شناسهٔ خبر: 66953734 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

مقایسه دنا جوانان با آریزو 5 اسپرت

صاحب‌خبر -

دنا جوانان یا آریزو 5 اس ؟ بهترین خودرو سدان زیر یک میلیارد تومان بازار ایران کدام محصول است؟ با مقایسه دنا جوانان با آریزو 5 اسپرت همراه ما باشید.

با معرفی دنا جوانان از سوی ایران خودرو، آریزو ۵ اسپرت رقیب جدیدش در بازار را شناخت. دنا جوانان نسخه بهبود یافته و فول آپشن دنا پلاس محسوب می‌شود؛ خودرویی که با استفاده از پیشینه موفق دنا پلاس به‌راحتی می‌تواند به جایگاه خوبی در بازار دست پیدا کند. دنا پلاس یکی از محبوب‌ترین سدان‌های تولید داخل محسوب می‌شود که به‌لطف ظاهری خشن، حجم‌دهی‌های زیاد خطوط بدنه و پیشرانه‌ای مطمئن، همواره جزو پرفروش‌ترین خودروهای بازار داخلی بوده است.

در ابتدای مطلب، تفاوت‌های دنا جوانان و دنا پلاس را بررسی می‌کنیم تا بیشتر با رقیب ایرانی آریزو 5 اسپرت آشنا شویم.

تفاوت دنا پلاس و دنا جوانان؛ محصول جدید ایران خودرو چه ارتقایی پیدا کرده است؟

اگر آرم‌ها و علائم دنا جوانان را از روی صندوق آن برداریم، تفاوت ظاهری خاصی میان دنا جوانان و دنا پلاس وجود نخواهد داشت. در واقع ایران خودرو با کمترین میزان تغییرات ظاهری، محصول جدیدش را معرفی و آماده ارائه به بازار کرده است. در نمای روبه‌رویی، اضافه شدن خطوط قرمز رنگ به دور جلوپنجره و داخل قاب چراغ، ظاهری متمایز برای دنا جوانان ایجاد کرده‌اند.

دنا جوانان دنا جوانان

بیشتر تغییرات دنا جوانان به سیستم برق‌کشی و گیربکس خودرو مربوط می‌شود. در دنا جوانان سیستم برق و الکترونیک خودرو داخلی‌سازی شده و IKBMC نام گرفته است. مهندسان ایران خودرو مدعی شده‌اند که این پلتفرم با دانش فنی روز و بومی‌سازی، طراحی و تکوین یافته است. این تغییرات به‌منظور افزایش توان الکتریکی خودرو بوده تا بتوان آپشن‌ها و حالت‌های جدید الکترونیکی را به خودرو اضافه کرد.

در بخش گیربکس هم جعبه دنده به یک نسل بالاتر به‌روزرسانی شده است. گیربکس جدید دنا جوانان AT6 نام دارد که به نسب نسل قبل، دو تغییر عمده داشته؛ اول آن که ضرایب دنده‌ها مقداری دست‌خوش تغییرات شده تا شتاب‌گیری ماشین بهبود پیدا کند و از سوی دیگر تعویض دنده‌ها با نرمی بیشتری صورت ‌می‌پذیرد. مورد بعدی به اضافه شدن حالت auto Neutral مربوط می‌شود. در این حالت در هنگام توقف‌های طولانی، گیریکس به‌صورت اتوماتیک از حالت D (رانندگی) به حالت N (خلاص) تغییر وضعیت می‌دهد و به محض رها کردن ترمز، جعبه دنده به‌طور خودکار به حالت رانندگی برمی‌گردد.

مقایسه دنا جوانان با آریزو 5 اسپرت؛ بهترین سدان زیر 1 میلیارد بازار کدام خودرو است؟

دنا جوانان و آریزو 5 اسپرت یا همان آریزو 5 اس (Arrizo 5s) خودروهایی در سگمنت سدان C هستند که از لحاظ قیمتی در یک محدوده قرار می‌گیرند. در ادامه مطلب به مقایسه بخش‌های مختلف این دو خودرو می‌پردازیم تا ببینیم کدام اتومبیل ارزش خرید بیشتری دارد.

مقایسه دنا جوانان و آریزو ۵ اس از لحاظ طراحی بیرونی

در بخش طراحی ظاهری، هر دو خودرو جذاب هستند، البته دنا جوانان به‌علت ظاهر تکراری، چندان توجه‌ها را به خود جلب نمی‌کند. در واقع دنا جوانان تنها یک نسخه بهبود یافته دنا پلاس محسوب می‌شود و خبری از فیس‌ لیفت در این محصول وجود ندارد. اما با این حال، دنا جوانان در تمامی زوایا به‌صورت مجزا، زیبا، خشن و دوست‌داشتنی به‌نظر می‌رسد؛ ولی از جنبه زیبایی‌شناسی، ترکیب نماهای مختلف برای شکل‌گیری یک خودرو تا حد زیادی در دنا جوانان ناهمگن بوده و شاهد المان‌های یکسان طراحی در نماهای مختلف نیستیم.

آریزو 5 اسپرت آریزو 5 اسپرت

در مقایسه دنا جوانان و آریزو ۵ اسپرت، برنده بخش طراحی ظاهری، آریزو ۵ اسپرت است. آریزو ۵ اس نسخه فیس‌ لیفت و بهبود یافته آریزو ۵ محسوب می‌شود که تلفیقی از طراحی قدیمی و مدرن به‌صورت همگن است. مهم ترین وجه تمایز طراحی ظاهری نسخه قدیمی و جدید آریزو ۵ را در جلوپنجره آن می‌توان مشاهده کرد که از حالت ساده قبلی خود خارج شده و با خطوط عمودی کروم‌کاری شده، جلوه‌ای همچون محصولات شرکت بنز پیدا کرده است.

مقایسه مشخصات فنی نماینده ایران خودرو و مدیران خودرو

نسخه اسپرت آریزو ۵ از همان پیشرانه توربو آریزوهای قبلی استفاده می‌کند. این پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ توانایی تولید قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متر را دارد. جعبه دنده CVT این خودرو توانایی شبیه‌سازی ۹ دنده مجازی را دارد که به نسبت دنا جوانان، تعویض دنده با نرمی بیشتری صورت می‌پذیرد؛ اما در معکوس کشیدن، شتاب اولیه و کشش خودرو، این نماینده ایران خودرو است که به‌لطف جعبه دنده AT دست بالاتر را دارد.

سیستم خنک‌کاری پیشرانه آریزو ۵ اسپرت همچون نسل گذشته از نوع آب خنک است که وابستگی توان به پیشرانه را به حداقل می‌رساند. در دنا جوانان، سیستم خنک‌کاری مجددا از نو طراحی شده تا توانایی کنترل دمای موتور افزایش پیدا کند. در نمونه‌های قبلی دنا به‌دلیل ناکارآمد بودن سیستم خنک‌کاری، حتی در فشارهای نیمه سنگین هم دمای پیشرانه به‌طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کرد.

دنا جوانان به نسخه بهبود یافته موتور EF7 که EF7 PLUS TC نام دارد، مجهز شده است. این پیشرانه از نوع توربوشارژ بوده که به فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های ورودی و خروجی مجهز شده است. این پیشرانه در بیشینه توان خود می‌تواند قدرت ۱۶۱ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن‌متر را تولید کند. سرسیلندر، میل‌لنگ، سوپاپ‌ها، یاتاقان‌ها، میل‌سوپاپ‌ها و سیستم خنک‌کاری در دنا جوانان با دنا پلاس متفاوت است.

در بخش پیشرانه، دنا جوانان به‌دلیل قدرت بیشتر، سازگاری بهتر با بنزین داخلی و وجود تعمیرکار ماهر به نسبت آریزو 5 اسپرت، دارای برتری است.

مقایسه امکانات، ایمنی و آپشن‌های رفاهی دنا جوانان با آریزو 5 اسپرت

تلاش‌های ایران خودرو برای دست پر نشان دادن دنا جوانان در بحث امکانات، تا حدی موفق بوده؛ اما همچنان این خودرو در قیاس با رقبای چینی، یک گام عقب است. این خودرو در بخش امکانات به مواردی نظیر سیستم ترمز ضد قفل با توزیع الکترونیکی نیرو، ترمز‌های دیسکی برای تمامی چرخ‌ها، سامانه ترمز کمکی، سیستم کمک حرکت در سر بالایی، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری، ۴ عدد کیسه هوا، مانیتور لمسی ۷ اینچی، دوربین دنده عقب، سنسور پارک عقب، سیستم سنجش فشار و دمای تایر، آینه الکتروکرومیک، آینه برقی، ورود و خروج بدون سوئیچ، دی‌لایت و برف پاک‌کن اتوماتیک، سانروف برقی، سیستم تهویه مطبوع اتومات، راهنمای تعویض دنده و… مجهز شده است.

فضای داخلی دنا جوانان فضای داخلی دنا جوانان

کابین دنا جوانان

آریزو ۵ اسپرت به‌عنوان رقیب چینی و هم قیمت دنا جوانان، به امکانات متنوعی مجهز شده است. در ابتدا باید به جنس متریال به‌کار رفته و کیفیت مونتاژ دو خودرو اشاره کنیم که آریزو ۵ اسپرت به‌طور محسوسی از رقیب ایرانی خود پیشی می‌گیرد. آریزو ۵ اسپرت از لحاظ آپشن‌ها و امکانات رفاهی به مواردی نظیر استارت پیشرانه با ریموت، ورود بدون کلید، گرم‌کن صندلی‌های جلو، صندلی راننده ۶ حالته برقی، ۶ عدد کیسه هوا، کروز کنترل، سیستم کنترل کشش و پایداری، فرمان برقی با طراحی دی‌کات، اتولایت، سانروف و… مجهز شده است.

فضای داخلی آریزو 5 اس فضای داخلی آریزو 5 اس

کابین آریزو 5 اسپرت

مقایسه بازار خرید و فروش

هنوز دنا جوانان به بازار عرضه نشده و نمی‌توان به‌طور دقیق، میزان استقبال از این خودرو را بیان کرد؛ اما آنچه قابل پیش‌بینی است، دنا جوانان با استقبال گسترده‌ای همراه خواهد شد. در سوی مقابل، آریزو 5 اسپرت از لحاظ قیمتی، رقیبانی همچون جک S3، ام وی ام X22، فردا 511 و بک X3 PRO را پیش رو دارد. آریزو 5 یکی از خودروهای مونتاژی پرفروش بازار بود که به‌راحتی در بازار خرید و فروش می‌شد. تیراژ بالای این خودرو برای بازار داخلی سبب شد تا مکانیک‌های زیادی توانایی تعمیر این خودرو را یاد بگیرند. این خودرو آنقدر در بازار محبوب شد که حتی اولین خودرو برقی کشور نیز آریزو 5 برقی بود. به هر حال با توجه به پیشینه موفق هر دو خودرو، به‌نظر می‌رسد دنا جوانان و آریزو 5 اسپرت، با تقاضای خرید زیادی مواجه شوند.

در حال حاضر آریزو 5 اسپرت با قیمت 1 میلیارد و 102 میلیون و 500 هزار تومان توسط مدیران خودرو عرضه می‌شود و این خودرو چینی در بازار ایران نیز حدود 1 میلیارد و 350 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. هنوز قیمت دنا جوانان اعلام نشده، اما احتمالا از رقیب چینی خود ارزان‌تر خواهد بود و با قیمت حدود 700 میلیون تومان به بازار کشور عرضه می‌شود.

در گجت نیوز بخوانید:
نسخه جدید دنا ایران خودرو امسال در بازار + قیمت تاریخ عرضه دنا جوانان ایران خودرو به بازار + قیمت و مشخصات فنی نقاط قوت و ضعف آریزو ۵ توربو؛ سدان جذاب مدیران خودرو ارزش خرید دارد؟ نگاهی به آریزو 5 FL اسپرت ؛ خودرو جذابی که همه نسل‌ها آن را دوست خواهند داشت

نظر شما