسطین هستیم، دیدیم که با شکایت از جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در دادگاه لاهه، این رژیم و رهبران جنایتکار آن مجرم شناخته شده و دستور بازداشت آنان صادر شد.

وی در پایان تاکید کرد: ما فلسطینی‌ها خواستار مجازات بین‌المللی این رژیم هستیم که قوانین بشردوستانه را نادیده می‌گیرد و باید مجازات ها اعمال شود.

 

انتهای پیام/ع.غ


 

نظر شما