شناسهٔ خبر: 66950143 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

هشدار مجارستان درباره وقوع جنگ جهانی در سایه اقدامات ناتو

نخست وزیر مجارستان با تاکید بر اینکه ناتو هر هفته به جنگ با روسیه نزدیک تر می‌شود درباره وقوع جنگ جهانی دیگری در سایه اقدامات تحریک آمیز ائتلاف نظامی ناتو در جریان جنگ اوکراین هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه "تاگس شاو" آلمان به گفته ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، ناتو هر هفته به جنگ با روسیه نزدیک تر می شود.

به گفته وی برنامه‌های این ائتلاف نظامی غربی برای درگیر شدن بیشتر در جنگ اوکراین یادآور تلاش یک آتش‌نشان برای خاموش کردن آتش با شعله‌انداز است. اوربان تاکید کرد که ماموریت ناتو در اوکراین به جای محافظت از کشورهای عضو این ائتلاف، خطر یک جنگ جهانی را به وجود می آورد.

نخست وزیر مجارستان روابط خوبی با دولت مسکو دارد و از زمان آغاز تهاجم روسیه در فوریه 2022، با کشورهای غربی بر سر حمایت از اوکراین اختلاف دارد.

در این میان وتوی مجارستان بر تامین اعتبار بخشی از کمک‌های نظامی اتحادیه اروپا به اوکراین که بوداپست همچنان بر آن اصرار دارد، کشورهای عضو را خشمگین کرده است.

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در نشست اخیر خود با صراحت تمام، خشم و عصبانیت خود را از وتوی طولانی مدت مجارستان بر کمک نظامی به اوکراین (به ارزش 6.5 میلیارد یورو) ابراز داشتند.

این بن‌بست از یک سال پیش آغاز شد، زمانی که بوداپست از تأیید اختصاص بسته 500 میلیون یورویی از محل «تسهیلات صلح اروپا» برای بازپرداخت کمک‌های نظامی کشورها به اوکراین سر باز زد.

این تسهیلات در واقع ساز و کاری خارج از بودجه اتحادیه اروپا است که به کشورهای عضو امکان می‌دهد بخشی از هزینه‌های تجهیزات نظامی اهدایی خود به کی‌یف را پس بگیرند.

اختلافات بر سر این موضوع که باعث سرخوردگی شدید دیپلمات‌های اتحادیه اروپا شده است، پس از آن تشدید شد که کشورهای عضو ماه مارس در پی مذاکرات و رایزنی‌هایی سخت و دشوار به توافقی برای افزایش 5 میلیارد یورویی بودجه تسهیلات صلح اروپایی دست یافتند.

اکنون همچنین این نگرانی وجود دارد که بن بست ایجاد شده در تامین اعتبار تسهیلات صلح اروپا بتواند توافق جدید برای استفاده از درآمدهای فوق‌العاده حاصل از دارایی‌های توقیف شده روسیه را نیز با مشکل مواجه کند.

اگرچه بوداپست هنوز جلوی اجرای توافق حقوقی بر سر دارایی‌های توقیف شده روسیه را نگرفته است اما همچنان می‌تواند از حق وتوی خود در اتحادیه اروپا برای جلوگیری از آزادسازی بسته‌های جدید پول‌ به اوکراین استفاده کند.

نظر شما