شناسهٔ خبر: 66959446 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع):

فیلم جنگ جهانی z به دنبال ایجاد تلقی و ذهنیت در مورد آینده مد نظر خود است

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) با برشمردن سه رویکرد اصلی در آینده پژوهی اظهار کرد: فیلم جنگ جهانی Z به دنبال ایجاد تلقی و ذهنیت در مورد آینده مد نظر خود و تکثر و بحران معنا برای نسل جدید است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا بهروزی لک عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) ظهر امروز در پنجمین نشست از سلسله نشست‌های اکران و تحلیل و بررسی و ایده پردازی تولید فیلم از دیدگاه اندیشه اسلامی که در قالب سینما اندیشه و از سوی معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در سالن نمایش این معاونت برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهدای خدمت و تسلیت به مناسبت ایام رحلت حضرت امام خمینی (ره) گفت: اگر امام (ره) نبود، برگزاری جلسات هم اندیشی و گفتمان سازی جهت تحقق تمدن اسلامی هم نبود.

وی افزود: ما ضمن احترام به اصحاب سینما و منتقدان فیلم که به صورت حرفه‌ای به بررسی فیلم‌ها می‌پردازند، در تلاش هستیم به اندیشه ورزی در خصوص عقبه فکری تولیدات هنر هفتم بپردازیم تا منجر به تقویت سینمای معناگرا، معنویت گرا و انقلابی گردد.

حجت الاسلام والمسلمین بهروزی لک با اشاره به اینکه امروزه در سینمای جهان به مسائل جنسی بسیار پرداخته می‌شود، اظهار کرد: علاوه بر این موضوع آنچه در تولیدات سینمایی موج می‌زند تخیل گرایی و فاصله گرفتن از واقعیات است. مسائلی همچون حمله زامبی‌ها که در فیلم جنگ جهانی Z هم دیده می‌شود با وجود اینکه تصاویری پوچ و بی استفاده را به خورد بیننده می‌دهد، اما باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: فیلم جنگ جهانی Z در مورد یک پاندمی است که از کشور تایوان آغاز شده و به تدریج گستره جهانی پیدا می‌کند. در رمانی تحت عنوان «کالکی» که متعلق به دهه هفتاد میلادی است، نگاه آخرالزمانی با سردمداری یک مرتاض هندی به نام کالکی ارائه می‌شود. چند نفر آمریکایی با ایده گرفتن از این رمان به ایجاد یک بیوتروریسم جهانی که همان کرونا بود، اقدام کردند. فیلم جهانی Z نیز همانند این رمان دست به ترسیم آینده‌ای احتمالی و خلق ذهنیت در مورد آن زده است.

این استاد دانشگاه خیانت و انحصار نسل بشر در یک نژاد خاص را از مظاهر سیاسی موجود در فیلم جنگ جهانی Z برشمرد و خاطرنشان کرد: اینکه چرا در این فیلم پاندمی باید از تایوان آغاز شود بی مفهوم و مقصود نیست. بر اساس نظریه‌های جدید ساختن آینده بهترین راه رسیدن به آینده مد نظر است. باید دانست که سازنده این فیلم نیز به دنبال ایجاد تلقی و ذهنیت در مورد آینده مد نظر خود برای ساختن آن می‌باشد.

وی سناریوی فیلم جنگ جهانی Z را شکل گیری یک پاندمی جهانی دانست و بیان داشت: در این فیلم بیماری هاری از کشور تایوان به عنوان کشور مورد مناقشه آمریکا و چین سرچشمه می‌گیرد. در دقیقه دوم فیلم این سؤال مطرح می‌شود که آیا آخرالزمان واقعیت است یا خیر؟ و یکی از افرادی که صحبت می‌کند می‌گوید تمام صحبت‌هایی که در مورد پایان تاریخ بیان می‌شود، دروغ است!

حجت الاسلام والمسلمین بهروزی لک افزود: این فیلم در پایان به نفی آخرالزمان می‌پردازد. اما باید دانست که نفی آخرالزمان، نفی نظام مندی تاریخ را هم به دنبال دارد. یکی دیگر از نتایج این نگاه نظام‌مند نبودن و عدم وجود مدیر برای جهان هستی است. این در حالی است که خداوند در سوره روم می‌فرماید «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُمْ بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ».

وی در ادامه این نشست یادآور شد: امام صادق (ع) می‌فرماید در آخرالزمان دو سوم از مردم دنیا کشته می‌شوند. یک احتمال این است که این اتفاق ممکن است با بیوتروریسم و پاندمی رخ دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) گفت: در فیلم جنگ جهانی Z جایگاه سازمان ملل و سازمان جهانی بهداشت نیز مورد چالش قرار گرفته است. در قضیه کرونا دیدیم که این سازمان‌ها محل اتهام بودند و این در حالی است که در فیلم جنگ جهانی Z سازمان ملل به عنوان ناجی دنیا معرفی می‌شود. اما در واقعیت داریم می‌بینیم که رژیم‌های سیاسی همچون دولت ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی نسبت به قطعنامه‌های سازمان ملل در صورتی که مخالف میلشان باشد، بی اعتنا هستند.

وی با اشاره به شیوه لازم برای برخورد با زامبی‌ها در فیلم جنگ جهانی Z ادامه داد: در این فیلم کشتن و منزوی کردن زامبی‌ها به عنوان افراد آلوده به ویروس پاندمی راهکار مدیریت این موضوع معرفی شده است. در زمان شیوع کرونا نیز همین موضوع در نقاطی از دنیا تجربه شد.

حجت الاسلام والمسلمین بهروزی لک گفت: در دوران مدرن به جنون بیماری گفته می‌شود؛ زیرا نورون‌ها و شبکه عصبی فرد مجنون دچار اختلال شده است. از نگاه فوکویاما فرد مجنون نداریم و فردی که از نگاه ما مجنون محسوب می‌شود، از نگاه خودش سالم بوده و فقط ماییم که نمی‌توانیم او را تحمل کنیم. در فیلم جنگ جهانی Z نظریه تغییر مطرح می‌شود. در این نظریه گفته می‌شود که اگر از بین ۱۰ نفر ۹ نفر از آن‌ها نظری داشتند دهمین نفر می‌بایست نظری بدیل آن را مطرح کند. این فیلم نیز به ارائه تفکر و ایده بدیل در مورد آینده جهان پرداخته است.

وی با بیان اینکه فیلم جنگ جهانی Z در خدمت رژیم صهیونیستی قرار گرفته، خاطرنشان کرد: در این فیلم با پیش کشیدن بحث دیوارکشی برای عدم ورود زامبی‌ها به منطقه مورد نظر به طور ناگهانی حقانیت اسرائیل مطرح و چهره‌ای مظلوم از آن ارائه شده است. البته قضایای اخیر غزه چهره واقعی اسرائیل را به جهانیان نشان داد.

این پژوهشگر عرصه فیلم و سینما ادامه داد: چند کلمه در مورد این فیلم مهم است. مثلاً در یک بخش گفته می‌شود "نبرد مسکو همچنان ادامه دارد" و هواپیمایی که در این فیلم نشان داده می‌شود، هواپیمای بلاروس است. در برنامه ریزی سناریویی کشور‌های ابرقدرت به دنبال تجویز سناریو و برنامه برای سایر کشور‌ها هستند و این امر در این فیلم نیز دیده می‌شود.

وی با برشمردن سه رویکرد اصلی در آینده پژوهی اظهار کرد: آینده یا کشف می‌شود، یا تجویز که چگونه شود و یا تصویرپردازی می‌گردد که به ما می‌گوید که آینده چگونه می‌تواند باشد؟؛ فیلم جنگ جهانی Z به ما می‌گوید که آینده جهان چگونه می‌تواند باشد. کارتون کارآگاه گجت نیز با استفاده از تخیل مخاطب به او الهام می‌بخشد که در آینده چنین تکنولوژی‌هایی را خلق و ابداع کند.

حجت الاسلام والمسلمین بهروزی لک بیان داشت: فیلم جنگ جهانی Z خالی از ایدئولوژی و جهت دهی نبوده و دارای هدفمندی است.

وی افزود: از مهمترین آثار فیلم‌های تخیلی همچون جنگ جهانی Z می‌توان به تکثر و بحران معنا برای نسل جدید اشاره کرد. خاص بودن به ظاهر شعار زیبایی است که تبعات سنگینی را برای جوامع بشری به دنبال دارد. این روحیه موجب بر هم خوردن و بی ارزش شدن قواعد اجتماعی مشترک بین آحاد جامعه می‌شود که موجب نظم بخشی و قانونمندی آن است. این امر به هرج و مرج اجتماعی منجر خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) در پایان با اشاره به اینکه تنها راه درمان مشکلات جوامع بشری بازگشت به آغوش خداست، گفت: خداوند می‌فرماید «الا بذکر الله تطمئن القلوب». در پایان فیلم جنگ جهانی Z نقش اصلی فرزندان خود را در آغوش گرفته و به آن‌ها می‌گوید که همچنان زندگی باید کرد. اما نکته‌ای که به آن پرداخته نشده، این است که این زندگی می‌بایست در زیر سایه معنویت و با نگاه توحیدی باشد.

نظر شما