شناسهٔ خبر: 66956451 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

روزنامه‌های امروز در یک نگاه؛

فصل جدید تاریخ

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه دوازدهم خرداد ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «طرف درست تاریخ ایستاده‌اید» با اشاره به نامه رهبر انقلاب خطاب به دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین نوشت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه‌ای به دانشجویان امریکایی حامی مردم فلسطین تأکید کردند: شما اکنون در طرف درست تاریخ ایستاده‌اید.

در ابتدای این نامه خطاب به جوانان امریکایی حامی فلسطین آمده است: شما اکنون بخشی از جبهه مقاومت را تشکیل داده‌اید و در زیر فشارِ بی‌رحمانه دولتتان که آشکارا از رژیم غاصب و بی‌رحم صهیونیست دفاع می‌کند مبارزه‌ای شرافتمندانه را آغاز کرده‌اید. متن نامه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به این شرح است:

«بسم‌الله الرّحمن الرّحیم
این نامه را به جوانانی می‌نویسم که وجدان بیدارشان آنها را به دفاع از کودکان و زنان مظلوم غزه برانگیخته است.
جوانان عزیز دانشجو در ایالات متحده آمریکا! این، پیام همدلی و همبستگی ما با شماست. شما اکنون در طرف درست تاریخ که در حال ورق خوردن است ایستاده‌اید.
شما اکنون بخشی از جبهه مقاومت را تشکیل داده‌اید و در زیر فشارِ بی‌رحمانه دولتتان که آشکارا از رژیم غاصب و بی‌رحم صهیونیست دفاع می‌کند مبارزه‌ای شرافتمندانه را آغاز کرده‌اید.
جبهه بزرگ مقاومت در نقطه‌ای دور، با همین ادراک و احساسات امروز شما، سال‌هاست مبارزه می‌کند. هدف این مبارزه، توقفِ ظلمِ آشکاری است که یک شبکه تروریست و بی‌رحم به نام «صهیونیست‌ها»، از سال‌ها پیش بر ملت فلسطین وارد ساخته و پس از تصرّف کشورشان، آنها را زیر سخت‌ترین فشارها و شکنجه‌ها گذاشته است. نسل‌کشی امروز رژیم آپارتاید صهیونیست، ادامه رفتار به‌شدت ظالمانه در ده‌ها سال گذشته است.»

فصل جدید تاریخ

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ما هرچه عقب بنشینیم، طرف مقابل جلو می‌آید» به دیدار رهبر انقلاب با بشار اسد پرداخت و نوشت: حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز پنجشنبه در دیدار آقای «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه و هیئت همراه، مقاومت را هویت ممتاز سوریه دانستند و گفتند: جایگاه ویژه سوریه در منطقه نیز به دلیل همین هویت ممتاز است و این ویژگی مهم باید محفوظ بماند.

رهبر انقلاب اسلامی با تشکر از حضور آقای «بشار اسد» در تهران به‌منظور ابراز تسلیت به ملت ایران، به نقش بارز آقای رئیسی در تقویت روابط ایران و سوریه اشاره کردند و افزودند: آقای امیرعبداللهیان نیز در این زمینه یک توجه ویژه داشت.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، تقویت ارتباطات ایران و سوریه را از لحاظ اینکه دو کشور از ارکان محور مقاومت هستند، مهم ارزیابی کردند و گفتند: هویت ممتاز سوریه که همان مقاومت است از دوران مرحوم حافظ اسد و با پایه‌گذاری «جبهه مقاومت و ایستادگی» شکل گرفت و این هویت همواره به وحدت ملی سوریه نیز کمک کرده است.

ایشان با تاکید بر لزوم محفوظ ماندن این هویت خاطر نشان کردند: غربی‌ها و دنباله‌های آنها در منطقه قصد داشتند با جنگی که علیه سوریه به راه انداختند، نظام سیاسی این کشور را ساقط و سوریه را از معادلات منطقه حذف کنند اما موفق نشدند و اینک نیز قصد دارند با شیوه‌های دیگر و از جمله وعده‌هایی که هیچ‌گاه به آنها عمل نخواهند کرد، سوریه از معادلات منطقه خارج کنند.

آقای «بشار اسد» همچنین با اشاره به موضوع مقاومت در منطقه گفت: بعد از گذشت بیش از ۵۰ سال، خط مقاومت در منطقه پیشرفت کرده و اکنون به یک رویکرد اعتقادی و سیاسی تبدیل شده است. رئیس‌جمهور سوریه با تاکید بر اینکه موضع ما همواره این بوده که هرگونه عقب‌نشینی در مقابل غرب موجب پیشروی آنها خواهد شد، تاکید کرد: من چند سال پیش اعلام کردم که هزینه مقاومت کمتر از هزینه سازش است و این موضوع اکنون برای مردم سوریه بسیار واضح و روشن است و قضایای اخیر غزه و پیروزی‌های مقاومت نیز این موضوع را برای مردم منطقه اثبات کرد و نشان داد که مقاومت یک اصل است.

فصل جدید تاریخ

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود تیتر «هرچه وعده عجیب‌تر اطمینان نامزد از پیروزی کمتر!» را برگزید و نوشت: وعده‌های نامزدهای ثبت‌نام‌کرده تا اینجای کار به طریق قابل‌پیش‌بینی روی نقاط ضعف دموکراسی‌ها و یکی از مهم‌ترین آن‌ها یعنی پوپولیسم متمرکز شد. از کارآمدترین رسالت‌های روزنامه‌نگاران آن است که نامزدها را از دادن وعده‌های دور از دسترس یا خارج از دایره وظایف و قدرت رئیس قوه مجریه برحذر دارند و مردم را نیز از چگونگی آشنایی با نامزدهای صادق و متعهد باخبر کنند. وقتی حتی بسیاری از تحصیل‌کردگان ما پرسش‌های جدی درباره برخی از نامزدهای ثبت‌نامی دارند، و برخی مشاهیر را در حد فقط اسم‌شان می‌شناسند و حتی از جایگاه فعلی و مدیریتی آنان، باخبر نیستند، حساب توده‌ها روشن است.

کار دیگر رسانه‌ها آن است که از همین آغاز به برخی نامزدها یادآوری کنند از همراهی با شارلاتان‌های توییتری که خوب بلدند با کلمات سقوط و ارتفاع برای شما جمله بسازند، پرهیز کنید. چگونه می‌خواهید از مردم رأی بگیرید وقتی بدیهیات اخلاقی را فدای «بمب توییتری» می‌کنید؟!

برخی نامزدها در روزهای آینده ممکن است وعده‌های عجیب بدهند. باید رسانه‌ها برای مردم روشن کنند که هرچه وعده عجیب‌تر باشد، یعنی وعده‌دهنده از اطمینان پیروزی دورتر است و در سرنوشت خود احتمال کمی برای جلب آرای مردم می‌بیند. باید بین نامزدهای پوششی که یکی از نامبارک‌ترین چیزهایی است که از دوره ۹۶ به این‌سو رسم شد، با نامزدی که در خود همت اداره یک کشور را می‌بیند، فرق گذاشت. قانون کشور هم هنوز قادر به حل مسئله نامزدهای پوششی نیست. برخی اصولاً هیچ‌یک از شرایط رجل سیاسی را ندارند، فقط مدرک تحصیلی مرتبط دارند و بدون سابقه جرم و زندان هستند و با همین ظرفیت می‌خواهند رئیس‌جمهور شوند. قانون مقابل این عده نیز ساکت است فلذا با حجم بالای ردصلاحیت‌ها روبه‌رو می‌شویم.

فصل جدید تاریخ

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فصل جدید تاریخ» نوشت: نامه رهبر انقلاب خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا بازتاب‌های وسیعی در فضای بین‌الملل داشته است. به گزارش «وطن امروز»، مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با بازنشر متن نامه رهبر انقلاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «اگر آیت‌الله را راضی کرده‌اید، آمریکا را از دست داده‌اید».

«برایان ماست» نماینده مجلس نمایندگان آمریکا نیز با بازنشر پیام رهبر انقلاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا در شبکه اجتماعی ایکس، دانشجویان آمریکایی را سرزنش کرد و خطاب به آنها نوشت: «اگر آیت‌الله شما را تحسین می‌کند، قطعاً در سمت اشتباه تاریخ هستید!»

اما دب فیشر، سناتور جمهوری‌خواه در واکنش به پیام رهبر ایران به دانشجویان آمریکایی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «بسیاری از دانشجویان ما به این نظرات (رهبر ایران) افتخار می‌کنند. دانشگاه‌هایی که در آن تحصیل می‌کنند، یک درس تاریخ را به آنها مدیون هستند».

وب‌سایت شبکه «فاکس‌نیوز» متن کامل نامه رهبر انقلاب به دانشجویان آمریکا را با تیتر «رهبر ایران از دانشجویان آمریکا به علت ایستادن در سمت درست تاریخ قدردانی کرد» منتشر کرد. نیویورک‌پست آمریکا هم این بخش از نامه رهبری خطاب به دانشجویان آمریکایی را که «شما اکنون در طرف درست تاریخ ایستاده‌اید… و شما اکنون بخشی از جبهه مقاومت را تشکیل داده‌اید» و نیز این قسمت را که «سردمداران صهیونیسم بین‌الملل… این مقاومت انسانی و شجاعانه (محور مقاومت) را تروریسم معرفی کردند» برجسته کرده است. روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» هم در گزارشی به نامه رهبر انقلاب خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا پرداخت و نوشت: «خامنه‌ای از دانشجویان آمریکایی خواست به مبارزه با سیاست‌های «نسل‌کشی» اسرائیل ادامه دهند».

فصل جدید تاریخ

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «مسافران فاطمی به پاستور» را برگزید و نوشت: چراغ ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم را صباغیان و کواکبیان روشن کردند اما جلیلی با آمدنش شوک اولیه را به بازارها داد و تلاطم حضور او دلار را هزار و ۵۰۰ تومان گران کرد و در نهایت خبر آمدن لاریجانی در پنجشنبه شب بود که آرامش نسبی را به بازارها بازگرداند. صبح پنجشنبه زنگ انتخابات ریاست جمهوری با باز شدن درهای وزارت کشور به صدا درآمد و خبرنگاران اولین میهمانان وزارت کشور بودند که با ورود به ستاد انتخابات آماده پوشش خبری این رقابت غیرمنتظره و پیش از موعد بودند. ۴ ثبت نام اول «محمدرضا صباغیان» نماینده دوره یازدهم و دوازدهم مجلس، اولین ثبت نام کننده انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری بعد از اینکه وارد ستاد انتخابات کشور شد، درباره ثبت نام خود گفت: «هدف اصلی و اولویت اول من اصلاح ساختار سیاسی و اقتصادی است». «مصطفی کواکبیان» دبیرکل حزب مردم سالاری و نماینده دوره هشتم و دهم مجلس نیز برای انجام ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری به ستاد انتخابات کشور آمد و پس از ثبت نام گفت نام دولتی که او می‌خواهد با آن وارد عرصه انتخابات شود، «دولت مردم سالار» است. «عباس مقتدایی» نماینده اصفهان در دوره‌های نهم، یازدهم و دوازدهم مجلس با حضور در ستاد انتخابات ثبت نام کرد و گفت: «همه بخش‌های کشور نیازمند رسیدگی هستند و شعار انتخاباتی من «ایران ما» است». «قدرتعلی حشمتیان» رئیس خانه احزاب ایران و نماینده دوره پنجم مجلس، نیز ثبت نام کرد و در جریان نشست خبری خود گفت: «نام دولت من، «دولت رفاه» خواهد بود.»

فصل جدید تاریخ

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اقتصاد در تله دولت‌بزرگ» نوشت: به نظر می‌رسد کاپیتالیسم از اصول اولیه خود دور شده و دستاوردهای حاصل از آن به خطر افتاده است. تمایل سیاستمداران غربی به مداخله در اقتصاد، وضع مقررات و هزینه‌کرد بیشتر برای راضی کردن همه ذی‌نفعان، منجر به جان گرفتن پدیده «دولت بزرگ» شده است. این روند با باور بنیادی کاپیتالیسم یعنی کاهش حضور دولت برای فراهم کردن فضا برای آزادی و خلاقیت فردی، در تضاد بوده و پایه‌های این نظام فکری را لرزان کرده است. بزرگ شدن دولت با ناکارآمد کردن کاپیتالیسم مدرن، نه تنها ناامیدی مردم را التیام نمی‌بخشد، بلکه آن را تشدید می‌کند. از نگاه «فایننشال‌تایمز» اقتصاد بیشتر شبیه به یک اکوسیستم طبیعی است و دخالت در آن ریسک بالایی به کل سیستم و جامعه تحمیل می‌کند. حال توصیه به سیاست‌گذاران این است که از مداخله بیش از حد برای تداوم دوره‌های رونق اقتصادی پرهیز کنند و اجازه دهند که چرخه تجاری و دوره‌های رکود و رونق، روند طبیعی خود را طی کنند.

فصل جدید تاریخ

نظر شما