شناسهٔ خبر: 66954530 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

بیانیه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل

ایجاد همدلی میان حاکمیت و مردم، لازمه دولت چهاردهم است

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور، طی بیانیه‌ای به شرح معیارهای فکری و عملی برای کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل پیرامون چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، طی بیانیه‌ای به شرح نیازمندی‌های دولت چهاردهم پرداختند و معیار‌های اولیه‌ای که چهاردهمن رئیس جمهور ایران باید داشته باشد را برشمردند. متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در شرایطی آغاز شده است که، دولت سیزدهم با سانحه‌ای دردناک و زودتر از موعد مقرر، باید مسیر خود را به پایان برساند. همچنین شرایط کشور از نظر آماده نبودن بازیگران سیاسی برای یکی از مهم‌ترین رویداد‌های سیاسی کشور دارای پیچیدگی و حساسیت خاصی می‌باشد.

شهید سید ابراهیم رئیسی؛ سکان‌دار دولت سیزدهم، در عمر هزار روزه دولت اقدامات بایسته و عادت‌های شایسته‌ای را نشان دادند که نتایج آن چه در برهه کنونی زبان‌زد است و چه در دراز مدت ان شاء الله با ادامه مسیر ایشان به چشم همگان به عرصه ظهور خواهد رسید. شهید جمهور، در زمانی ریاست دولت را عهده‌دار شدند که کشور در دوران تدبیر و امید دچار حاکمیت متفرعن شده بود، اما او با حضور میان مردم و شنیدن انتقادات و مشکلات و با حضور در دانشگاه و میان دانشجویان با هدف تبدیل دانشگاه به اتاق فکر دولت، الگوی جدیدی از اخلاق نقد پذیری را در سطح ریاست جمهوری نه تنها در ایران بلکه در جهان ایجاد نمودند و در این مدت ریاست جمهوری رکورد بیشترین حضور در بین دانشجویان را دارند و این خود نشان از اهمیت و توجه زیاد ایشان به دانشجویان بود.

پذیرش و نوع نگاه مردم به جایگاه ریاست جمهوری نسبت به چند سال گذشته اکنون تغییر کرده است و انتظارات مردم از ریاست جمهوری و ویژگی‌های او بالاتر رفته است. فضای کشور در برهه کنونی نیازمند فردی است که دارای شاخص‌ها و معیار‌هایی باشد که بتواند همدلی و هم‌افزایی میان حاکمیت و مردم را افزایش دهد، معیار‌هایی که به صورت مختصر در ادامه آورده شده است.

اول) عدالت محوری.

نگاه با عدالت به همه مسائل، همواره یکی از لازمه‌های دولت انقلابی می‌باشد و روح عدالت محوری در رئیس جمهور و دولت باید حکم فرما باشد. فردی باید در قامت ریاست جمهوری باشد که مخصوصاً برقراری عدالت اجتماعی از دغدغه‌های وی باشد.

دوم) قانون مداری.

توجه به اصول و قانون اساسی کشور یکی از ملزومات ریاست جمهوری است؛ قانون مداری نه به معنای ماندن در بن‌بست بروکراسی اداری، نه به معنای برخورد سلیقه‌ای و تفسیر شخصی و نه تحت تاثیر قرار گرفتن از احزاب و جناح‌های سیاسی و یا کمپین‌های رسانه‌ای، بلکه به معنای عمل بر آرمان اصیل انقلاب و اجرای نص صریح قانون.

سوم) توجه به اصل جمهوریت و مردم سالاری دینی.

حکمرانی نظامی که اساس و پی‌ریزی آن با حضور مردم درهم تنیده است بدون حضور مردم در عرصه‌های مختلف نمی‌تواند آرمان‌های مقدس خود را پیش برد. بر همین سبب علاوه بر حضور همه‌جانبه مردم در روز موعود انتخابات، باید مصلحت و خواست مردم را در رأس امور و تصمیم‌گیری دولت قرار داد.

چهارم) مردمی بودن و ساده زیستی.

یکی از ملاک‌هایی که موجب تقویت اولویت‌های مستضعفین برای انتخاب ریاست جمهور خواهد شد، این است که رئیس جمهور برآمده از خودم مردم و همزیست با آنان باشد تا با درک این پابرهنه‌ها که به گفته امام خمینی (ره) رکن این نظام هستند، برای همین رکن بکوشد.

پنجم) رواداری و تساهل.

یکی دیگر از شاخصه‌هایی که موجب شکسته شدن رخوت سیاسی در جامعه خواهد شد و بدنه اجتماعی دولت را پربارتر و مستحکم‌تر خواهد کرد این است که، رئیس جمهور با سازگاری و سازشگری خردمندانه و دادگرانه نسبت به همه اتفاقات نگاه و عمل کند.

ششم) روحیه و تفکر جهادی.

برای پیشبرد امور و حل چالش‌های کشور باید اقدامات جهادی را در سرلوحه کار قرار داد، بالاخص از باب جهش در حوزه اقتصادی که یکی از ضرورت‌های فضای کنونی کشور است.

هفتم) توان مدیریت اجرایی در سطح کلان و اداره کشور بدون آزمون و خطا.

شرایط داخلی و منطقه‌ای کشور به صورتی است که روش مدیریت با آزمون و خطا در اداره کشور سبب کاهش سرعت کشور عزیزمان خواهد شد.

هشتم) شناخت عرصه بین‌الملل و فهم درست و دقیق از معادلات منطقه‌ای و جهانی.

برای تثبیت و تقویت جایگاه ایران در نظم نوین جهانی باید فردی با دیدگاه منطبق بر اصول و واقعیات حاکم بر جهان وارد این عرصه شود، نه اینکه مدیریت در دستان افرادی بیافتد که با ایجاد دوگانه‌های خیالی برآمده از ذهن و در اتاق‌های بسته به تعامل به دنیا بپردازند.

امید است افرادی که شناخت دقیق، جامع و کامل از وضعیت کشور دارند و همچنین با شناخت پتانسیل‌های فردی و اجتماعی خود پا درعرصه این جهاد خطیر گذاشته و موجب پیشبرد اهداف انقلاب شوند و مردم نیز با انتخاب درست سبب کارگشایی در اقدامات خرد و کلان کشور شوند.

نظر شما