شناسهٔ خبر: 66958680 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برگزاری مراسم قرق شکنی در مراتع مازندران

مراسم قرق شکنی مراتع مازندران، امسال در منطقه کلاردشت برگزار شد.

صاحب‌خبر -

برگزاری مراسم قرق شکنی در مراتع مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، قرق شکنی رسم و آیین دیرین دامداران مازندرانی امسال در مراتع سردانی کلاردشت برگزار شد.


بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - منطقه نوشهر امسال مراسم ویژه قرق شکنی مراتع با حضور مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و هیئت همراه، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران نوشهر، فرماندار شهرستان کلاردشت، رییس دادگستری شهرستان کلاردشت، دادستان شهرستان کلاردشت، معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران _ساری و هیئت همراه، فرماندهان انتظامی و سپاه پاسداران شهرستان کلاردشت، رییس جهاد کشاورزی شهرستان کلاردشت، فرمانده و جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی اداره کل، روسای و کارشناسان ستادی ادارات مرتع، طرح و برنامه، آموزش و ترویج و مشارکت‌های مردمی و روابط عمومی، رییس، معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کلاردشت، مسئولین و کارشناسان بخش‌های اداری و حفاظتی منابع طبیعی شهرستان کلاردشت، دامداران و مرتع‌داران حوزه مرتع سردانی و اصحاب رسانه برگزارشد.

"قُرُق شکنی"مراتع کلاردشت

بهره برداری درست و اصولی از بوم سازگان مراتع همواره عامل پایداری، ثبات و تداوم تولید علوفه و سایر خدمات مراتع بوده و هست. در این راستا رعایت اصول اصلی بهره برداری از مراتع ضامن این پایداری خواهد بود. اولین اصل بهره برداری اصولی از مراتع آمادگی مرتع می‌باشد. آمادگی مرتع در پوشش گیاهی و خاک تجلی می‌یابد. زمانی که پوشش گیاهی در مراتع در پهن برگان علفی در مرحله گلدهی و در گندمیان در مرحله خوشه دهی و سنبله باشد پوشش گیاهی آمادگی برداشت در قالب تعلیف دام را خواهد داشت. در این راستا، خاک مراتع نیز باید به مرحله‌ای از میزان رطوبت رسیده باشد که حضور و تردد دام باعث کوبیدگی و تخریب ساختمان خاک نگردد. از این رو هر ساله با توجه به بازدید‌های اولیه کارشناسی تاریخ ورود و نیز تاریخ خروج دام از مراتع تعیین میگردد.

مرتع سردانی یکی از مراتع حوزه شهرستان کلاردشت به عنوان مرتع ییلاقی شناخته می‌شود. مساحت این مرتع حدود ۸۰۰ هکتار بوده و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا واقع می‌باشد.

در این مرتع دو نوع دام تعلیف می‌کند که با توجه به آخرین ممیزی انجام شده در سال ۷۷ ظرفیت چرایی این مرتع ۱۳۰۵ واحد دامی برای احشام گاوی و ۲۷۰۰ واحد دامی برای احشام گوسفندی تعیین شده است.

تاریخ ورود دام سنگین به این مرتع از ۲۵ خرداد هر سال تا نیمه شهریور بوده و برای دام سبک از اول خرداد تا ۲۰ خرداد و از اول مهر تا ۲۰ مهر جمعا به مدت ۴۰ روز می‌باشد.
دام سبک گوسفندی بعد از ماندن در این مرتع در زمانی که مرتع ساییدیم در ارتفاعات بالاتر آمادگی کامل پیدا نماید به مرتع ساییدیم وارد می‌شود.

از آنجاییکه تا قبل از تاریخ ورود به مرتع از مراتع نباید بهره برداری شده و ورود دام به مرتع ممنوع می‌باشد در عرف مرتعداران به این امر قرق گفته می‌شود با شروع فصل تعلیف و تاریخ تعیین شده به مراتع این قرق شکسته شده و دامداران اجازه ورود به مراتع را می‌یابند. امسال نیز با توجه به بارندگی‌های اوایل خرداد ماه شروع زمان تعلیف دام در این مرتع با تاخیر همراه بوده است.

نظر شما