مدیرعامل قطار شهری اصفهان با اشاره به خط دوی متروی اصفهان گفت: خط دو مصوبه قطعی برای اجرا ندارد و تا اطمینان خاطر و رفع دغدغههای رییس جمهور و سازمان میراث فرهنگی، عملیات اجرایی این خط آغاز نمیشود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، جواد شعرباف امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران، با اشاره به حساسیت ویژه ابنیههای تاریخی اصفهان در سطح ملی اظهار کرد: سازمان قطار شهری و شهرداری اصفهان توجه ویژهای به آثار تاریخی اصفهان دارند و نیامدهایم مترو بسازیم و آثار تاریخی و میراث فرهنگی شهر را تخریب کنیم.
وی با اشاره به هزینه نیم میلیارد تومانی این سازمان در حوزه مرتبط با میراث فرهنگی در سالهای گذشته، افزود: هر بار در مسیر تونلهای مترو به آثار تاریخی و موارد میراثی برمیخوریم، تمهیداتی میاندیشیم تا بدون خسارت عبور کنیم و یا به طورکلی مسیر را عوض میکنیم.
مدیرعامل قطار شهری اصفهان و حومه به مصوبه شورای عالی ترافیک کشور در رابطه با خطوط متروی اصفهان اشاره کرد و گفت: طی نامههای مکتوب، عبور خط دوی متروی اصفهان از زیر میدان امام(ره) به تأیید این شورا رسیده سازمان قطار شهری اصفهان موظف به اجرای این مصوبه است و اگر براساس پارهای از دغدغههای برخی افراد کار را متوقف کنیم، همان اتفاقی میافتد که در 15 سال گذشته اجازه نداد مترو به نتیجه برسد.
شعرباف با اشاره به هزینه دو میلیارد تومانی مطالعات داخلی و خارجی روی خط دو متروی اصفهان، اضافه کرد: این خط به تصویب رسیده اما تنها موضوع موجود این است که رییس جمهور دغدغه خاطر خود را در سفر به استان اصفهان به استاندار اعلام کرده است که ما برای رفع این دغدغه باید اجاره دهیم مسیر خط دو در یونسکو بررسی شود.
وی در پاسخ به پیشنهاد یکی از خبرنگاران مبنی بر تغییر مسیر خط دو مترو، خاطرنشان کرد: مترو برای سهولت حمل و نقل ساخته میشود و اگر بنا باشد مسیر آن تغییر کند، توجیهی برای ساخت آن وجود ندارد، چرا که مسیرهای دیگر از جمله عبدالرزاق و یا دور زدن میدان امام (ره) به مراتب سختتر و از لحاظ مشکلات میراثی پردغدغهتر است.
مدیرعامل قطار شهری اصفهان و حومه با اشاره به عمق حفاریهای خط دوی مترو، اظهار کرد: در عبور خط دو مترو، عمق 30 متری تصویب شده و بنا نیست در عمق 30 متری زمین اثر تاریخی پیدا شود و تنها بحث ارتعاشات بر ابنیه کناری وجود دارد و کشف آثار تاریخی در ایستگاهها که مدیریت قطار شهری به آن اهتمام کامل دارد.
شعرباف از نظارت کامل و شبانه روزی نماینده میراث فرهنگی بر روند اجرایی ایستگاه میدان امام حسین (ره) با هزینه شهرداری خبر داد و تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی رضایتمندی کاملی از ساخت مترو در اصفهان دارد.
وی با اشاره به افتتاح کامل خط یک مترو در سال 96، گفت: اتمام ساخت دو ایستگاه باقیمانده امام حسین (ع) و انقلاب در عمق 20 متری حداقل سه سال طول میکشد و علاوه بر این دلواپسی های مردم و علاقمندان به میراث فرهنگی نیز وجود دارد که باید با دقت هرچه تمام تر ادامه دهیم.
مدیرعامل قطار شهری اصفهان و حومه به خبرهای مختلف از تاریخ افتتاح نیمی از خط یک متروی اصفهان اشاره کرد و گفت: نمیتوان تاریخ دقیق برای بهره برداری از متروی اصفهان اعلام کرد اما امروز ما آخر راه هستیم و بیش از 90 درصد اقدامات انجام شده است.
شعرباف ادامه داد: پنج رام مورد نیاز بهرهبرداری موقت متروی اصفهان خریداری شده که سه رام به اصفهان رسیده و دو رام دیگر در هفته آینده به بندر شهید رجایی بندرعباس میرسد و در همین ماه بر روی ریل قطار شهری اصفهان قرار میگیرد، اما این واگنها باید تست شود که حدود دو ماه و تا اواخر شهریور زمان میبرد و بعد نتایج آن در چین و در شرکت سازنده واگنها بررسی و جمع بندی میشود و در نهایت تأییدیه بهره برداری موفق از متروی اصفهان صادر میشود.
وی افزود: اگرچه برخی نواقص در متروی اصفهان موجود است اما قابل بهره برداری است. بهره برداری از فاز یک خط اول پروسهای تدریجی دارد و اگر این بخش از قطار شهری به بهرهبرداری برسد نمیتوان مثلا از شش صبح تا 10 شب از آن استفاده کرد بلکه مردم باید به تدریج از آن استفاده کنند.
مدیرعامل قطار شهری اصفهان و حومه به بودجه متروی اصفهان اشاره و خاطرنشان کرد: تا کنون یک هزار و 300 میلیارد تومان برای مترو هزینه شده و نزدیک به 700 میلیارد تومان دیگر اعتبار دیگر نیاز دارد و در سال جاری نیز شهرداری اصفهان نزدیک به 50 میلیارد تومان اعتبار و دولت نیز همین مقدار اعتبار را تخصیص داده است.
انتهای پیام
نظر شما