شناسهٔ خبر: 66957536 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

آمار و ارقام خواندنی از فینال لیگ قهرمانان اروپا/ دورتموند - رئال‌مادرید؛ جام در ومبلی چشمک می‌زند

امشب قهرمان تورنمنت بزرگ باشگاهی قاره‌سبز با برگزاری دیدار نهایی لیگ قهرمانان اروپا بین دورتموند و رئال‌مادرید در ومبلی لندن، مشخص خواهد شد.

صاحب‌خبر -

از ساعت ۲۲:۳۰ در ورزشگاه ومبلی لندن، اسلاوکو وینچیچ داور اسلوونیایی سوت آغاز فینال لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۲۰۲۴-۲۰۲۳ را به صدا درخواهد آورد. دورتموند و رئال‌مادرید دو تیم پرافتخار آلمانی و اسپانیایی در این دیدار هیجان‌انگیز به مصاف هم خواهند رفت.

دورتموند؛ قهرمان ناخوانده

دورتموند مهمان ناخوانده فینال لیگ قهرمانان اروپای فصل ۲۰۲۴-۲۰۲۳ است. تیمی که در بوندس‌لیگای آلمان وضعیت خوبی نداشت و حتی در کورس قهرمانی هم قرار نگرفت، در نهایت عنوان پنجمی را به خودش اختصاص داد. اما مسیر برای زنبورها در لیگ قهرمانان بهتر زیباترین شکل ممکن پیش رفت و اطراف این مسیر سرسبز بود. دورتموند در مرحله گروهی بالاتر از تیم‌های بزرگی مثل پاری‌سن‌ژرمن، میلان و نیوکاسل صدرنشین شد و در مراحل حذفی هم آیندهوون، اتلتیکومادرید و پاری‌سن‌ژرمن را کنار زد. اتفاق نگران‌کننده برای هواداران دورتموند این است که تیم‌شان در هفته‌های پایانی بوندس‌لیگا ثبات خوبی نداشته و اصلاً نمی‌توانند روی موفقیت تیم‌شان در فینال ومبلی شرط ببندند. دورتموند مقابل تیم‌هایی مثل لایپزیش و ماینتس شکست‌های سنگینی خورده. از طرفی آخرین بردشان مقابل رئال‌مادریدِ قدرتمند به ۱۰ سال قبل برمی‌گردد. آیا مهمان ناخوانده فینال، قهرمان غیرمنتظره آن خواهد شد؟

رئال‌مادرید؛ برو برای ۱۵!

اگر یک سر فینال لیگ قهرمانان اروپا رئال‌مادرید باشد، بعید است برای قهرمانی رقیب شانس بیشتری قائل باشند. مهم نیست که کهکشانی‌ها در چه وضعیتی هستند، آن‌ها در هر صورت در لیگ قهرمانان تخصص دارند و جام «گوش بزرگ» با آن‌ها آشناست. رئالی‌ها قهرمانی لالیگا را به چنگ آوردند و حالا کارلو آنچلوتی امید دارد جام پنجم خودش که سومی با رئال‌مادرید می‌شود را در لندن بالای سر ببرد. برخلاف حریف آلمانی، رئال‌مادرید در سال ۲۰۲۴ عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و به نوعی دل هواداران‌شان قرص است. رئال در کل فصل ۲ باخت داشته و هردو مقابل اتلتیکومادرید بوده! از سپتامبر در لالیگا مغلوب نشدند و تنها باخت‌شان در سال ۲۰۲۴ هم در جام‌حذفی مقابل اتلتیکو بود. ۸ برد و ۴ تساوی در کارنامه‌شان ثبت شد تا به پایتخت انگلیس رسیدند. حالا شعارشان چیست؟ «برو برای پانزدهمی»!

آخرین جدال
۶ دسامبر ۲۰۱۳ در دیدار برگشت مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۷، رئال‌مادرید در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو با نتیجه ۳-۲ از سد دورتموند گذشت. مایورال، رونالدو و واسکس گلزنان سپیدپوشان مادرید بودند و برای زنبورها هم اوبامیانگ (۲ مرتبه) در آن دیدار گلزنی کرد.

آمار بازی
۱۴) کیست که نداند پرافتخارترین تیم لیگ قهرمانان کدام است؛ رئال‌مادرید با ۱۴ جام! آخرین قهرمانی رئالی‌ها در این تورنمنت ۲ سال پیش با شکست لیورپول به‌دست آمد. کهکشانی‌ها این تعداد قهرمانی را در ۱۷ حضور در فینال کسب کرده‌اند.
۱) دورتموند فقط یک مرتبه در لیگ قهرمانان اروپا به جام رسیده و این افتخار سال ۱۹۹۷ با شکست یوونتوس رقم خورد. ۲ مرتبه دورتموند در این تورنمنت فینالیست شده و فینال آخر را ۱۱ سال قبل به بایرن باخت.
۱۹) در صورت قهرمانی رئال‌مادرید کشور اسپانیا ۲۰ جامه خواهد شد. با ۱۹ قهرمانی لالیگایی‌ها در لیگ قهرمانان اروپا پرافتخارترین هستند. آلمانی‌ها هم ۸ جام در این تورنمنت کسب کرده‌اند.
۳۱) بیشترین تعداد حضور در فینال لیگ قهرمانان اروپا با ۳۱ مرتبه متعلق به تیم‌های اسپانیایی‌ست. ۱۸ مرتبه آلمانی‌ها رنگ فینال را دیده‌اند.
۵) پس از ۵ قهرمانی متوالی برای تیم‌های لالیگایی (رئال‌مادرید و بارسلونا)، در ۵ فصل اخیر فقط یک مرتبه (سال ۲۰۲۲ رئال‌مادرید) تیم‌های اسپانیایی جام برده‌اند.
۱) این اولین مصاف دورتموند با تیمی اسپانیایی در فینال لیگ قهرمانان اروپاست.
۲) رئال‌مادرید ۲ مرتبه در فینال‌ها به مصاف تیم‌های آلمانی رفته که سال‌های ۱۹۶۰ با شکست فرانکفورت و ۲۰۰۲ با شکست بایرلورکوزن قهرمان شده است.
۴) پیش از این ۴ مرتبه فینال لیگ قهرمانان اروپا بین تیم‌های آلمانی و اسپانیایی برگزار شده که هر کشور برنده و قهرمان ۲ فینال بوده است. هردو قهرمانی آلمانی‌ها برای بایرن بوده و هردو قهرمانی اسپانیایی‌ها را هم رئال به‌دست آورده است. آخرین فینال آلمانی – اسپانیایی را رئال‌مادرید سال ۲۰۰۲ از لورکوزن برد.
۵) ۵ تیم از این ۲ کشور در لیگ قهرمانان اروپا جام گرفته‌اند. از آلمان این افتخار به بایرن، دورتموند و هامبورگ رسیده و از اسپانیا هم فقط رئال و بارسا جام را به افتخارات‌شان اضافه کرده‌اند.
۱۲) دورتموند و رئال‌مادرید ۱۲ مرتبه به مصاف هم رفته‌اند که همه این مسابقات در لیگ قهرمانان اروپا بوده است. دورتموند ۳ بازی را برده، رئال‌مادرید در ۶ بازی پیروز شده و ۵ بازی با تساوی خاتمه یافته است. ۱۹ مرتبه زنبورها گل زده‌اند و ۲۴ گل هم سهم رئالی‌ها بوده است.
۱۰) آخرین باخت رئال به دورتموند به ۱۰ سال قبل برمی‌گردد. ۴ بازی آخر را رئال به دورتموند نباخته.
۳۸) در ۳۸ دیدار بین‌المللی مقابل تیم‌های اسپانیایی، دورتموند در کارنامه‌اش ۱۲ برد، ۱۲ تساوی و ۱۴ شکست داشته است.
۷۸) رئال‌مادرید ۷۸ مرتبه مقابل تیم‌های آلمانی قرار گرفته که حاصل کارش ۳۹ برد، ۱۵ تساوی و ۲۴ شکست بوده است.
۴) کارلو آنچلوتی با ۴ جام قهرمانی (۲ جام با رئال و ۲ جام با میلان) پرافتخارترین سرمربی لیگ قهرمانان اروپاست. ادین ترزیچ هیچ جامی در این مسابقات کسب نکرده است.
۲۸) منچسترسیتی با ۲۸ گل زده برترین خط حمله لیگ قهرمانان اروپا را در اختیار دارد. رئال‌مادرید با ۲۶ گل زده دوم است. جالب است بدانید دورتموند فقط ۱۷ گل زده و تیم هشتم است.
۸) هری کین و کیلیان امباپه با ۸ گل زده برترین گلزنان این فصل لیگ قهرمانان اروپا هستند. با توجه به دقایق کمتر بازی، کین بالاتر از امباپه قرار گرفته.
۵) مارسل زابیتسر و وینیسیوس جونیور با ۵ پاس‌گل برترین گلسازان فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا هستند.

مصدومان و محرومان
رامی بن‌سبیعنی تنها مصدوم دورتموند است که به طور قطع فینال لیگ قهرمانان اروپا را از دست داده. سباستین آلر، یولین دورانول و متئو موری شانس دارند در این بازی به میدان بروند. اورلین شوامنی و داوید آلابا هم مصدومان رئال هستند که به فینال نرسیدند. آندری لونین هم با مریضی دست و پنجه نرم کرده. اگرچه با بازگشت تیبو کورتوا، سنگربان اوکراینی در صورت بهبودی هم نیمکت‌نشین خواهد بود.

ترکیب احتمالی دو تیم
دورتموند:
کوبل، ریرسون، هوملس، شلوتربک، ماتسن، زابیتسر، جان، سانچو، برانت، آدیمی و فولکروگ
رئال‌مادرید: کورتوا، کارواخال، رودیگر، ناچو، مندی، والورده، کاماوینگا، کروس، بلینگام، رودریگو و وینیسیوس

نظر شما