شناسهٔ خبر: 66959779 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خدمات شهید خدمت برای دگرگونی چهره سلامت خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- جان دوباره به طرح های درمانی و بهداشتی راکد با تزریق سه هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال اعتبار، ارتقای بیمارستان پورسینای آشخانه، تکمیل فاز نخست بیمارستان رازوجرگلان، افزودن ۳۶ تخت بیمارستانی به ظرفیت درمانی، تجهیز بیمارستان‌های اسفراین و شیروان به امکانات درمانی پیشرفته و جذب ۵۳ متخصص بخشی از خدمات ماندگار شهید خدمت برای دگرگونی چهره سلامت خراسان شمالی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دولت سیزدهم در شرایطی سکان هدایت کشور را به دست گرفت که کشور روزهای تلخ کرونایی را سپری می کرد و کمبود دارو و تخت بیمارستانی درد مشترک بسیاری از مناطق کشور بود.

شرایطی که همه پیگیر کاهش میانگین سنی برای دریافت واکسن کرونا بودند و کمتر شخصی توقع نگاه زیرساختی دولت به سایر حوزه های بهداشت و درمان را داشت به گونه ای که مردم خواهان اقدامات فوری برای مقابله با ویروس منحوس بودند اما شهید خدمت جدای از بستن پرونده روزهای تلخ کرونایی از تجهیز بیمارستان ها به امکانات درمانی پیشرفته و احیای طرح نیمه تمام بهداشتی و درمانی نیز غافل نشد.

شهید خدمت با واکسیناسیون گسترده نه تنها شر کرونا را از سر کشور کم کرد بلکه با نگاه عدالت محورش اقدامات زیرساختی ارزشمندی نیز برای ارتقای شاخص های سلامت و جبران کمبودها در مناطق کم برخوردار همچون خراسان شمالی انجام داد.

کمبودهایی که در قالب نبود بیمارستان برای برخی شهرستان ها و یا کمبود تجهیزات درمانی خودنمایی کرد و از نگاه عدالت محور شهید خدمت دور نماند تا جایی که در بازه زمانی عملکرد شهید خدمت نه تنها کلنگ نخستین بیمارستان رازوجرگلان بر زمین زده شد بلکه ارتقای بیمارستان پورسینای آشخانه نیز در دستورکار قرار گرفت و دیگر مراکز درمانی استان نیز به امکانات درمانی پیشرفته مجهز شدند.

خدمات شهید خدمت برای دگرگونی چهره سلامت خراسان‌شمالی

جان دوباره به ۷۱ طرح بهداشتی و درمانی

معاون توسعه و مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی می گوید: سه هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال در دولت سیزدهم برای تکمیل ۷۱ طرح بهداشتی، درمانی، آموزشی و فرهنگی استان جذب شد.

دکتر حسن براتی زاده می افزاید: از این تعداد؛ ۴۳ طرح بهداشتی، ۱۴ طرح درمانی، ۱۱ طرح رفاهی و فرهنگی و سه طرح نیز در حوزه آموزشی است.

وی ادامه می دهد: برخی از این طرح های بهداشتی و درمانی بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گفته براتی زاده؛ متراژ طرح های بهداشتی، درمانی و رفاهی در حال اجرای علوم پزشکی استان ۹۰ هزار متر مربع است.

خدمات شهید خدمت برای دگرگونی چهره سلامت خراسان‌شمالی

تکمیل فار نخست بیمارستان رازوجرگلان

کلنگ احداث نخستین بیمارستان در این شهرستان مرزی سال ۹۹ بر زمین زده شد و قرارگاه خاتم الانبیا(ص) نیز مجری این طرح شد ولی بعد از گذشت ماه ها هنوز پیشرفتی در اجرای این پروژه درمانی رخ نداد تا اینکه با روی کار آمدن دولت سیزدهم و نگاه عدالت محورش در توزیع امکانات درمانی و با تصویب ۸۰۰ میلیارد ریال برای احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی این شهرستان در بیست و ششمین سفر استانی هیات دولت به خراسان شمالی، بار دیگر نور امید در دل مرزنشینان استان روشن شد.

در سفر دولت ۸۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر استانی به ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی شهرستان مرزی راز و جرگلان مصوب شد که تاکنون ۲۰۰ میلیارد ریال از آن جذب شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این خصوص می گوید: ۲۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل فاز اول بیمارستان ۶۴ تختخوابی شهرستان مرزی راز و جرگلان جذب شد.

براتی زاده می افزاید: این میزان اعتبار به طور کامل به حساب پیمانکار طرح واریز شد و اکنون فاز نخست این بیمارستان ۶۴ تخت خوابی تکمیل شده است.

به گفته وی؛ این پروژه درمانی در زیربنای هفت هزار و ۷۳۰ متر مربع احداث خواهد شد.

خدمات شهید خدمت برای دگرگونی چهره سلامت خراسان‌شمالی

ارتقای بیمارستان پورسینای آشخانه

کلنگ ارتقای بیمارستان پورسینا آشخانه از ۳۲ به ۶۴ تخت خواب، خردادماه ۱۳۹۹ به زمین زده شد و این طرح در گستره سه هزار و ۴۱۲ متر مربع با اعتباری افزون بر ۲۰۰ میلیارد ریال کلید خورد که بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته اواسط تابستان ۱۴۰۰ باید آماده بهره برداری شود.

اعتبار این پروژه از محل مصوبات سفر سال ۹۸ ریس جمهور به استان تامین می شد ولی این طرح به دلیل نبود اعتبار راکد مانده بود و در دولت سیزدهم با تزریق اعتبارات جدید سرعت گرفت.

طرح توسعه بیمارستان پورسینای آشخانه از ۳۲ به ۶۴ تختخوابی از سال ها پیش راکد ولی در دولت سیزدهم جان دوباره گرفت.

مدیر فنی و طرح های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این خصوص می گوید: طرح توسعه بیمارستان پورسینای آشخانه از ۳۲ به ۶۴ تختخوابی از سال ها پیش آغاز شده بود اما به دلیل تزریق قطره چکانی اعتبار شاهد پیشرفتی در این طرح نبودیم.

محمود اسماعیلی می افزاید: با سفر استانی دولت و تخصیص ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار روند اجرای توسعه این طرح شدت گرفت و اکنون بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

خدمات شهید خدمت برای دگرگونی چهره سلامت خراسان‌شمالی

تجهیز اسفراین به دستگاه پیشرفته «ام آر آی»

رییس دانشکده علوم پزشکی اسفراین می گوید: این دستگاه «ام آر آی» از به روز ترین تجهیزات درمانی و دارای بورد تونل ۷۰ برای کاهش ترس بیماران است.

دکتر حمیدرضا شرکا می افزاید: این دستگاه‌ محصول شرکت‌ زیمنس از پیشرفته‌ترین دستگاه موجود در کشور است و قابلیت حمل بیمار در وزن‌های بالا را دارد.

وی ادامه می دهد: سرعت انجام «ام آر آی» در این دستگاه تا ۵۰ درصد است و با بهره برداری از آن چالش تصویر برداری بیماران وزن بالا در اسفراین مرتفع می‌شود.

بهره برداری از بخش «ام آر آی» شیروان

افتتاح بخش «ام آر آی» برای شهرستانی که سال های سال برای بهره مندی از آن راهی مرکز استان و یا استان های همجوار می شدند بسیار حائر اهمیت است و بی تردید امید مردم را برای بهره‌مندی از عدالت در سلامت دوچندان کرده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی در این خصوص می گوید: با توجه به فراهم شدن شرایط استقرار دستگاه ام آر آی در بیمارستان خاتم‌الانبیا(ص) شیروان برای نخستین بار این بخش در این شهرستان راه‌اندازی و مردم شیروان و شهرهای مجاور از مزایای این مرکز بهره‌مند می‌شوند.

دکتر جواد شاهین فر می افزاید: برای بهره برداری از این بخش درمانی ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است و از مزیت‌های راه‌ اندازی این بخش تسهیل ارایه خدمت به مردم شهرستان و کاهش هزینه‌های درمانی بیماران است.

خدمات شهید خدمت برای دگرگونی چهره سلامت خراسان‌شمالی

افزودن ۳۶ تخت به ظرفیت درمانی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این خصوص می‌گوید: با نگاه عدالت محور دولت طی ۲ سال اخیر ۳۶ تخت روانپزشکی و مراقبت ویژه با تجهیزات کمک تنفسی به ظرفیت درمانی استان افزوده شد.

دکتر علی عفتی زاده می افزاید: از این تعداد؛ ۱۹ تخت مربوط به بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌های امام رضا(ع)، امام علی(ع) و امام حسن(ع) بجنورد و بیمارستان آیت الله هاشمی رفسجانی شیروان و ۱۷ تخت نیز مربوط به بخش اعصاب و روان در بیمارستان امام رضا(ع) بجنورد است.

وی ادامه می‌دهد: بیمارستان امام رضا(ع) بخش‌های مختلفی همچون اعصاب و روان دارد که تاکنون به آن کمتر توجه شده، در حالی که این بخش نیازمند توجه بیشتری است.

عفتی زاده یادآور می شود: خراسان شمالی پیش از این در مجموع یکهزار و ۴۴۴ تخت بیمارستانی داشت.

خدمات شهید خدمت برای دگرگونی چهره سلامت خراسان‌شمالی

جذب ۵۳ پزشک متخصص

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی می گوید: ۵۳ نیروی متخصص با تعامل سازنده دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی و پیگیری‌های مستمر در سطح وزارت متبوع در دولت سیزدهم جذب شده است.

شاهین فر می افزاید: این نیروهای متخصص درمانی در رشته های ارتوپدی، بیماری‌های داخلی، آسیب شناسی، بیهوشی، قلب و عروق، زنان و زایمان، کودکان، جراح عمومی، رادیولوژی، روانپزشک، گوش و حلق و بینی، بیماری های عفونی، جراح کلیه و مجاری ادراری، جراح مغز و اعصاب، چشم پزشک، رادیوآنکولوژی و بیماری های پوستی به کارگیری شدند.

وی با تاکید بر توزیع عادلانه خدمات پزشکی و درمانی در سطح استان، بیان می کند: مراکز درمانی مناطق محروم خراسان شمالی طی عملکرد دولت از ۲ پزشک متخصص در رشته های داخلی، زنان و زایمان و کودکان بهره مند شدند.

شاهین فر با اشاره به فراهم کردن شرایط ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، می گوید: پیش از این میزان ماندگاری پزشکان در مناطق کم برخوردار استان کمتر از ۱۵ درصد بود که با ایجاد مشوق های مالی و شرایط کاری بهتری این رقم در دولت سیزدهم به ۲۱ درصد افزایش یافت.

خراسان شمالی دارای ۱۱ بیمارستان و هزار و ۴۴۴ تخت بیمارستانی است و هم اکنون پنج هزار نفر در حوزه سلامت این استان خدمت رسانی می کنند.

در این استان یک میلیون نفری، ۳۶۰ پزشک عمومی و ۲۵۰ پزشک متخصص فعالیت دارند.

نظر شما