شناسهٔ خبر: 66961135 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از ابتدای سال ١۴٠٣ اعمال می‌شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه بازنشستگان با افراد هم‌رتبه خودشان همسان‌سازی می‌شوند، گفت: اعمال قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از ابتدای سال ١۴٠٣ خواهد بود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - داود منظور، رئیس سازمان برنامه و‌ بودجه کشور در نشست خبری با اشاره به موضوع تامین اعتبار گفت: برای اجرای طرح‌ها باید تمام‌ شیوه‌ها بررسی شود؛ اوراق وام در سال گذشته و سال جاری جزو شیوه‌های تامین مالی زنجیره تولید بوده است که به تامین مالی کوتاه مدت کمک می‌کند.

وی افزود: در بخش دولتی پیش‌بینی کرده‌ایم که منبع پایداری تامین شود تا پرداخت‌ها اتفاق بیفتد که در این بین یک درصد ارزش افزوده صرف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و‌بودجه کشور تاکید کرد: با ابلاغ بودجه ١۴٠٣ به صندوق‌ها اعلام کردیم که احکام را تنظیم کنند و درحال تدوین نحوه دستورالعمل احکام هستیم؛ قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از ابتدای سال ١۴٠٣ اعمال می‌شود.

منظور درباره فرایند همسان‌سازی بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: سازمان تأمین اجتماعی در رابطه با صدور احکام همسان‌سازی اقدام کرده است؛ باتوجه به اینکه منابع تأمین اجتماعی ممکن است پاسخگو نباشد ۱۳۰ هزار میلیارد تومان قرار است برای این بازنشستگان پرداخت شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اهمیت توسعه فرهنگی در دولت سیزدهم اظهار کرد: طبق برآوردی که انجام شده  ۳۰ هزار میلیارد تومان برای مسائل فرهنگی تصویب شده و تخصیص منابع توسعه فرهنگی به طور کلی امسال تامین می‌شود.

منظور با اشاره به رشد ٢٣ درصدی بودجه عمومی امسال گفت: در سال‌های گذشته رشد بودجه به ۵۰ درصد رسیده بود که به گونه‌ای دارای ابهام بوده است؛ امسال نگرانی نسبت به کسری بودجه نداریم و در بودجه سال ۱۴۰۳ سهم منابع پایدار از جمله مالیات‌ها، سود گمرکی و منابع حاصل از دارایی‌های دولت افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است و با افزایش سهم منابع پایدار و بودجه نااطمینانی را از بین برده‌ایم.

وی در ادامه گفت: سهم خالص اوراق در تامین مالی دولت به ۵.۵ درصد کاهش یافته است. 

 رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه میزان تخصیص اعتبارات عمرانی امسال رشد معناداری داشته است اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲، معادل ٣.٩ همت اعتبار به پروژه‌های عمرانی تخصیص داده شده است که نسبت به سال‌های گذشته با رشد چشم‌گیری همراه بوده است.

وی با بیان من اینکه تامین اعتبارات در طرح‌های عمرانی در سال ۱۴۰۲ از طریق تخصیص قیر و سایر بخش‌ها را در نظر گرفتیم گفت: میزان آن به  ۴۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد و این میزان جهش تخصیص اعتبار زمینه‌ساز افتتاح ۲هزار پروژه کوچک و بزرگ عمرانی است که سال‌ها نیمه تمام بود.

منظور به بودجه هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: بر اساس آنچه که به عنوان جدول ۸ پیش‌بینی کردیم، انتظار می‌رود بودجه هدفمندی تحقق یابد؛ چراکه سال گذشته طبق پیش‌بینی‌ها، عدد مربوط به هدفمندی تحقق پیدا کرد و امسال نیز مطابق با برنامه‌ریزی‌های مربوط به فروش نفت این بودجه تحقق می‌یابد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه اظهار کرد: عملکرد منابع هدفمندی یارانه بالغ بر ۹۰ درصد بوده است و این منابع عمدتاً از محل صادرات گاز و فرآورده‌های نفتی تأمین خواهد شد و بر این اساس امسال نگرانی چندانی در این بخش نخواهیم داشت. 

وی افزود: در جهت جلوگیری از قاچاق و مدیریت مصرف سامانه‌ای در مورد توزیع سوخت گازوئیل ایجاد شده تا تخصیص سوخت بر اساس پیمایش انجام شود؛۱۳ طرح غیرقیمتی در حوزه سوخت در شورای اقتصاد تصویب شده است. 

منظور تاکید کرد: بازار بهینه‌سازی انرژی یکی از این مصوبات است که کمک می‌کند منابع مازاد انرژی آزاد و در اختیار حوزه صادرات جهت کمک به تأمین حداکثری منابع هدفمندی یارانه‌ها قرار گیرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اتمام پروژه‌های عمرانی دولت‌های پیشین در دولت سیزدهم، اظهار کرد: از ابتدای دولت سیزدهم به ترتیب ۱۴۲، ۲۸۸ و ۳۰۹ هزار میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی تخصیص داده شد که ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای ٢ هزار پروژه عمرانی تحقق یافته اختصاص داده شده است.

سهم نفت در بودجه ۲۰ درصد خواهد بود

وی ادامه داد: امسال سهم نفت در بودجه کشور کاهش یافته است به‌طوری که کل سهم نفت در بودجه ۲۰ درصد است که این موضوع گام بزرگی در مورد نفت‌زدایی در بودجه است و انتظار می‌رود درآمد حاصل از فروش نفت در راستای توسعه کشور هزینه شود.

منظور با اشاره به پیش‌بینی میزان صادرات نفتی اظهار کرد: سهم دولت از صادرات نفت حدود ۵۸۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده‌شده است و امیدواریم صادرات نفت پاسخگوی نیاز‌های کشور باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تاکید کرد: هر بشکه نفت هم‌اکنون بیش از ۷۱ دلار قیمت داشته که بیش از پیش‌بینی اولیه قیمت نفت در بودجه سال ۱۴۰۳ است.

اختصاص بودجه ٧ همتی برای دانش‌بنیان‌ها

وی به اختصاص بودجه ۷ همتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار این رقم برای بودجه شرکت‌های دانش بنیان در راستای جهش دانش کشور در نظر گرفته شده است. 


منظور در توضیح دلایل عقب‌نشینی سازمان برنامه از سقف معافیت‌های مالیاتی (تا ۵۰۰ میلیارد تومان) که در بند س تبصره ۶ بودجه سال ۱۴۰۳ آمده بود، گفت: شرکت‌هایی که قصد سرمایه‌گذاری دارند بر حسب محاسبات و معافیت‌های مالیاتی که در قانون پیش بینی شده، محاسبات خود را انجام می‌دهند. ما نمی‌توانیم با یک تصمیم یکباره این محاسبات را بر هم بزنیم. 

وی افزود: یکی از دلایل ریزش بورس همین بند س تبصره ۶ بود که معافیت‌ها یکباره لغو شد؛ این بند توسط نمایندگان مجلس در بودجه گنجانده شده بود که توسط خود آن‌ها نیز لغو شد.

نگاه دولت حمایت از بازار سرمایه است

منظور با اشاره به نگاه حمایتی دولت از بازار سرمایه گفت: هر حمایتی که لازم باشد از بورس انجام می‌دهیم تا مردم با اطمینان بیشتر سرمایه‌های خود را وارد بورس کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به تلاش دولت برای افزایش صرفه‌جویی مصارف انرژی گفت: سامانه‌ای طراحی شد تا نفت و گاز را بر اساس پیمایش به مصارف حمل و نقل تخصیص دهیم. این موارد به کاهش مصرف و جلوگیری از قاچاق کمک می‌کند تا در مقابل بتوانیم میزان صادرات را افزایش دهیم.

منظور با تاکید بر اینکه در جهت کنترل مصرف، تمرکز ما بر راهکار‌های غیرقیمتی است گفت: در همین جهت راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی انرژی کمک خواهد کرد تا از منابع انرژی استفاده بهتری شود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به تداوم طرح کالابرگ الکترونیک اظهار کرد: دولت مصوبه‌ای در نیمه اردیبهشت امسال تصویب کرد که ۲۰ همت برای تامین کالابرگ در نظر گرفته شود و دهک‌های پایین کشور بدون توجه به بازار آزاد می‌توانند اقلام خود را با استفاده از کالابرگ با قیمت پایین‌تری خریداری کنند.

رئیس سازمان در توضیح پرداخت مطالبات گندم‌کاران اظهار کرد: از نیمه دوم فروردین‌ کشاورزان گندم‌های خود را به دولت تحویل دادند که بر این اساس پول کشاورزان باید در چند ماه ابتدایی هر ساله پرداخت شود؛ با توجه به منابعی که اخیراً اختصاص یافته در اسرع وقت مطالبات گندم‌کاران پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما