شناسهٔ خبر: 66950362 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

امام جمعه ماهدشت:

عصر امام خمینی (ره)، تحول بزرگ انقلاب اسلامی و آغازگر تحولات عظیم در جهان شد

حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت خطبه‌ای مبنی بر ارتحال امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد، بیان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بسیج از البرز، متن خطبه حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت، مبنی بر ارتحال امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد، به شرح زیر است:
عصر امام خمینی (ره)، تحول بزرگ انقلاب اسلامی و آغازگر تحولات عظیم در جهان شد
در خصوص وجود نازنین حضرت امام رضا علیه السلام، «کسی‌که دوست دارد خوشحال و خندان، خداوند را ملاقات کند، باید ولایت علی بن موسی الرضا (ع) را داشته باشد» (مَنْ أَحَبَّ أَنْ یلْقَی اللَّهَ ضَاحِکاً مُسْتَبْشِراً فَلْیتَوَلَّ عَلِی بْنَ مُوسَی الرِّضَا (بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۲۹۶)) جالب آن‌که راوی این روایت نیز وجود مبارک امام رضا (ع) است.

این فرمایش نبوی (ص) انسان را به‌یاد آیات انتهایی سوره مبارکه عبس می‌اندازد؛ آنجا که خدای متعال در بیان حال و روز ما در روز قیامت می‌فرماید: وقتی روز قیامت همه از یکدیگر فرار می‌کنند، عده‌ای هستند که وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ مُسْفِرَةٌ [نورانی و درخشان]ضَاحِکَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ [بشّاش و خوشحال]و عده‌ای دیگر وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ عَلَیْهَا غَبَرَةٌ [غبارگرفته]تَرْهَقُهَا قَتَرَةٌ [دود سیاه]أُولَئِکَ هُمُ الْکَفَرَةُ الْفَجَرَةُ» روسیاهان ابدی کسانی‌اند که یا انحراف فکری و اعتقادی داشتند (أُولَئِکَ هُمُ الْکَفَرَةُ) و یا انحراف عملی رفتاری بدون جبران و توبه (الْفَجَرَةُ)؛ اینها کسانی هستند که زندگی تقوامدار ندارند (أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقینَ کَالْفُجَّارِ (ص، آیه ۲۸)؛

ماهیت این «الْکَفَرَةُ الْفَجَرَةُ» (کافران بدکردار) مخالفت و تقابل فکری و عملی با جریان ولایت اهل‌بیت علیهم السلام است.

راه و رسم بهره‌مندی از ولایت حضرت را هم شخص نازنین حضرت رضا علیه السلام در روایت مهمی چنین بیان فرموده‌اند: «لَا یکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً حَتَّی یکُونَ فِیهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِیهِ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِیهِ فَالسُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ کِتْمَانُ سِرِّهِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ «عالِمُ الْغَیبِ فَلا یظْهِرُ عَلی غَیبِهِ أَحَداً إِلَّا مَنِ ارْتَضی مِنْ رَسُولٍ» (جن، آیات ۲۶- ۲۷) وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِیهِ فَمُدَارَاةُ النَّاسِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَ نَبِیهُ ص بِمُدَارَاةِ النَّاسِ فَقَالَ «خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِینَ» (اعراف: ۱۹۹) وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِیهِ فَالصَّبْرُ فِی الْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یقُولُ «وَ الصَّابِرِینَ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاء» (بقره: ۱۷۷» اگر بخواهیم از مومنین راستین باشیم، این سه خصلت مهم را باید دارا باشیم.

۱. کتمان سرّ، رازداری و آبروداری.۲. مدارای با مردم، خوش‌اخلاقی. ۳. صبر و پایداری در مسیر رضایت الهی.

شخصی محضر امام رضا علیه السلام آمد عرض کرد مسافرم و پول آذوقه و خرج سفر رو از دست دادم، حضرت بلند شدند، رفتند داخل اندرونی منزل و از پشت پرده دویست دینار به او دادند، فرمودند: خُذْ، هَذِهِ الْمِائَتَیْ دِینَارٍ وَ... اخْرُجْ فَلَا أَرَاکَ وَ لَا تَرَانِی، برای اینکه خجالت زده نشود و حضرت در چهره او نبیند و آبروداری کند، نه اینکه اگر کمکی هم می‌کنی به روی او بیاوری و او خجالت زده خودت کنی، این سنت پیامبر (ص) نیست. در احوالات سید اسماعیل حِمیَری، شاعر معروف که اوائل کیسانی مذهب و مبتلا به گناه شرب خمر بود آمده است: «مَرّ یوماً فی طریقٍ من طُرُق المدینة، و معه إبریقٌ فیه خمر. فلَقِیُه الصادق علیه السلام فقال له: یا حِمیَری، ما فی إبریقک؟ فقال: یابن‌رسول‌الله إنه لَبنٌ، فقال له: صُبَّ فی کفّی من اللبن، فصَبَّه فی کفّه فإذا هو لبنٌ. امام صادق علیه السلام از او پرسیدند امام زمانت چه کسی هست؟ فقال: الذی حَوَّلَ الخمرَ لبنا» کسی که شراب را به شیر تبدیل کرد (تنقیح المقال، ج ۱۰، ص ۳۱۳)، آبرو داری، نه تا اشکالی ببینیم آبرویش را بریزیم و همه جا پخش کنیم.

ان شاءالله همه‌ی ما در مسیر ولایت مداری ثابت قدم و عاقبت بخیر باشیم و، چون ۲۳ ذی القعده روز زیارتی امام رضا علیه السلام از خدامیخواهیم در دنیا زیارت و در آخرت شفاعت حضرت شامل حال همه‌ی ما بشود.

با رحلت امام خمینی رضوان الله علیه، دستگاه تبلیغاتی دشمن، خط القاء «اتمام دوران امام، با رفتن امام» را در رئوس راهبرد‌های تبلیغاتی خودش قرار داد و جبهه خارجی و داخلی‌ای برای این القاء سامان داد.

از واگرایی‌های مهم دهه هفتاد، القاء همین خط فکری منحط و شیطانی (اتمام دوران امام، با رفتن امام) از سوی رسانه‌های معاند خارجی و برخی مطبوعات داخلی بود.

در دهه هفتاد در مطبوعات کشورمان عده‌ای که متأسفانه در سابقه‌شان مسئولیت‌های کلان در جمهوری اسلامی بود، ادعا می‌کردند: زین پس باید امام را در موزه‌ها جستجو کرد.

اما این القائات شیطانی بحمد الله امروز دیگر پوسیده است و هر روز اعتلاء یاد و نام مبارک امام خمینی (ع) در جهان اسلام و جهان مستضعفین، روشنایی بیش از پیش می‌گیرد، یکی از زیباترین نوشتار‌ها در وصف امام خمینی رضوان الله علیه، مقاله سید شهیدان اهل قلم، سید مرتضی آوینی است که نه‌تن‌ها ارزش بار‌ها مطالعه که به نظر برخی از اساتید، قابلیت تدریس، القاء و فهماندن برای نسل جوان را نیز دارد.

شهید آوینی در بخشی از این مقاله می‌نویسد: «دهه شصت، دهه امام خمینی (ره) بود و از این پس دهه‌ها هرچه بیابید به جز او انتساب نخواهند داشت... این عصر تازه را باید "عصر امام خمینی" نام نهاد، چنان‌که حق آن بود که اعصار پیشین را نیز به انبیا و اوصیا و یاد یاران دیگر انتساب می‌کنند» (آغازی بر یک پایان، ص ۱۷)، این عصر، عصر امام خمینی (ره) است، عصری که تحول بزرگ انقلاب اسلامی آغازگر تحولات عظیم و عمیقی در آن شده است.

حضرت آقا دو پیام دارند یکی در اربعین امام (ره) و یک پیام مفصل در اولین سالگرد ایشان در تاریخ
۱۰ / ۰۳ / ۶۹ که بنظرم پیام اولین سالگرد را می‌شود گفت، بیانیه گام اول، خیلی زیبا امام ره را ترسیم کردند و راه او را و جهت گیری‌هایی که در ادامه مسیر او لازم است را بیان فرموده در قالب ۱۲ بند بسیار مهم، برای یک جوان انقلابی لازم است دو بیانیه را بخواند یکی همین پیام اولین سالگرد و یکی هم بیانیه گام دوم، همه امید‌های دشمنان ناامید شد، گفتند، خمینی رفت و تمام شد، اما لطف خدای متعال شامل حال ملت ایران شد و سکان انقلاب بدست رهبر معظم انقلاب قرار گرفت و تا الان از مسیر امام (ره) کوچکترین فاصله‌ای نگرفته و با قوت ادامه می‌دهند، خدا را بر این نعمت شاکر و قدردانیم و برای حمایت از او و مسیر و کلام او جانفشانی می‌کنیم.

با صلابت تدبیر او در سال‌های بعد رحلت امام (ره) دیدیم که در بزنگاه‌ها چطور کشور را هدایت می‌کند که آسیبی نرسد، در روز‌هایی قرار داریم که کمتر از سی روز به انتخاب چهاردهمین رئیس جمهور مانده است.

زمان به سرعت در حال ورق خوردن است.

واقعه تلخ ۳۰ اردیبهشت شهادت آیت الله رئیسی و همرانشان زلزله‌ای سهمگین بود که پس‌لرزه‌هایش می‌توانست یک کشور را دچار فروپاشی یا حداقل بحران کند، اما با عنایت الهی و لطف امام زمان علیه السلام که در تدبیرِ خداییِ رهبر حکیم انقلاب و حضور معنادار مردم متجلی فرصت‌هایی بی‌بدیل برای ملت ایران آفریده شد و مخاطرات فراوانی از سر ملت، گذرانده شد و همین خودش تولید قدرت مجددی کرد برای جمهوری اسلامی، چقدر در اغتشاشات اخیر تلاش کردند فاصله با روحانیت را ایجاد و تقویت کنند و همچنین فاصله مردم از نظام و مسئولین، در تشییع جنازه این شهیدان نقشه‌های دشمنان همه نقش بر آب شد، وقتی مسئولی خدوم باشد و پر تلاش مردم اینگونه تقدیر می‌کنند که او روحانی و طلبه هم بود، البته که ما با مسئول کم کار، کم تلاش زاویه داریم و میانه‌ای با همچو مسئولی نداریم، راه و منش و نوع کار و اخلاق سیاسی و مدیریتی شهید عزیزمان برای همه یک شاخص است و کسانیکه که کاندید می‌شوند را با این خط کشی که حضرت آقا رضایت خودشان را از نوع کار و مسیری که ترسیم کرده، ابراز کردند، میتوان به کاندید اصلح رسید، با حرکت آیت الله رئیسی سطح اخلاق سیاسی کشور ارتقاء پیدا کرد و همه اذعان به این داشتند، خب این سطح را نباید پایین آورد با احیانا دعوا‌های انتخاباتی و ایجاد فضا‌های دو قطبی کاذب برای رأی آوری و درگیری‌های جناحی و حزبی، خواست دشمن وجود اختلاف و درگیری است، خواست دشمن برجسته کردن نقاط اختلاف است، خب ما صحنه‌ی زشتی در دیروز در روز‌های اول کار مجلس دیدیم، خب حالا اعتراضی به اعتبار نامه یک نماینده هست، قانون مسیری مشخص کرده و مجریان قانون هم طبق نص صریح قانون باید شفاف بررسی کنند، دیگر دعوا و اینها شأن نماینده مجلس ما نیست، با اینکه حضرت آقا از زمان انتخابات و بعد مشخص شدن منتخبین و ... بار‌ها تاکید کردند، بنظرم مقداری باید با مصالح نظام موضوعات را پیش ببرند و گله رو همین اول کار مجلس ما داریم، امیدواریم در آینده رفتار‌هایی را ببینیم که در شأن یک نماینده باشد. اینها همان موضوعاتی است که به جد دشمن دنبال ایجاد و عمیق کردن این مسائل است که باید ملاحظه کرد که در طراحی دشمن به غفلت نیفتیم.

این چند روز اخیر شاهد وحشی گری رژیم صهیونیستی هستیم که جنایت را به حد اعلی‌ی خودش رسانده علی رغم اینکه دادگاه بین المللی لاهه ممنوعیت ایجاد کرده و اکثر ملت‌ها و برای کشور‌ها موضع گرفتند، در جنایت اخیرشان در رفح که اردوگاه است و با خیمه و پارچه و اینها برای خودشان سرپناهی مهیا کردند، اونجا را بمباران کردند، اوج وحشی گری، ما اگر از سفاکی مغول‌ها و هیتلر‌ها و برخی پادشاهان ظالم و داعش و صدام در تاریخ یاد می‌کنیم، رژیم صهیونیستی روی همه‌ی آنها را سفید کرده و هولوکاست واقعی را در مقابل چشم همه انجام می‌دهد، اما متاسفانه هیچ اقدام عملی بین المللی رخ نمی‌دهد، اگر یک کشور دیگری بود، تماما او را تحریم و حتی به او حمله نظامی می‌کردند، این دوگانگی فاحش نشان می‌دهد، روحیه مستکبری برخی کشور‌ها را، نامه رهبری معظم انقلاب به جوانان آمریکایی به جهت حمایت از ایشان در ایجاد تجمعاتی در دانشگاه‌های آمریکا بسیار مورد استقبال جوانان آمریکایی قرار گرفته، ایشان این خوی استکباری آنها را بیان فرموده و حمایت برخی کشور‌های روسیاه که از جنایات او دارند حمایت مالی و نظامی می‌کنند.

امید ما به خداست که ضمن حمایت از مردم مظلوم فلسطین و غزه، امید به تحقق وعده الهی داریم و حتما محقق خواهد شد.

چند نکته پایانی:

۱. ما براساس آنچه که دولتمردان ما گفتند که هر وعده‌ای که رئیس جمهور شهید و عزیزمان داده ما هم پای کارش هستیم تا محقق شود، عرض می‌کنیم یکی از قول‌های اش شهرستان شدن ماهدشت بود که باز هم آن‌را مطالبه می‌کنیم تا بزودی محقق شود و مسیرش دچار تاخیر نشود.

۲. چهارشنبه ۱۶ خرداد روز جهانی محیط زیست است، خب ما در ماهدشت موضوعاتی را داریم از جمله زباله سوزی‌هایی که در منطقه شن چاله دارد اتفاق می‌افتد یا زباله‌هایی که در زمین‌های اطراف یله و رها می‌شود و یا برخی افراد از داخل ماشین‌های خودشان زباله را به بیرون پرت می‌کنند، من رفتار یک شهروند عزیزمان را دیدیم خیلی لذت بردم، یک ماشینی که برای کاری دقایقی پارک کرده بود، کیسه زباله را از شیشه بیرون انداخت، این شهروند تا دید سریع آنرا برداشت و داخل ماشین همان شخص گذاشت و به او هم تذکری داد.

این اهمیت دادن خیلی برای یک شهر مهم است، جدا از اینکه در حوزه تمیزی شهر افرادی مسئولیت دارند و تلاش می‌کنند که البته نیازمند حمایت بیشتری هستند، خود مردم هم باید کمک کنند مانند این شهروندی که مثال زدم.

خوب است برای اینکه این موضوع که تبدیل به یک فرهنگ عمومی شود و تقویت بشود در یک حرکت نمادین برای فرهنگ سازی بسیج ما، هلال احمر و نیرو‌های مردمی و شهرداری و محیط زیست ما، همه و همه در منطقه‌ای که زباله‌های خشک وجود دارد، برای جمع آوری زباله‌ها و برای تمیزی محیط زیست مان اقدام کنیم و از طرفی هم زیر ساخت‌هایی لازم دارد که از همه مسئولین مرتبط به حوزه محیط زیست درخواست داریم کمک کنند، تا معضلات این عرصه رفع شود.

نظر شما