شناسهٔ خبر: 66958994 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دامداران همدانی در طرح "مولدسازی هر روستا یک دامپروری" مشارکت کنند

شهره اکبری

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: از دامداران و دامپروری‌های تعطیل شده که دارای شرایط مناسب برای نگهداری دام مجدد هستند درخواست داریم برای احیا واحدهای خود در طرح "مولد سازی هر روستا یک دامپروری"مشارکت کنند.

صاحب‌خبر -

امیر لاهوتیان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تولید حداکثری در همه بخش‌های کشاورزی و دامپروری به عنوان یکی از سیاست‌ و برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد:طرح" مولدسازی هر روستا یک دامپروری" از جمله طرح های ابتکاری و پیشنهادی و پایلوت همدان بوده که استان همدان با توجه به برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و نیز با برنامه‌هایی که خود به صورت پیشنهادی و ابتکاری در استان شروع کرده در حال اجراست.

 وی افزود: در سال‌های گذشته به دلایل مختلفی بسیاری از واحدهای دام به ویژه واحدهای دام کوچک روستایی از تولید خارج و یا نیمه فعال شدند و با ظرفیت کمتر دارای تولید هستند که در همین رابطه سازمان جهاد کشاورزی استان برنامه و طرح" هر روستا یک دامداری "را به عنوان یک طرح ابتکاری پیشنهاد داد و این طرح مورد قبول وزارتخانه و دستگاه‌های ذی‌ربط آن قرار گرفت.

لاهوتیان ادامه داد:در همین رابطه از طریق مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستانها با اطلاع رسانی و پیگیری و شناسایی واحدهای غیر فعال و نیمه فعال، این واحدها و دلایل تعطیلی آنها احصا شد و این طرح را از سال گذشته با برنامه ریزی لازم در استان با هدف افزایش تولید، اشتغال، فعال سازی و مولدسازی روستاها شروع کردیم تا این واحدها دوباره به چرخه تولید بازگردند.

وی تاکید کرد:در همین رابطه از دامداران و دامپرورانی که دارای چنین شرایطی در محیط زندگی خود هستند و دامداری آنها شرایط مناسب و لازم برای نگهداری مجدد دام را دارد درخواست داریم به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خود مراجعه کرده و آمادگی خود را در این رابطه اعلام کنند.

لاهوتیان با اشاره به فرم‌هایی در رابطه با شرکت در طرح فوق افزود: نیاز است دامداران و دامپروران مورد نظر در تکمیل این فرم‌ها همکاری لازم را با همکاران ما داشته باشند.

وی ادامه داد: بر اساس ضوابط پرورش دام در روستاها و ابلاغیه ۱۴۰۲ وزارت جهاد کشاورزی، داشتن دام کوچک روستایی در محدوده روستاها به مجوز نیاز ندارد و هر کس که در محدوده طرح هادی روستایی بوده و شرایط نگهداری دام را در محل نگهداری دام خود داشته باشد بدون نیاز به مجوز می‌تواند اقدام به خرید دام کند.

لاهوتیان گفت: دامداران فوق در صورتی که برای جاهای خاص نیاز به مجوز داشته باشند با مراجعه به نظام کشاورزی و با هماهنگی‌های به عمل آمده با قید فوریت و حداکثر همکاری‌ها مجوز لازم برای آنها صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌ها انجام شده و همه دستگاه‌های ذی ربط آمادگی خود را برای اجرای این طرح اعلام کرده‌اند، تصریح کرد: در این طرح از دامداران درخواست داریم مشارکت لازم را داشته باشند چرا که این طرح علاوه بر افزایش تولید و فعال‌سازی واحدهای غیر فعال، به افزایش تولید و افزایش درآمد و قطع وابستگی به سایر منابع کمک بسیاری می‌کند.

لاهوتیان با اشاره به اینکه این طرح یکی از طرح‌های پیشنهادی استان همدان بوده که در استان شروع شده و دامداران استقبال و همکاری خوبی در رابطه با این طرح در استان همدان داشته‌اند، افزود: از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری با توجه به بارندگی‌ها خوب امسال و نیز تامین علوفه از مراتع و مزارع،

واحدهای دامپروری تعطیل و نیمه تعطیل بسیاری در سطح استان از این طریق فعال و به چرخه تولید بازگشتند و این امر علاوه بر کار اقتصادی، می‌تواند ارزش افزوده و درآمد خوبی برای دامداران داشته باشد.

انتهای پیام

نظر شما