شناسهٔ خبر: 66959286 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

ترامپ محکوم شد، حالا چه می‌شود؟ | آیا می‌تواند در انتخابات شرکت کند؟

مجرم شناخته‌شدن ترامپ در دادگاه نه تنها به لحاظ حقوقی او را از ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری منع نمی‌کند بلکه حتی محتمل است وارد کاخ سفید هم بشود اما آیا ممکن است او به جای کاخ سفید سر از زندان یا حصر خانگی سر در بیاورد؟

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

هیأت منصفه دادگاه نیویورک روز پنجشنبه به اتفاق آرا دونالد ترامپ را در ارتباط با جعل اسناد با هدف کتمان پرداخت حق‌السکوت به یک ستاره فیلم‌های پورن، پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 در 34 فقره مجرم شناخت.

از نظر سیاسی، محکومیت کیفری بی‎سابقه رئیس‌جمهور سابق - و نامزد احتمالی ریاست‌جمهوری آتی - در حالی که حزب جمهوری‌خواه مشغول مبارزات انتخاباتی خود علیه بایدن است، آمریکا را آبستن اتفاقات نامعلوم و غیرقابل پیش‌بینی خواهد کرد. اما پیش‌بینی مسیر قانونی‌ای که ترامپ طی خواهد کرد قابل پیش‌بینی است.

برنامه زمانبندی صدور حکم

هیأت منصفه پس از صدور رأی، منحل می‌شود. سپس پرونده وارد مرحله صدور حکم می‌شود، فرآیندی که عمدتاً تحت نظارت قاضی خوان مرچان انجام می‌شود. قاضی، تاریخ صدور حکم ترامپ را 11 جولای/21 تیر ساعت 10 صبح تعیین کرده است. او به طرفین پرونده گفته که تا 13 ژوئن دادخواست‌های خود را ارائه کنند. در این مدت انتظار می‌رود که وکلای ترامپ و دادستان‌ها مستندات حقوقی خود را در ارتباط با مجازات متناسبی که می‌توانند به قاضی توصیه کنند به دادگاه ارائه کنند.

ترامپ همچنین احتمالاً با یک افسر تحقیق و نظارت برای تهیه گزارش قبل از صدور حکم مصاحبه خواهد کرد. این مصاحبه احتمالا شامل سوالاتی در مورد سوابق فردی و قضایی ترامپ خواهد بود. پاسخ‌هایی که دراین پیش‌گزارش گنجانده می‌شود همراه با توصیه‌هایی درارتباط با نوع محکومیت برای قاضی مرچان است.

وکلای ترامپ ممکن است سعی کنند تاریخ صدور حکم او را عقب‌تر، احتمالاً حتی بعد از 5 نوامبر که تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری است بیندازند. اما مایکل باشنر، یک وکیل نیویورکی گفته که بعید است مرچان بدون دلیل موجه با این درخواست موافقت کند.

در این مدت، ترامپ هیچ منعی برای گفت‌و‌گو با رسانه‌ها‌، سفر و ادامه مبارزات انتخاباتی خود ندارد. همچنین ممنوعیتی که پیشتر در ارتباط با صحبت کردن درباره شهود، هیأت منصفه و اعضای خانواده قاضی داشت از بین می‌رود. با این حال، حکم مجرم بودن ترامپ به طور خودکار و تا زمانی که در تیرماه حکمش اعلام نشود او را به یک «مجرم محکوم» تبدیل نمی‌کند.

مجازات‌های احتمالی - از جمله زندان

اتهامات ترامپ جزو جرائم رسته E است که پایین‌ترین رده جرائم طبق قوانین نیویورک است. هر اتهام حداکثر چهار سال حبس دارد. حکم ترامپ می‌تواند شامل جریمه نقدی و غرامت و آزادی مشروط یا چیزهای دیگر باشد، اما حکم حبس منتفی است. مرچان اختیارات گسترده‌ای برای تعیین حکم ترامپ دارد و می‌تواند عوامل مختلفی را در نظر بگیرد. برخی از این عوامل، مانند سن 77 ساله ترامپ و نداشتن سابقه کیفری قبلی، احتمالاً به نفع رئیس‌جمهور سابق خواهد بود.

با این‌حال رفتار ترامپ در طول محاکمه نیز می‌تواند در تصمیم نهایی مرچان نقش داشته باشد. این‌که ترامپ علناً به قاضی حمله کرده و در طول دادگاه او را متهم به سوگیری سیاسی کرده، می‌تواند برایش مسأله‌ساز شود. قاضی هم قبلاً ترامپ را متهم کرده بود که سعی در ایجاد ارعاب در دادگاه داشته و برای همین به او دستور داده بود که در طول برگزاری دادگاه حق حرف زدن ندارد؛ دستوری که ترامپ آن را 10 بار نقض کرد.

بنت گیرشمن، استاد دانشکده حقوق پیس، به سی‌ان‌بی‌سی گفته است: «نقض دستور سکوت، توهین او به روند دادگاه، قاضی یا دادستان - همه جزو چیزهایی است که مرچان می‌تواند برای صدور حکم در نظر بگیرد.»

کمترین میزان مجازات در انتظار اوست

به نظر کارشناسان بعید است که ترامپ با حکم زندان روبه‌رو شود. باشنر می‌گوید اگر ترامپ به زندان محکوم شود، شوکه می‌شوم. او می‌گوید: «آزادی به قید التزام، یک مجازات معمول برای همه افراد با جرم مشابه است.» مرچان در طول دادگاه به صراحت گفته است که متوجه موقعیت سیاسی منحصر به فرد ترامپ است و قبلاً هم بحثی درباره مجازات زندان نکرده بود. حتی پس از اینکه ترامپ مکرر دستور سکوت را نقض کرد، مرچان گفته بود که مجازات زندان «آخرین کاری چیزی است که به آن فکر می‌کنم.» مرچان در آن زمان به ترامپ گفت: «شما رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده هستید و احتمالاً رئیس جمهور بعدی نیز هستید.»

ترامپ محکوم شد، حالا چه می‌شود؟ | آیا به زندان می‌رود؟ | آیا می‌تواند در انتخابات شرکت کند؟

گیرشمن به سی‌ان‌بی‌سی گفته که حکم زندان «مطمئناً شدنی است» و اگر مرچان ترامپ را به مدتی پشت میله‌های زندان بیندازد کار «خارج از قاعده‌ای» نکرده است. اما اذعان کرده که به دلیل چالش‌های عظیم و پیچیده حبس رئیس‌جمهور سابق، قاضی ممکن است در عوض حکم حبس خانگی را انتخاب کند. گیرشمن گفته است: «به گفته قاضی، این پرونده قلب دموکراسی ما را نشانه گرفته. او این پرونده را بسیار بسیار جدی می‌بیند.»

آیا ترامپ همچنان می‌تواند نامزد ریاست جمهوری شود؟

نبرد حقوقی ترامپ مانع از نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری نمی‌شود. هم باشنر و هم گیرشمن معتقدند که ترامپ به ناچار به حکم مرچان اعتراض خواهد کرد. اما آنها می‌گویند که روند تجدیدنظر ممکن است چند ماه طول بکشد و این یعنی حتی اگر ترامپ در نهایت بتواند حکم محکومیت را بشکند، این اتفاق قبل از روز انتخابات نمی‌افتد. ترامپ به شعبه اول قضایی شعبه استیناف نیویورک شکایت خواهد کرد. اگر آن دادگاه حکم را تایید کند، ترامپ ممکن است بتواند به دادگاه استیناف، عالی‌ترین دادگاه نیویورک شکایت کند.

منبع: رویداد 24

نظر شما