شناسهٔ خبر: 66953554 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

(تصاویر) سریع‌ترین جت جنگنده جهان ساخت کدام کشور است؟ (تصاویر) سریع‌ترین جت جنگنده جهان ساخت کدام کشور است؟

در این مقاله، سریع‌ترین جت‌های جنگنده‌ای را که در حال حاضر در ارتش‌های جهان جهان خدمت می‌کنند، بررسی می‌کنیم و توضیح خواهیم داد که چرا داشتن سریع‌ترین جت جنگنده جهان لزوماً به معنی داشتن بهترین هواپیما برای نبرد‌های هوایی نیست. از زمانی که فیلم «تاپ گان» ساخته تونی اسکات در سال ۱۹۸۶ وارد سینما‌ها

صاحب‌خبر -

در این مقاله، سریع‌ترین جت‌های جنگنده‌ای را که در حال حاضر در ارتش‌های جهان جهان خدمت می‌کنند، بررسی می‌کنیم و توضیح خواهیم داد که چرا داشتن سریع‌ترین جت جنگنده جهان لزوماً به معنی داشتن بهترین هواپیما برای نبرد‌های هوایی نیست. از زمانی که فیلم «تاپ گان» ساخته تونی اسکات در سال ۱۹۸۶ وارد سینما‌ها شد، مردم به هواپیما‌های جنگنده علاقه‌مند شدند.

ستوان پیت “ماوریک” میچل (تام کروز) به مدرسه آموزشی سلاح‌های جنگنده نیروی دریایی ایالات متحده در پایگاه هوایی نیروی دریایی میرامار در سن دیگو، کالیفرنیا فرستاده می‌شود.

مهارت‌های نبرد تن به تن هوایی که ماوریک آموخته بود، روی ناو هواپیمابر USS Enterprise و زمانی که با جنگنده اف-۱۴ تامکت خود با میگ‌های روسی روبرو می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۳۶ سال بعد، و علاقه به جت‌های جنگنده دوباره شعله ور شد، زمانی که سروان پیت “ماوریک” میچل برای آموزش سایر هوانوردان نیروی دریایی برای یک ماموریت خطرناک انتخاب می‌شود. نقشه این است که یک کارخانه غنی‌سازی اورانیوم غیرمجاز را قبل از عملیاتی شدن نابود کنند.

ماوریک رهبری ماموریت را بر عهده می‌گیرد، یک جنگنده F/A-۱۸ Super Hornet نیروی دریایی را هدایت می‌کند و همزمان از موشک‌های زمین به هوا (SAM) و جنگنده‌های نسل پنجم سوخو Su-۵۷ فرار می‌کند.

نه F/A-۱۸ Super Hornet و نه Sukhoi Su-۵۷ در فهرست ده سریع‌ترین جت‌های جنگنده جهان قرار ندارند.

سریع‌ترین جت‌های جنگنده جهان

با شروع از شماره ۱۰ و رفتن به سمت شماره یک، فهرستی از سریع‌ترین جت‌های جنگنده حال حاضر جهان را تهیه کرده ایم.

سریع‌ترین جت جنگنده جهان ساخت کدام کشور است؟

۱۰- F-۲۲ Raptor

جنگنده F-۲۲ رپتور ساخت لاکهید مارتین/بوئینگ در دسامبر ۲۰۰۵ وارد خدمت نیروی هوایی ایالات متحده (USAF) شد. F-۲۲ که محصول برنامه جنگنده تاکتیکی پیشرفته (ATF) نیروی هوایی آمریکاست، طراحی شده بود تا یک جنگنده رادارگریز برای تمام شرایط آب و هوایی باشد.

هواپیمای جنگنده F-۲۲ که در ابتدا صرفاً یک جنگنده برتری هوایی بود، قادر به حمله به اهداف زمینی، جنگ الکترونیک و قابلیت‌های جاسوسی نیز داشت. F-۲۲ که می‌تواند با سرعت مافوق صوت در حالت کروز پرواز کند و حداکثر سرعت آن ۲.۲۵ ماخ است، سریع‌ترین جت جنگنده جهان نیست، اما به دلیل چابکی و قابلیت‌های رادارگریزی، از هر جت جنگنده دیگری در لیست ما بهتر است.

سریع‌ترین جت جنگنده جهان ساخت کدام کشور است؟

۹- MiG-۲۹

میگ-۲۹ که در طول جنگ سرد توسط دفتر طراحی میکویان طراحی شد، یک جنگنده برتری هوایی دو موتوره شوروی بود که برای مقابله با اف-۱۵ ایگل ساخت مک دانل داگلاس و اف-۱۶ فایتینگ فالکون ساخت جنرال داینامیکس توسعه یافت.

ناتو نام Fulcrum را برای این جنگنده روسی انتخاب کرد، هواپیمایی که برای اولین بار در اوت ۱۹۸۳ وارد خدمت نیروی هوایی اتحاد جماهیر شوروی شد. این جت جنگنده سبک وزن، قدرتمند و قادر به عملیات از روی باند‌های پرواز نامناسب، حداکثر سرعت ۲.۳ ماخ را به ثبت رسانده است.

سریع‌ترین جت جنگنده جهان ساخت کدام کشور است؟

۸- F-۱۴ Tomcat

جنگنده F-۱۴ ساخت گرومن که در اواخر دهه ۱۹۵۰ به عنوان یک جنگنده ناونشین قادر به رهگیر‌های دوربرد و با استقامت بالا برای دفاع از ناوگروه خود در برابر تهدیدات اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد، برای اولین بار در ۲۱ دسامبر ۱۹۷۰ پرواز کرد.

F- ۱۴ تامکت در سال ۱۹۷۴ وارد خدمت نیروی دریایی ایالات متحده شده، به اصلی‌ترین جت جنگنده نیروی دریایی تبدیل شد و جایگزین اف-۴ فانتوم II ساخت مک دانل داگلاس گردید. F-۱۴ با حداکثر سرعت ۲.۳۴ ماخ در سال ۲۰۰۶ با F/A-۱۸E/F سوپر هورنت ساخت بوئینگ جایگزین شد.

سریع‌ترین جت جنگنده جهان ساخت کدام کشور است؟

۷- MiG-۲۳

MiG-۲۳ ساخت میکویان-گورویچ یک جت جنگنده نسل سوم و اولین هواپیمای شوروی است که قادر به شلیک موشک‌های خارج از برد بصری است. میگ-۲۳ که پرتولیدترین هواپیمای بال متغیر در تاریخ به حساب می‌آید، با اسم رمز Flogger در میان کشور‌های ناتو، در سال ۱۹۷۰ وارد خدمت نیروی هوایی شوروی شد. بسیار چابک و سریع، با حداکثر سرعت ۲.۳۵ ماخ، میگ-۲۳ یک هواپیمای بسیار توانمند و به اندازه کافی چابک برای مقابله با جنگنده‌های دشمن است.

سریع‌ترین جت جنگنده جهان ساخت کدام کشور است؟

۶- Sukhoi Su-۲۷

سوخوی Su-۲۷، با نام Flanker در ناتو، یک هواپیمای جنگنده مافوق صوت دو موتوره ساخت شوروی است که توسط سوخو طراحی شده است. این جنگنده برای رقابت با جنگنده‌های نسل چهارم آمریکایی مانند اف-۱۴ تامکت و اف-۱۵ ایگل ساخته شد. Su-۲۷ با حداکثر سرعت ۲.۳۵ ماخ و توانایی صعود به ارتفاع ۱۲ کیلومتر در کمتر از یک دقیقه، تقریباً ۴۰ سال پس از ورود به نیروی هوایی شوروی در سال ۱۹۸۵ همچنان در حال ساخت است.

سریع‌ترین جت جنگنده جهان ساخت کدام کشور است؟

۵- F-۱۵ Eagle

اف-۱۵ ایگل ساخت مک دانل داگلاس که به عنوان یک جنگنده اختصاصی برتری هوایی طراحی شده بود، در ۹ ژانویه ۱۹۷۶ وارد خدمت نیروی هوایی ایالات متحده شد. اگرچه برای یک جنگنده برتری هوایی ساخته شده بود، اما F-۱۵ دارای قابلیت حمله به اهداف زمینی نیز می‌باشد.

اف-۱۵ یکی از محبوب‌ترین جنگنده‌های آمریکایی در میان خریداران خارجی بوده است. با وجود اینکه F-۱۵ Eagle نزدیک به ۵۰ سال در خدمت بوده، با حداکثر سرعت ۲.۵ ماخ، هنوز یکی از سریع‌ترین جت‌های جنگنده جهان باقی مانده است.

سریع‌ترین جت جنگنده جهان ساخت کدام کشور است؟

۴- MiG-۳۱

دفتر طراحی میکویان جنگنده MiG-۳۱، با نام Foxhound در میان کشور‌های ناتو، را توسعه داد تا جایگزین MiG-۲۵ قبلی نیروی هوایی شوروی شود. MiG-۳۱ که برای کاربرپسند بودن ساخته شده است، اگرچه نسبت به سایر جت‌های جنگنده موجود در لیست قدرت مانور کمتری دارد، می‌تواند سلاح‌های زیادی از جمله موشک‌هایی با برد ۳۲۰ کیلومتر را حمل کند. میگ-۳۱ که در حال حاضر توسط روسیه علیه اوکراین استفاده می‌شود، دارای حداکثر سرعت ۲.۸۳ ماخ است.

سریع‌ترین جت جنگنده جهان ساخت کدام کشور است؟

۳- MiG-۲۵

جنگنده MiG-۲۵ ساخت میکویان-گورویچ و نام رمزی Foxbat در میان کشور‌های عضو ناتو، با وجود اولین پرواز خود در حدود ۶۰ سال پیش، همچنان یکی از سریع‌ترین جت‌های جنگنده جهان با حداکثر سرعت ۲.۸۳ ماخ است.

از نظر تئوری، این جت جنگنده قادر به پرواز با سرعت ۳.۲ ماخ است، اما سرعت ثبت شده آن به ۲.۸۳ ماخ محدود شد تا از آسیب به موتور‌ها جلوگیری شود. هنگامی که MiG-۲۵ برای اولین بار در سال ۱۹۷۰ وارد خدمت نیروی هوایی شوروی شد، باعث نگرانی ناتو شده و منجر به ساخت F-۱۵ Eagle توسط آمریکایی‌ها شد.

میگ-۲۵ در ۶ سپتامبر ۱۹۷۶ خبرساز شد، زمانی که ستوان ویکتور بلنکو، با پرواز MiG-۲۵ خود از ولادیووستوک به فرودگاه هاکوداته در استان هوکایدو در ژاپن به تیتر اول رسانه‌های جهان تبدیل گردید.

سریع‌ترین جت جنگنده جهان ساخت کدام کشور است؟

سریع‌ترین جت جنگنده جهان ساخت کدام کشور است؟

۲ و ۱- SR-۷۱ و NASA X-۴۳

اگرچه جت‌های جنگنده نیستند، اما دو هواپیمای سریع ساخته شده تا به حال، SR-۷۱ بلک برد بازنشسته شده ساخت لاکهید و نسخه آزمایشی مافوق صوت بدون سرنشین X-۴۳ ساخت ناسا است که حداکثر سرعت اولی ۳.۳ ماخ و حداکثر سرعت دومی نیز ۹.۶ ماخ است.

اگرچه سریعترین هواپیمای لیست ما از نظر عملکرد و قابلیت شناسایی نشدن توسط رادار نیست، اما لاکهید مارتین/بوئینگ F-۲۲ Raptor تا حد زیادی تواناترین هواپیمای در حال خدمت جهان در حال حاضر است.

منبع: روزیاتو

منبع: faradeed-191160

نظر شما