شناسهٔ خبر: 66955051 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

یک عضو اتاق بازرگانی:

ریال آفشور فقط برای تجارت ایران و عراق کاربرد دارد

صاحب‌خبر -

سال گذشته در شرایطی بانک مرکزی خبر از اجرایی شدن ریال آفشور را داده بود که با گذشت ماه‌ها، هنوز این وعده به سرانجام نرسیده است و تجار زیادی که از شنیدن این خبر تیم اجرایی رییس‌کل خوشحال بودند، امیدشان محقق نشد؛ با این حال، دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق عنوان کرد که ریال آفشور فقط برای یک میلیارد دلار از حجم تجاری ایران و عراق به عنوان یک بازار هدف صادراتی، قابلیت اجرایی دارد.

جهانبخش سنجانی شیرازی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین، توضیح داد: ما زمانی می‌توانیم یک واحد پول مجازی در قالب یک پیمان دوجانبه پولی ایجاد کنیم که یک تراز تجاری متعادل داشته باشیم، یعنی تقریبا ۵۰ درصد صادرات و ۵۰ درصد واردات داشته باشیم تا همان میزان پولی که خلق می‌کنیم امکان مصرف در کشور ما داشته باشد.

او افزود: اگر بخواهیم تسویه تعاملات تجاری با عراق را صرفا با ریال آفشور انجام دهیم، قطعا این طرح شکست می‌خورد و دلیل هم مشخص است، تراز تجاری ما با عراقی‌ها بیش از ۹۵ درصد به نفع ما است و عراقی‌ها فقط ۵ درصد به ایران صادرات دارند. عراقی‌ها خدماتی مانند گردشگری سلامت، سیاحتی و زیارتی هم از ما دریافت می‌کنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تاکید کرد: برآوردی که من دارم این است که برای یک میلیارد دلار حجم تجاری ایران و عراق امکان تسویه و تعامل از طریق ریال آفشور و دینار آفشور را داریم، اما برای بیش از یک میلیارد دلار ظرفیت نداریم و باید برای ۹ میلیارد دلار دیگر از روش‌های دیگری استفاده کنیم.

سنجانی شیرازی در مورد چالش‌های موجود در ارتباطات تجاری میان ایران و عراق نیز گفت: ما از طریق اعتبارات اسنادی یا ال‌سی نمی‌توانیم کار کنیم، چون شبکه بانکی به ما سرویس نمی‌دهد و شبکه بانکی عراق هم اصلا دلار با مقصد ایران تامین نمی‌کند، بنابراین چالش اصلی زیرساخت‌های بانکی است. او تصریح کرد: ما زمانی می‌توانیم در کشور دیگر پروژه پیمانکاری بگیریم که بتوانیم اسناد مناقصه بخریم تا بتوانیم ضمانت‌نامه‌های لازم را تهیه کنیم و به کارفرمای عراقی بدهیم. چون شبکه بانکی عراقی در این حوزه به ما خدمات نمی‌دهد چالش اساسی داریم و در صدور خدمات نتوانسته‌ایم حجم قابل قبولی از پتانسیل‌های بالقوه‌ای که داریم را به بالفعل برسانیم.

 

نظر شما