شناسهٔ خبر: 66951153 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

امام جمعه شیراز:

رئیس جمهوری توانمند برای اجرای برنامه هفتم توسعه انتخاب کنیم

آیت‌الله «دژکام» با بیان اینکه در انتخابات ریاست جمهوری باید برنامه هفتم توسعه را مدنظر قرار دهیم، تأکید کرد: باید رئیس جمهوری انتخاب کنیم که برنامه هفتم توسعه را خوب بفهمد و برای اجرای آن هم توانمندی داشته باشد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از فارس، آیت‌الله «لطف‌الله دژکام» امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، ۱۱ خردادماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی، به در پیش‌رو بودن انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و نکاتی را در این باره یادآور شد و اظهار داشت: باید مشخص کنیم که امروز نسبت سیاست‌های کلی نظام و وضعیت کنونی کشور چه فردی را باید انتخاب کنیم.
 
وی با ذکر این نکته که ائمه جمعه به صورت مصداقی تعیین فرد نمی‌کنند، اما اینکه فرد چه ویژگی‌هایی باید کسی داشته باشد تا رئیس جمهور شود، را نکاتی بیان می‌کنیم، افزود: انتخابی که برای ریاست جمهوری انجام می‌دهیم دقیقاً با اجرای برنامه ۵ ساله هفتم توسعه مواجه شده است که این برنامه در زمان شهید رئیسی با پیشنهاد لایحه از طرف دولت سیزدهم و بررسی در مجلس شورای اسلامی مصوب شده است.
 
آیت‌الله دژکام با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳۰ الی ۴۰ درصد، ۶ برنامه توسعه قبلی بیشتر اجرا نشده است، افزود: بسیاری از مشکلات مردم در مسئله معیشت، اشتغال، بحث تورم و امثال آن ناشی از این است که برنامه‌ها درست اجرا نمی‌شوند.
 
امام جمعه شیراز یادآور شد: در برنامه هفته توسعه نوشته شده که تورم باید تک رقمی شود و اگر درست اجرا شود مردم این همه مشکل ندارند یا در برنامه هفتم توسعه نوشته شده که وضعیت اشتعال باید چگونه باشد. نه اینکه به شکل ایده و آرزو نوشته شده باشد، بلکه به عنوان اینکه با مجموعه امکانات کشور اگر مدیر خوب، کارآمد و باکفایت مسئولیت به عهده بگیرد، می‌تواند کشور را به آنجا برساند. بحث این نیست که برنامه آرمانی و دور از دسترس باشد، بلکه یک برنامه در دسترس داریم و این برنامه حدود ۲۸۰ صفحه در ۲۹ فصل نوشته شده است.
 
وی با یادآوری این نکته که معمولا وقتی فردی کاندیدا می‌شود، از او برنامه می‌خواهیم، اما برنامه امروز نوشته شده است و ملت باید کسی را انتخاب کنند که این برنامه را محقق کند، گفت: در برنامه هفتم توسعه در تمام سرفصل‌ها فکر شده است. متدینین جامعه که در مسائل دینی تقید دارند و مشکلات فرهنگی جامعه مدنظر آنهاست در برنامه مذکور برای آن فکر شده است یا سبک زندگی اسلامی که گویی به فراموشی سپرده شده، اما در برنامه برای آن فکر شده است.
 
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه باید دنبال رئیس جمهوری باشیم که برنامه هفتم توسعه را خوب بفهمد و با ابعاد آن آشنا باشد و توانمندی برای اجرای آن هم داشته باشد، گفت: فرصت زیاد نیست و اینکه بخواهیم برخی از حرف‌هایی که خارج از موضوع وضعیت کنونی کشور است بزنیم، اشتباه است.
 
امام جمعه شیراز ادامه داد: برخی مردم را درگیر حرف‌هایی می‌کنند که ربطی به کشور ندارد و اینها برای ملت کارافزایی می‌کنند، آنهایی که می‌خواهند کشور رشد و پیشرفت مناسب داشته باشد، باید از این نقطه شروع کنند. این حرف‌های دور از آبادی را نباید خیلی توجه کرد، این مراحل را ملت ما پشت سر گذاشته است و برنامه برای ۵ سال واضح و مشخص شده است و در سیاست خارجی، سیاست داخلی، اقتصاد، فرهنگ و مسائل اجتماعی می‌دانیم چه می‌خواهیم و دولتی هم هست که قوی پای کار آمده است. مسئول صندوق توسعه ملی گفته بود که در همین ۳ سال دوره شهید رئیسی عمده بدهی‌هایی که به صندوق توسعه داشتند بازگردانده شده است یعنی این کشور برای اجرا توانمند است، اگر مَرد پای کار بیاید.
 
وی در ادامه برخی از ویژگی‌های شهید جمهور در کلام رهبر معظم انقلاب را یادآور شد و گفت: رهبری فرمودند شهید رئیسی عالم بود. اگر بخواهیم علمیت را ملاک قرار دهیم هر کس ممکن است در یک دانشی تخصص ویژه داشته باشد، اما به صورت ویژه اگر امروز کسی می‌خواهد رئیس جمهور شود، عالم بودن نسبت به این برنامه هفتم و اینکه چگونه عملیاتی شود، مهم است نه اینکه در فلان رشته دانشمند باشد. آیا دانش او در اجرایی کردن این برنامه مفید است؟ بنابراین تجارب و دانش لازم برای این قضیه مهم است.
 
آیت‌الله دژکام گفت: رهبری فرمودند ایشان مجاهد بود؛ امروز برای اینکه وضعیت کشور در حدی بیاید که ما با دنیا سر مواجهه داریم که اسلام این‌گونه کشور را جلو می‌برد مدیریت جهادی می‌خواهد. وقتی می‌گوییم مجاهدت به معنای مجاهده با نفس نیست و مجاهده با دشمن خارجی هم آنقدر محور نیست بلکه آنچه که مهم است این است که کار اداره کشور را جهادی دنبال کند.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه ما امروز مدیر جهادی می‌خواهیم، همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند شهید رئیسی، مدیر جهادی بود، گفت: برای تحقق برنامه هفتم توسعه باید به فکر مدیر جهادی باشیم، کسانی که برای ریاست جمهوری نامزد می‌شوند ببینند چنین عرضه‌ای در وجودشان هست؟ اگر نیست مزاحم مردم نشوند. فردی هم که شما انتخاب می‌کنید باید این ویژگی جهادی بودن را داشته باشد.
 
وی، سومین ویژگی شهید جمهور را مردمی بودن عنوان کرد و گفت: ارتباط گرفتن با اقشار مختلف مردم از ضعیف‌ترین اقشار تا ردیف‌های بالا برایش یکسان باشد؛ اینگونه نباشد که رئیس جمهور در جایی بنشیند که در دسترس مردم نباشد. برای ادامه مسیر شهید جمهور به مدیر مردمی نیاز داریم و ویژگی دیگر این است که رهبر انقلاب فرمود شهید رئیسی باکفایت بود، کار را ضایع و خراب نمی‌کرد و باید آدم باکفایت برای ریاست جمهوری انتخاب کنیم تا دست پر از کار برگردد چرا که کار زمین مانده زیاد داریم.
 
آیت‌الله دژکام همچنین اخلاق شهید آیت‌الله رئیسی را در کلام رهبری یادآور شد و افزود: شهید رئیسی خیرخواه و مخلص برای خدا بود و می‌دانست باید جراحی کند و این کار را انجام می‌داد. این اخلاص در عمل است و نباید مسائل را فردی کنیم. این اخلاص ضرورت کار امروز کشور است.
 
نماینده ولی فقیه در استان فارس در ادامه سخنان خود به در پیش‌رو بودن روز‌های ۱۴ و ۱۵ خردادماه اشاره کرد گفت: اگر ۱۵ خرداد نبود، اصلاً اجازه نمی‌دادند که امام خمینی (ره) زنده بماند چرا که قصد شهید کردن ایشان را داشتند. ۱۵خردادی‌ها مرد شدند و خودشان شهید شدند، اما جان رهبر انقلاب را حفظ کردند.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین ضمن گرامیداشت یاد ۱۵ هزار شهید استان فارس، گفت: بنا شده است که ۱۵ هزار ختم قرآن هدیه به ۱۵ هزار شهید استان فارس انجام شود. مسئولان یادواره شهدای فارس بیشتر بر روی این پویش تلاوت قرآن کار کنند.
 
انتهای پیام/

نظر شما