شناسهٔ خبر: 66955812 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

گزارش جماران

رئال مادرید- دورتموند: یک جام؛ دو وداع

رئال مادرید و دورتموند در فینال لیگ قهرمانان ۲۴-۲۰۲۳ برابر هم قرار می گیرند و تونی کروس و مارکو رویس برای آخرین بار پیراهن تیم محبوبشان را بر تن می کنند.

صاحب‌خبر -

گزارش جماران، فرشته مقدم: فینال لیگ قهرمانان اروپا شنبه شب بین دو تیم رئال مادرید و دورتموند در ورزشگاه ومبلی لندن برگزار می شود. سفیدپوشان به دنبال پانزدهمین قهرمانی شان در این رقابت ها هستند و دورتموند می خواهد پس از ۲۷ سال دوباره جام قهرمانی را بالای سر ببرد. این تیم می تواند فصل را با فتح یک جام به پایان برساند و عملکرد ضعیفش را در رقابت های باشگاهی آلمان فراموش کند. 

رئال مادرید در ۱۲ بازی اش در این فصل لیگ قهرمانان شکست نخورد و برای نخستین بار با چنین رکوردی فینالیست شد. سفیدپوشان هشت بازی را با پیروزی به پایان رساندند و تنها چهار بار متوقف شدند. در مقابل دورتموند توانست از گروه مرگ به عنوان صدرنشین صعود کند و تنها در دو بازی شکست خورد (برابر پاری‌سن ژرمن و اتلتیکو مادرید). زردپوشان بدون اینکه گلی برابر پاری‌سن ژرمن دریافت کنند توانستند راهی فینال شوند و مادرید با غلبه بر بایرن مونیخ به دیدار نهایی راه یافت. 

دورتموند برای سومین بار فینال لیگ قهرمانان را تجربه می کند. تیم آلمانی برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ فینالیست شد و توانست یوونتوس را با نتیجه ۳ بر یک مغلوب سازد. زردپوشان در سال ۲۰۱۳ نیز به دیدار نهایی صعود کردند اما با نتیجه ۲ بر یک از بایرن شکست خوردند. مادرید ۱۴ فینال از ۱۷ دیدار نهایی خود را با پیروزی به پایان رساند. این تیم تنها برابر بنفیکا، اینتر و لیورپول شکست خورد. سفیدپوشان در آخرین فینال خود در سال ۲۰۲۲ لیورپول را با نتیجه یک بر صفر شکست دادند. 

لیگ قهرمانان اروپا

دو تیم مادرید و دورتموند ۱۴ بار برابر هم قرار گرفتند که سهم سفیدپوشان شش پیروزی و دورتموند سه برد است. پنج دیدار دو تیم نیز با نتیجه مساوی به پایان رسید. در مجموع این دیدارها ۴۳ بار توپ از خط دروازه ها عبور کرد (۱۹ گل دورتموند و ۲۴ گل رئال مادرید) و با توجه به آمار، فینال امشب احتمالا پر گل خواهد شد. دو تیم آخرین بار در فصل ۱۸-۲۰۱۷ برابر هم قرار گرفتند که در مرحله گروهی بود. دورتموند در هر دو بازی مغلوب شد. در خانه ۳ بر یک شکست خورد و مادرید در سانتیاگو برنابئو ۳ بر ۲ پیروز شد. 

جود بلینگام مهره کلیدی تیم کارلو آنچلوتی است. او که در تابستان دورتموند را ترک کرد و با مادرید قرارداد امضا کرد در تیم اسپانیایی درخشید و گل های زیادی به ثمر رساند. تنها نقطه ضعف بازیکن جوان انگلیسی شناخت کامل حریف از او است. در طرف دیگر یولیان برندت بازیکن کلیدی تیم ادین ترزیچ به حساب می آید. هافبک خلاق آلمانی در مرحله یک چهارم نهایی و نیمه نهایی بازی های خوبی به نمایش گذاشت. او معتقد است اگر روز خوب دورتموند باشد می توانند مادرید را شکست دهند. 

این دیدار برای دو ستاره مادرید و دورتموند خاص است. تونی کروس آخرین بازی باشگاهی اش را انجام می دهد. ستاره آلمانی دو هفته پیش اعلام کرد پس از یورو ۲۰۲۴ از فوتبال خداحافظی می کند و رئال مادرید آخرین تیم باشگاهی اش خواهد بود. کروس می تواند امشب ششمین قهرمانی را در لیگ قهرمانان تجربه کند. او یک بار با بایرن مونیخ (۲۰۱۳) و چهار بار با مادرید (۲۰۲۲ و ۲۰۱۸، ۲۰۱۷، ۲۰۱۶) قهرمان شد. کروس بیش از ۱۵۰ بار در لیگ قهرمانان به میدان رفته است. 

لیگ قهرمانان اروپا

مارکو رویس امشب برای آخرین بار با پیراهن دورتموند به میدان می رود. او در سال ۲۰۱۲ پس از جدایی از مونشن گلادباخ با زردپوشان قرارداد امضا کرد و پس از ۱۲ سال حضور در این تیم به اسطوره باشگاه تبدیل شد. ستاره آلمانی ۱۷۰ گل به ثمر رساند و ۱۳۱ پاس گل داد. رویس هرگز نتوانست قهرمانی در بوندسلیگا را تجربه کند و تنها دو بار فاتح جام حذفی شد. او می تواند با فتح لیگ قهرمانان به بهترین شکل ممکن از تیم محبوبش خداحافظی کند. 

آنچلوتی در فینال فصل ۲۴-۲۰۲۳ فرصت دارد رکوردش را بهبود ببخشد. او می تواند برای پنجمین بار فاتح لیگ قهرمانان شود. پیش از این دو بار با میلان و دو بار با رئال مادرید این جام را به دست آورده بود. در مقابل ترزیچ نخستین عنوان اروپایی اش را می تواند فتح کند. آمار نشان می دهد همه چیز برای قهرمانی مادرید آماده است اما دورتموند در این فصل لیگ قهرمانان نتایج دور از انتظاری کسب کرده و هر تیمی را می تواند شگفت زده کند. دیدار دورتموند و مادرید ساعت ۲۲:۳۰ آغاز می شود. 

نظر شما