شناسهٔ خبر: 66948414 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

دیپلماسی فعال انرژی دولت سیزدهم توانست میانگین رشد اقتصادی کشور را تغییر دهد

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی: با باز طراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم صادرات نفت افزایش یافت با این اقدام کشور توانست منابع ارزی مورد نیاز اقلام اساسی را تامین کند، این دیپلماسی فعال انرژی همچنین توانست میانگین رشد اقتصادی کشور را نیز تغییر بدهد.

صاحب‌خبر -

رضا پدیدار؛ رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران و عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار قدس درباره اقدامات دولت سیزدهم در حوزه  فعال کردن دیپلماسی انرژی گفت: کشورهای نیازمند به انرژی  ایران در دولت سیزدهم به سمت ایران آمدند و چراغ سبزی هم از سوی اتحادیه اروپا و هم آمریکا در خصوص نفت ایران داده شد و این موضوع  و همچنین دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم باعث شد که ایران بتواند نفت خود را از طریق واسطه به سایر کشورهای عرضه کند.

وی در ادامه بیان کرد: به طور کلی با توجه به اینکه ما یک کشور نفت خیز هستیم و جایگاه بالایی در حوزه نفت و گاز را داریم، نقش دیپلماسی نفت در چارچوب برنامه های اقتصادی ما خیلی تاثیر گذار است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران توضیح داد: به همین دلیل تمام تلاش لازم را وزارت نفت در دولت سیزدهم و نهادهای مرتبط در بخش بالادستی انجام دادند تا میزان تولید نفت خام را از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون با روند افزایشی روبرو شد و از سوی دیگر هم اوپک و هم تحریم کننده‌ها مزاحم تولید نفت ما نشدند.

این کارشناس انرژی بیان کرد: میزان تولید نفت خام در کشور ما در طول ۲ سال اخیر از حجم ۲ میلیون و 300 بشکه به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه رسیده است. این اقدامات در واقع توسعه دیپلماسی انرژی یا همان باز طراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم بود به عبارت دیگر می‌توانیم بگوییم که تاثیر افزایش تولید نفت و در مرحله بعد صادرات مازاد گاز به کشورهای همجوار مثل عراق و ترکیه و حتی ارمنستان و ترکمنستان باعث شد که دولت به دنبال تدابیر اقتصادی برای تدوین یک راهبرد همه جانبه برای افزایش تولید نفت برود.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران  گفت: ما با شرایط خیلی سخت تحریمی در دولت سیزدهم دیپلماسی انرژی را فعال کردیم و نفت ایران به میزان خیلی زیادی صادر شد و این امر باعث شد که سهم نفت ما در اوپک افزایش پیدا کند و از جایگاه پنجم در اوپک به جایگاه سوم رسیدیم.

وی در ادامه افزود: با این اقدام به نوعی توانستیم از محل فروش نفت برای تامین منابع ارزی کشور مخصوصاً در بخش مربوط به نهاده‌های خوراکی و دامی و سایر نیازهای ارزی کشور اقدام کنیم این دیپلماسی فعال انرژی توانست میانگین رشد اقتصادی کشور را نیز تغییر دهد.

نظر شما