شناسهٔ خبر: 66948672 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ترانزیت نیم میلیون تن مشتقات نفتی از بندر بوشهر

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: میزان ترانزیت نفتی در بندر بوشهر از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون در مقایسه با پنج سال گذشته، با افزایش حدود ۱۷ برابری به نیم میلیون‌تن رسید.

صاحب‌خبر -

ترانزیت نیم میلیون تن مشتقات نفتی از بندر بوشهر

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، محمد شکیبی نسب در نشست با خبرنگاران بیان کرد: در ۲ ماهه امسال میزان تخلیه و بارگیری کالا‌های نفتی و غیرنفتی در بندر بوشهر نیز با افزایش ۷۴.۵ درصدی به ۶۶۳ هزار و ۴۴۱ تن رسیده است.

وی ادامه داد: در مدت یاد شده تخلیه و بارگیری کانتینری در بندر بوشهر نیز با افزایش ۴۷.۵ درصدی به ۱۰ هزار و ۱۹۵ (TEU) کانتینر رسید.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اضافه کرد: در خصوص ترخیص کالای رسوبی نیز بنادر بوشهر رتبه نخست کشور را دارا هستند به نحوی از مجموع کالا‌های رسوبی سنواتی، ۹۷ درصد آن با تعامل سازنده دستگاه‌های قضایی ترخیص شده است.

وی یادآور شد: در راستای کاهش کالا‌های رسوبی با اعمال بسته تشویقی برای تجار و بازرگانان در صورت ترخیص کالا‌ها ظرف ۱۰ روز، هزینه‌ای بابت انبارداری دریافت نخواهد شد.

شکیبی‌نسب اضافه کرد: در بخش ترانزیت نیز در پنج سال منتهی به اواخر سال گذشته عملکرد بندر بوشهر تنها ۳۲ هزار تن بوده است که این میزان از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون با افزایش حدود ۱۷ برابری به ۵۰۰ هزار تن رسیده است.

وی گفت: مهم‌ترین مزیت‌های رونق ترانزیت خارجی در بندر بوشهر شامل اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم برای ۲ هزار و ۱۲۳ نفر، درآمد مستقیم برای پایانه‌های حمل و نقل استان، توجیه پذیرتر شدن طرح‌های توسعه‌ای بنادر استان بوشهر و معرف برقراری امنیت در کشور و به‌ویژه استان بوشهر است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اظهار کرد: تردد کامیون‌های ترانزیتی مشکلاتی در روند تردد هم‌استانی‌ها به‌ویژه در بندر بوشهر ایجاد کرده که به سهم خود در قبال این مشکل عذرخواهی می‌کنم.

وی گفت: امید است با بهبود زیرساخت‌ها و به‌ویژه تکمیل جاده دسترسی مجتمع بندری نگین حجم قابل توجهی از تردد‌ها به مجتمع بندری نگین منتقل و از ترافیک کنونی کامیون‌ها در بندر بوشهر کاسته شود.

شکیبی‌نسب افزود: با هدف کاهش ترافیک تردد‌های کامیونی، در اقدام کوتاه مدت در جوار منطقه ویژه اقتصادی بوشهر پایانه‌ای به مساحت ۱۰ هکتار فعال شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: این اداره کل در اقدامی موثر با تشکیل گروه بازاریابی در مناطق مرزی مختلف کشور از جمله مرز باشماق فعال شده که عمده رونق ترانزیت در بوشهر حاصل بازاریابی این گروه است.

وی عنوان کرد: در بخش زیرساختی در ۲ مرحله در مجموع چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های مجتمع بندری اختصاص یافته و روند اجرای این طرح‌ها با سرعت قابل قبولی در حال اجرا است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اضافه کرد: جاده دسترسی مجتمع بندری نگین نیز به طول ۹.۵ کیلومتر و عرض ۱۲.۸ متر اجرایی شده که مرحل نخست آن آماده بهره‌برداری شده است.

شکیبی‌نسب ادامه داد: در حوزه مجتمع بندری نگین ساخه دیوار پیرامونی با یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال و برق‌رسانی به این مجتمع بندری با چهار هزار میلیارد ریال در آینده نزدیک عملیاتی می@شود.

وی گفت: طرح توسعه موج شکن بندر گناوه نیز با ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار با ۹۸.۸ پیشرفت فیزیکی در دست ساخت است و تا هفته دولت امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: از مجموع ۲ هزار و ۶۰۰ موتورلنج سنتی در چهار استان جنوبی کشور، یک‌هزار و ۸۵۰ فروند آن در استان بوشهر استقرار دارد.

شکیبی‌نسب ادامه داد: در این بین گناوه به عنوان بزرگ‌ترین بندر تجاری سنتی ایران با ۵۰۰ فروند موتور لنج بیشترین شمار موتورلنج را دارا است.

وی افزود: طرح توسعه جامع بندر گناوه با بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار اجرایی شده که اکنون ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر بیان کرد: در جزیره خارگ نیز با هدف تسهیل در خدمات مسافربری، پایانه مسافربری این جزیزه تعمیر اساسی شده و پیگیری برای ساخت اسکله مسافربری و اسکله مخصوص لندینکرافت‌ها (رورو) در این جزیره نیز در حال انجام است.

وی گفت: با هدف رونق گردشگری دریایی، مجوز ساخت حوضچه آرامش برای فعالیت قایق‌های تفریحی در بندر بوشهر دریافت شده و شهرداری به عنوان متولی، این طرح را عملیاتی خواهد کرد.

شکیبی‌نسب اضافه کرد: همچنین با پیگیری‌های صورت گرفته یک دستگاه خودرو امداد و نجات پیشرفته و همچنین یک دستگاه خودرو آتش‌نشانی ویژه ساختمان‌های بلند مرتبه خریداری شده و به‌زودی در بندر بوشهر فعال می‌شوند.

وی تصریح کرد: با توجه به کاربری دو دستگاه خودرو خریداری شده، می‌توان در در صورت بروز حوادث ناگوار از جمله آتش‌سوزی از ظرفیت این خودرو‌های امدادی برای خدمت رسانی به هم استانی‌ها استفاده کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر یادآور شد: همچنین با تامین یک فروند شناور ناجی با یک‌هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال اعتبار اکنون شمار شناور‌های ناجی بنادر استان بوشهر به هفت فروند افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: در بحث مقابله با آلودگی دریایی اکنون شناور ORV به عنوان یکی از مجهزترین شناور‌های حوزه خیلج فارس در بندر بوشهر فعال است که در چند روز اخیر نیز در محدوده میدان نفتی ابوذر اقدام به پایش منطقه کرده است.

شکیبی‌نسب عنوان کرد: در حوزه پایش نیز با پیگیری انجام شده ۲ شناور پایش تامین و در آب‌های عسلویه و جزیره خارگ فعال شدند.

وی بیان کرد: در مجموع در حوزه محیط زیست دریایی در چندین نوبت با همکاری سمن‌های محیط زیست نقاط مختلفی از سواحل استان پاک‌سازی شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر افزود: همچنین با اعمال اقدام‌های بازدارنده و اعمال جرایم سنگین در مقابله با آلوده کنندگان محیط زیست، سعی شده تا در حفاظت از محیط زیست دریا اهتمام و حساسیتی ویژه ایجاد شود.

نظر شما