شناسهٔ خبر: 66948419 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

خطیب جمعه تهران مطرح کرد:

تلاش مستمر شهید رئیسی برای رفع ناترازی بودجه و بهبود سیاست همسایگی

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در خطبه دوم نماز جمعه تهران با بیان اینکه شهید رئیسی فهم درستی از چالش‌ها و موانع داشت، گفت: او توانست با برنامه‌ریزی و فهم دقیق تا حدودی ناترازی بودجه را رفع کند و از سوی دیگر اقدامات اثربخشی در توسعه روابط همسایگی ایران انجام داد.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام ابوترابی فرد

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد، خطیب جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه یازدهم خردادماه با دعوت نمازگزاران به در پیش گرفتن تقوای الهی اظهار کرد: ملت بزرگ ایران در این روزهای سخت اما عزت‌آفرین پیکرهای پاک شهدای خدمت را، کاروان اخلاق را، کاروان ادب و ایثار را با دیدگانی اشکبار روی دست‌های قدرت‌آفرین خویش تشییع کردند و حماسه‌ای بزرگ خلق کردند. شهید آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور محبوب، پرتلاش، متواضع و خستگی‌ناپذیر ایران در دوران کوتاه مدیریت اجرایی خود ارزش‌ها و سجایع امیدآفرین اخلاقی را عینیت بخشید و چهره کارگزار نظام اسلامی را در رفتار و سخن خویش به نمایش گذاشت. 

وی افزود: اخلاق از نگاه استاد شهید آیت‌الله مطهری چگونه زیستن، چگونه رفتار کردن و چگونه بودن را در بر می‌گیرد. چگونه بودن ما بازمی‌گردد به صفات و ملکات نفسانی ما و چگونگی رفتارو گفتار از سجایای اخلاقی الهام می‌گیرد. این است که آموزه‌های اخلاقی در مسیر تحول انسان و آراستگی او به فضایلی چون فضیلت حکمت، شجاعت، عفت و حرکت انسان در مسیر کمال تعریف شده است. انسان در تراز اسلام و در تراز قرآن و نهج‌البلاغه در دو حوزه اخلاق فردی و اجتماعی، اخلاق فردی و سیاسی از ویژگی‌ها و خصایص ممتمازی برخوردار است. یک انسان در تراز قرآن در رفتار شخصی خویش براساس حکمت عملی گام می‌بردارد و دانش، علم و معرفت مسیر او را تعریف می‌کند و شجاعت ویژگی برجسته و بارز اوست، عفیف است و از هواها و شهوات خویشتن را دور می‌دارد و در حیات اجتماعی و در حیات سیاسی خویش ارتباط او در چارچوب قواعد و اصول است و این ارتباط را اصول و ارزش‌های اخلاقی تعریف می‌کند و هوا و شهوات نقشه راه او را تبیین نمی‌کنند.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: قرآن کریم در حوزه اخلاق سیاسی و اجتماعی رسالت انبیای الهی را ساخت یک جامعه آراسته به اخلاق و عدالت می‌داند و در چنین جامعه‌ای سیاست و قدرت ابزارهایی برای تحقق این هدف مهم هستند. فقه سیاسی دستوراتی و احکامی است برای تحقق سیاست مبتنی بر اخلاق و تعالی جوامع بشری و انسانی را رقم می‌زند. فقه سیاسی نظام سیاسی را از درون متحول می‌کند و حاکم و مجریان را از صدر تا ذیل وادار به عمل احکام الهی می‌سازد.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه نظام اسلامی در ایران شکل گرفته ولی با دولت اسلامی هنوز فاصله داریم، اظهار کرد: اگر کارگزاران به دستورات دینی عمل کنند قطعاً دولت اسلامی هم شکل خواهد گرفت و تشکیل دولت اسلامی به ساخت جامعه اسلامی منجر می‌شود و ساخت جامعه اسلامی مقدمه‌ای برای تشکیل تمدن نوین اسلامی خواهد بود. یک کارگزار نظام اسلامی ابتدا باید عادل باشد و انسان عادل متواضع و در برابر حق تسلیم است و همچنین انسان عادل اهل انصاف و رعایت حقوق و مصالح افراد است.

وی افزود: ولایت فقیه یعنی ولایت علم، فقه و حکمت و در زمان غیبت تواناترین و شایسته‌ترین شخصیت آراسته به علم و معرفت برای مدیریت جامعه است. ولایت فقیه مهمترین عامل قدرت ایران، ارتقای جایگاه محور مقاومت و تقویت جایگاه امنیتآفرین کشور است. ملت بزرگ ایران در سال 57 راه را برای حضور امام راحل در کشور و هموار کرد مسیر تولید قدرت برای ایران فراهم آورد و اقدام ملت ایران بود که محور مقاومت روزبه‌روز بالنده‌تر می‌شود.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه کارگزار نظام اسلامی بداند قدرتی که در اختیار دارد امانت نزد اوست و باید امانتدار باشد، گفت: ضرورت دارد کارگزار نظام اسلامی با بدنه جامعه ارتباط تنگاتنگ داشته باشد و نباید اجازه قطع این رابطه را بدهد. از مهمترین اصول در فقه حکومتی و اخلاق سیاسی توجه به کرامت انسان است و کارگزار نظام اسلامی باید به این موضوع مهم توجه کند. اگر مسئولان نظام به مسئله عفاف و حجاب توجه می‌کنند به خدا برای حفظ کرامت انسان و بانوان است و دغدغه این است.

ابوترابی‌فرد بیان کرد: آنچه ما را قوی، آسیب‌ناپذیر و امیدوار می‌کند تقواست و اگر بتوانیم در هر عملی تقوای الهی را رعایت کنیم همه خیرات و الطاف الهی شامل حال ما خواهد شد.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در خطبه دوم نماز جمعه تهران اظهار کرد: در آستانه چهاردهم و پانزدهم خرداد قرار داریم و یاد و نام امام راحل را گرامی می‌داریم و از خداوند توفیق ثبات قدم در راه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی را مسئلت داریم. سیاست خارجی موفق ایران در مهار قدرت آمریکا در منطقه، حضور محور مقاومت در منطقه و دیگر موارد از دستاوردهای حرکت عظیمی محسوب می‌شوند که امام راحل خلق کردند و این دستاوردها با رهبری مقام معظم رهبری یکی پس از دیگری ادامه یافتند. تحولات غزه، لبنان و سوریه و یمن نشان می‌دهد که دوران خودسری آمریکا و غرب به پایان رسیده و گذشت آن زمانی که سرویس‌های اطلاعاتی ابرقدرت‌ها برای منطقه راه تعیین می‌کردند و گذشت آن زمان که روزولت خطاب به سفیر بریتانیا در آمریکا می‌گفت نفت کویت و عراق را با هم شریک هستیم، نفت ایران برای انگلیس و نفت عربستان برای آمریکاست. امروز جامعه جهانی دچار ضعف عملکردی است و سیاست خارجی ناهنجار آمریکا در برابر سیاست خارجی مبتنی بر اخلاق جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و راه برای انفعال آمریکا در منطقه هموار شده است.

وی افزود: امروز رفح مظلوم و مقتدر به نقطه پایان کار اسرائیل و نقشه راه رژیم صهیونیستی تبدیل شده است. آمریکا انواع سلاح‌ها را در اختیار صهیونیست‌ها قرار می‌دهد ولی باید بداند غزه همچنان ایستاده است. جنایت، شقاوت و دست‌های به خون آغشته صهیونیست‌ها و غرب موجب بیداری وجدان‌ها شده و باید بدانند کشتار به کوچ مردم غزه منجر نخواهد شد و غزه از جغرافیای سیاسی جهان اسلام پاک هیچگاه پاک نمی‌شود. راه‌حل مشکل همان صحبت مقام معظم رهبری مبنی بر مراجعه به آرای عمومی مردم فلسطین برای تشکیل دولت فلسطینی است.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه دولت سیزدهم با فهم درست چالش‌ها و موانع با یک نقشه راه در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی حرکت خود را آغاز کرد، افزود: این دولت در طول سه سال گذشته در این مسیر گام‌های بلندی را برداشته؛ اولاً رئیس جمهور شهیدمان در اولین بخشنامه خود برای تبیین لایحه بودجه 1401 با رصد دقیق ناترازی بودجه بر ضرورت اصلاح ساختار نظام بودجه‌ریزی تأکید کرد و توصیه اکید داشت باید در مسیر مدیریت درست هزینه‌های دولت که عامل اصلی ناترازی بودجه است قدم برداشت و انصافاً کار بزرگی را در این حوزه آغاز کرد. به همین منظور افزایش درآمدهای مالیاتی، تخصیص صحیح منابع به پروژه‌های ناتمام و عدم اقدام به تعریف پروژه جدید از این دست اقدامات اصولی محسوب می‌شوند. دوماً اینکه رشد اقتصادی در سال‌های پایانی دهه 90 منفی بوده ولی در این سه سال به مثبت پنج درصد رسید. سوماً در این دولت دیپلماسی اقتصادی نقش مهمی در ارتقای جایگاه ایران ایفا کرد و منجر به افزایش سطح روابط ما با همسایگان شمالی، جنوبی، شرقی و غربی شد برای تصدیق این موضوع فقط کافی است به حضور سران کشورها در مراسم ادای احترام به شهدای خدمت بنگریم و اینکه پس از شهادت آیت‌الله رئیسی بیش از یک چهارم مردم دنیا در عزای عمومی به سر بردند.

وی در پایان افزود: عضویت ایران در شانگهای و بریکس یکی دیگر از دستاوردهای سیاست خارجی دولت شهید رئیسی بود و اگر اخلاق سیاسی رئیس جمهور شهید نبود قطعاً چنین دستاوردهایی شکل نمی‌گرفت. مسئولان مراقب سخنان و مصاحبه‌های خود باشند تا مبادا ناامیدی در کشور رقم بخورد. کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ادب و اخلاق را در مناظرات در نظر بگیرند و احترام یکدیگر را نگه دارند و برای تحکیم وحدت ملی تمام تلاش خود را به کار گیرند. 

انتهای پیام

نظر شما