شناسهٔ خبر: 66958734 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اعطای حقوق بیشتر به فلسطینی‌ها در سازمان جهانی بهداشت

سپیده حسینی

سازمان جهانی بهداشت پیشنویس قطعنامه خود درباره بحران بهداشتی در غزه را پس از آنکه تل‌آویو توانست اصلاحیه خود را درباره تضمین بررسی مساله اسرای بازداشت شده در غزه به آن تحمیل کند، به تصویب رساند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، هدف از متنی که گروهی از کشورهای عربی از جمله تشکیلات خودگردان فلسطین روز چهارشنبه در سازمان جهانی بهداشت ارائه کردند و دارای مشکلات و نواقص فنی زیادی بود، برگزاری کنفرانس حامیان مالی نیازهای بهداشتی رو به فزونی نوار غزه و تمامی مناطق فلسطین و تنظیم گزارشی درباره بحران بهداشتی شدید در این منطقه در سایه جنگ مستمر و تخریب دیوانه‌وار مراکز بهداشتی در غزه به دست نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی بود.

اما پیش از ارائه متن برای رای‌گیری، رژیم صهیونیستی خواستار افزودن اصلاحیه‌ای در این متن شد که شامل درخواست برای تضمین آزادسازی اسرای بازداشت شده در نوار غزه و محکومیت «استفاده حماس از بیمارستان‌های غزه برای اهداف نظامی» بود.

به گزارش خبرگزاری «سما» فلسطین، پیش از آغاز رای‌گیری روز چهارشنبه، «میراو ایلون شاهر» نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل مدعی شد: «هرگونه قطعنامه‌ای که در آن آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی گروگان‌ها در خواسته نشود، یک شکست اخلاقی نابخشودنی است.»

پیش‌بینی می‌شد بیشتر کشورها علیه اصلاحیه پیشنهادی رژیم صهیونیستی رای دهند اما پس از درخواست نماینده این رژیم برای رای‌گیری به نام کشورها، به این معنی که هر کشوری باید موضعگیری خود را علناً اعلام کند، مشخص شد که این رأی‌گیری نتیجه نزدیکی خواهد داشت.

در ابتدا کشورهای عربی که این پیشنویس را ارائه کرده بودند، سعی کردند متن را پس بگیرند اما این کار بر خلاف مقررات سازمان جهانی بهداشت است و آنها متوجه شدند که مجبور هستند به متن تغییر یافته رای دهند و تنها راه‌حل این بن‌بست این بود که علیه آن رای دهند تا مانع از صدور متن تغییر یافته شوند، در نهایت آنها ترجیح دادند که اصلاحیه‌های دیگری را در رابطه با انتقاد از سیاست و حملات کورکورانه رژیم صهیونیستی به آن بیفزایند.

در این رای‌گیری تمام کشورهای عربی و اسلامی با حمایت کشورهای دیگری به ویژه روسیه و چین با این اصلاحیه مخالفت کردند اما آمریکا و کشورهای اروپایی به نفع آن رای دادند و در نهایت این متن همراه با اصلاحیه رژیم صهیونیستی با ۵۰ رای موافق در مقابل ۴۴ رای مخالف تصویب شد، در این میان ۸۳ کشور از شرکت در رای‌گیری خودداری کرده و یا در جلسه حضور نیافتند.

کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت در نشست روز جمعه خود تصمیم گرفتند در اقدامی مشابه آنچه مجمع عمومی سازمان ملل چند هفته قبل در پیش گرفت، حقوق بیشتری را به فلسطینی‌ها اختصاص دهند.

اعضای این سازمان که هفته جاری در چارچوب مجمع جهانی بهداشت به عنوان عالی‌ترین هیئت تصمیم‌گیرنده در این سازمان نشستی برگزار کردند، با اکثریت آراء به پیشنویس قطعنامه‌ای با هدف تطبیق مشارکت فلسطین رای مثبت دادند.

از میان ۱۷۷ کشوری که حق رای داشتند، ۱۰۱ کشور به آن رای مثبت داده و در مقابل پنج کشور رای منفی دادند و نتیجه رای‌گیری با کف زدن طولانی موافقان مواجه شد.

در پیشنویسی که گروهی از کشورهای عربی و اسلامی و در کنار آنها چین، نیکاراگوئه و ونزوئلا آن را ارائه کردند، خواسته شده به فلسطینی‌هایی که عضویت ناظر را در سازمان جهانی بهداشت دارند، تقریبا همان حقوقی که اعضای دارای عضویت کامل دارند، داده شود.

این رای‌گیری در ژنو و پس از آن انجام شد که اکثریت اعضای سازمان ملل ماه مه در نیویورک با وجود تلاش‌های آمریکا برای مانع‌تراشی در اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل، به اعطای حقوق بیشتر به فلسطینی‌ها در این سازمان، رای موافق داده بودند.

در مجمع جهانی بهداشت در ژنو، فلسطینی‌ها و حامیان آنها از درخواست خود برای عضویت کامل صرف نظر کردند.

برخی منابع دیپلمات به خبرگزاری فرانسه گفتند که این انصراف ناشی از نگرانی‌ها از این بابت است که رای موافق به عضویت فلسطین منجر به تعلیق خودکار حمایت‌های مالی آمریکا از سازمان جهانی بهداشت شود.

«ابراهیم محمد الخریشی» نماینده فلسطین در ژنو که از این رای‌گیری استقبال کرده بود، همین موضعگیری را تکرار کرد و خطاب به نماینده آمریکا تاکید کرد: این حق غیر قابل تغییر و حق مسلم فلسطین است که وقتی با نسل‌کشی روبه‌رو است از حق تعیین سرنوشت برخوردار بوده و آن را اعمال کند.

در مقابل نماینده آمریکا ضمن اعلام موخالفت کشورش گفت: آمریکا هنوز باور دارد که اقدامات یک جانبه‌ای همانند این قطعنامه هرگز هدف تعیین شده در راه‌حل ۲دولتی را محقق نخواهد کرد، به همین دلیل نیز آمریکا رای منفی داد و رای‌گیری روز جمعه هرگز تغییر چشمگیری را برای فلسطینی‌ها محقق نخواهد کرد.

در متنی که روز جمعه تصویب شد، به فلسطینی‌ها حق داشتن کرسی در میان کشورهای عضو، حق دادن پیشنهادها و اصلاحیه‌ها و نیز حق انتخاب شدن برای عضویت دفتر جلسه عمومی و کمیته‌های اصلی مجمع داده شده است و تنها فلسطین به عنوان عضو ناظر حق رای ‌دادن در مجمع و کاندیدا شدن در هیئت‌های این سازمان را ندارد.

این قطعنامه در پی حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه تصویب شد.

انتهای پیام

نظر شما