شناسهٔ خبر: 66960569 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

تبعات مصرف نمک‌های بدون «ید» / اهمیت درمان اختلالات تیروئید در بارداری

مدیر گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: کمبود ید در غذای مصرفی روزانه، ابتلاء به دیابت، مصرف مستمر بعضی از داروها و مصرف دخانیات در بروز اختلالات تیروئیدی مؤثر است و بی‌توجهی به درمان مشکلات تیروئید در زنان باردار می‌تواند عوارض جدی داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، محمدرضا سربازی با بیان اینکه تیروئید بزرگترین غده درون‌ریز بدن است، هورمون‌های تیروئیدی را برای عملکرد درست و دقیق کل بدن ضروری دانست و اظهار کرد: هرگونه اختلال در عملکرد غده تیروئید یا ترشح هورمون‌های آن می‌تواند باعث اختلال در کارکرد بدن شود، اگرچه اختلالات تیروئیدی در زنان شایع‌تر از مردان است، اما در همه جهان این اختلالات در هر دو جنس و در تمام سنین شایع است.

وی با اشاره به اینکه عوامل زیادی در بروز اختلالات تیروئیدی نقش دارند، افزود: کمبود ید در غذای مصرفی روزانه، ابتلاء به دیابت، مصرف مستمر بعضی از داروها و مصرف دخانیات (سیگار، قلیان) در بروز اختلالات تیروئیدی مؤثر است و مصرف نمک‌های غیر تصفیه شده و فاقد ید اثرات نامطلوبی بر عملکرد تیروئید خواهد داشت.

مدیر گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های معاونت بهداشت با تاکید بر لزوم درمان اختلالات تیروئید در زنان باردار گفت: بی‌توجهی به درمان مشکلات تیروئید در زنان باردار ممکن است منجر به بروز عوارض جدی در مادر و جنین شود.

سربازی ادامه داد: سرطان تیروئید یکی از بیماری‌های غده تیروئید است و بیشتر سرطان‌های تیروئید در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان هستند، اغلب گره‌های تیروئید غیرسرطانی هستند، اما پیگیری همه آن‌ها ضروری است.

نظر شما