شناسهٔ خبر: 66955459 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

ظرفیت فروش سینمای ایران چقدر است؟

مختصات بازار اکران در ۱۴۰۳

فروش فیلم تگزاس در هفته اول به ۱۰۰میلیارد تومان رسید

دنیای اقتصاد : از ابتدای سال تا امروز ۱۳فیلم روی پرده سینماها رفته‌اند و بر اساس تخمین‌ها حدود ۶۰ فیلم دیگر در صف اکران قرار دارند؛ ۱۳ فیلم از جشنواره فجر سال۱۴۰۱ هنوز اکران نشده‌اند و ۲۳ فیلم از جشنواره پارسال. به این دو فیلم، فیلم‌هایی را هم می‌توان اضافه کرد که مراحل نهایی تولید را گذرانده‌ اما به هر دلیلی در این دو جشنواره حاضر نبوده‌اند؛ برای مثال فیلم «ساعت ۶صبح» مهران مدیری که در جشنواره‌های فجر حاضر نبود، از گزینه‌های اکران تابستانی امسال است و حتی خود مدیری نیز در صفحه اینستاگرامی‌اش از احتمال اکران فیلمش در آینده نزدیک خبر داده است. به هر روی انبان اکران ایران از فیلم خالی نیست و دست‌کم ۶۰فیلم این امکان را دارند که در کمتر از ۳۰۰روز باقی‌مانده از امسال روی پرده بروند؛ اما آیا ظرفیت اکران به لحاظ تعداد سالن‌ها و زیرساخت‌ها فراهم است؟

صاحب‌خبر -

واقعیت عجیب

طبق روال بازار اکران در ایران، هر هفته چهارشنبه‌ها، یک تا سه فیلم جدید روی پرده سینماها می‌روند. اگر میانگین را دو فیلم در نظر بگیریم، دست‌کم امکان اکران ۸۰فیلم دیگر در سینمای ایران وجود دارد. این یعنی مشکلی در ظرفیت اکران وجود ندارد، اما نکته جالب‌تر این است که بنا به گزارشی که اخیرا خبرگزاری فارس منتشر کرده، با وجود استقبال قابل توجه از فیلم‌های روی پرده، ضریب اشغال سینماها در کل کشور از ۳۰درصد افزایش پیدا نکرده است. نکته عجیب این است که سینماهای ایران تنها با استفاده از ۳۰درصد ظرفیت، در دو ماه نزدیک به ۳۸۰میلیارد تومان فروش داشته‌اند که رقم قابل توجهی است.

ظرفیت ۸۰۰۰ میلیاردی

با توجه به مقدمات بالا، می‌توان گفت که در دو ماه فروردین و اردیبهشت امسال ظرفیت فروش بیش از ۱۳۰۰میلیارد تومانی سینماها وجود داشته است. بنابراین می‌توان گفت اگر روال اکران همین‌گونه باشد، یعنی شمار فیلم‌های روی پرده و ضریب ورود فیلم‌های تازه نفس به چرخه فروش را مانند دو ماه اخیر در نظر بگیریم، سینمای ایران این ظرفیت را دارد که سالانه تا ۸هزار میلیارد تومان فروش داشته باشد. اما آیا امکان دسترسی به این میزان فروش وجود دارد؟ این نکته مهم دیگری است که البته بسیار می‌تواند بحث‌برانگیز باشد. با این حال سال گذشته سینماها رکورد فروش بیش از ۱۰۰۰میلیارد تومانی ثبت کردند. رکوردی که معلوم نیست امسال هم قابل دسترسی باشد یا نه!

رکوردشکنی تگزاس۳

در روزهای گذشته که فروش سینماها بیشتر در اختیار فیلم‌های کمدی و همین‌طور درام تاریخی «مست عشق» بود، اکران جدیدترین فیلم مسعود اطیابی، رونق تازه‌ای به سینماها داده تا پس از یک رکود نسبی، گیشه سینماها تکانی بخورد. از شنبه گذشته پنجم خردادماه که فعالیت سینماها پس از چند روز تعطیلی از سر گرفته شد، سه فیلم نخست جدول فروش یعنی «تمساح خونی»، «مست عشق» و «سال گربه» همچنان بیشترین مخاطب را داشتند با این تفاوت که فروش «مست عشق» از کمدی «تمساح خونی» تقریبا دو برابر بیشتر بود؛ ولی «تگزاس۳» که از هشتم خرداد روی پرده سینماها رفت، در مدت سه روز این فیلم‌ها را کنار زد و بیشترین تعداد بلیت را فروخت. طبق آمار اعلامی از سوی برخی خبرگزاری‌ها، سومین فصل فیلم تگزاس هفته گذشته به اکران درآمد و همان‌گونه که انتظار می‌رفت، با استقبال بسیار خوب مخاطبان مواجه شد و توانست با جذب ۱۴۰هزار مخاطب در روز نخست نمایش خود، ۵میلیارد تومان بفروشد.

با این آمار، تگزاس۳، رکورد فروش روز نخست یک فیلم سینمایی طی دو دهه اخیر را به نفع خود شکست؛ هم‌چنان‌که احتمالا این فیلم موفق شود تا رکورد فروش روز نخست سینمای پس از انقلاب را به خود اختصاص دهد. نکته قابل توجه آن است که این رکورد، بابت فروش فیلم در روز سه‌شنبه حاصل شده است یعنی این رکوردشکنی، در یک سه‌شنبه نیم‌بها رقم خورده است؛ تا پیش از تگزاس۳، این رکورد در انحصار فیلم مست عشق قرار داشت که در نخستین روز نمایش عمومی خود، توانست با جذب ۵۱هزار مخاطب، یک ورود رویایی را تجربه کند.

این فیلم تا عصر روز جمعه به آستانه فروش ۱۰۰میلیاردتومانی رسید که در نوع خود یک رکورد قابل توجه است. از چهارشنبه هفته آینده نیز خجالت نکش۲ به ناوگان اکران افزوده می‌شود و بنابراین باید منتظر آمار شگرفی در استقبال مخاطبان از سالن‌های تاریک باشیم؛ استقبال از این ۲فیلم جدید در کنار اقبالی که همچنان به فیلم‌های تمساح خونی، سال گربه و مست عشق وجود دارد، سبب می‌شود تا سینمای ایران، فصل بهار را با یک آمار چشم‌گیر پشت سر بگذارد.

نظر شما