شناسهٔ خبر: 66948346 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

طرح توسعه افقی شهرها برای تامین زمین مورد نیاز ساخت و سازها باید به صورت کارشناسی در دستور کار باشد

یک نماینده مجلس: لازم است طرح توسعه شهرها با بررسی ­های کارشناسانه به منظور توسعه افقی شهرها در دستور کار باشد. زیرا بالغ بر 30 تا 35 درصد بهای تمام شده مسکن را زمین تشکیل می دهد. توسعه محدوده شهرهایی که امکان گسترش آن­ها وجود دارد، می­ توان در تأمین زمین موثر باشد.

صاحب‌خبر -

مسکن به عنوان یکی از نیازهای اولیه و ضروری خانوارها جزو دغدغه­ های اصلی رئیس جمهور شهید محسوب می­شد. شهید رئیسی از ابتدای روی کار آمدنش به عنوان رئیس جمهور با جدیت پیگیر ساخت انبوه مسکن و به تعادل رساندن بازار در این زمینه بود.اما وی در راستای ساخت مسکن ملی با مشکلاتی روبرو بود. عدم همکاری بانک­ها با پروژه­های ساخت مسکن در کشور از مهم­ترین مسائلی است که دولت سیزدهم برای ساخت مسکن پیش رو داشت.

آمارها نشان می ­دهد که بانک­ها علاقه­ای به انجام وظایف تکلیفی خود در زمینه تسهیلات ساخت مسکن ندارند. بر اساس قانون، آن­ها موظفند 20 درصد از تسهیلات­شان را به این موضوع اختصاص دهند که از انجام این وظیفه اجتناب می­کنند.

 راهکارها مختلفی برای مقابله با بانک­ها مطرح شده است. برخی به لزوم جریمه بانک­ها اشاره می­کنند و بعضی دیگر پیشنهاد کاهش قدرت تسهیلات­دهی بانک­ها را داده­اند. شهید رئیسی دستور برخورد با بانک­های متخلف را صادر کرده بود. برخی معتقدند که این دستور باید اجرایی شود و بانک­ها ملزم به همکاری شوند. برخی کارشناسان، به لزوم استفاده از مشارکت مردمی در ساخت مسکن انبوه در کشور اشاره می­کنند.

ساخت مسکن از جهات مختلف اهمیت دارد. مسکن علاوه بر اینکه از نظر اقتصادی برای خانوارها اهمیت دارد، مکانی برای آرامش محسوب می­شود و برخورداری از مسکن مناسب یک حق همگانی است. بر اساس قانون اساسی، دولت موظف است امکان دسترسی آحاد مردم را به مسکن مناسب فراهم کند. با توجه به تمامی آنچه در بالا گفته شد، توجه به موضوع مسکن یک رسالت تعریف شده برای دولت بعدی است. هر رئی س­جمهوری که به جای شهید رئیسی به ریاست دولت می ­پردازد، باید مسئله مسکن را در صدر اولویت­هایش قرار دهد.

همراهی مجلس با دولت آینده برای ادامه راه نهضت ملی مسکن

نظرات حبیب قاسمی، نماینده مردم شهرضا و دهاقان را در مجلس دوازدهم در خصوص دغدغه شهید رئیسی در حوزه مسکن در ادامه می­خوانید.

قاسمی ضمن سلام بر روح تمام شهیدان و به ویژه شهیدان خدمت شامل شهید رئیسی و همراهان­شان در خصوص دغدغه رئیس ­جمهور شهید در حوزه مسکن تصریح کرد: مسکن یکی از مشکلات پیش روی مردم است که اگر دولت­های قبلی به موقع در این زمینه نقش ­آفرینی کرده بودند، شاید با مشکل رسوب شده امروز در حوزه مسکن در حد بحران روبرو نبودیم.

وی ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که دولت آینده باید راهی را که شهید رئیسی در زمینه توجه به مسکن در پیش گرفته بود، ادامه دهد. ما هم در مجلس شورای اسلامی قطعاً در راستای بهبود و تسهیل این مسیر کمک خواهیم کرد.

 توسعه محدوده شهرهایی که امکان گسترش آن­ها وجود دارد

منتخب مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: توجه به موضوع مسکن یکی از ضروریات است. مهاجرت از شهرهای کوچک و روستاها را شاهد هستیم و حل مشکل مسکن می­تواند در جلوگیری از آن موثر باشد. توجهی که در دولت شهید رئیسی به موضوع واگذاری زمین برای ساخت و ساز در روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت صورت گرفت، می ­تواند به تعادل بخشی موضوع جمعیت و سرشکن کردن هزینه­ های ساخت مسکن کمک کند.

قاسمی در خصوص راهکار مطرح شده از سوی کارشناسان مبنی بر توسعه محدوده شهرها خاطرنشان کرد: باید شهرها را در چند دسته­ بندی مورد بررسی قرار دهیم. یکی از راهکارها در حوزه ساخت مسکن، توسعه افقی شهرهاست. با توجه به امکاناتی که در شهرها متمرکز شده است، این راهکار می ­تواند در دستور کار قرار بگیرد.

وی ادامه داد: برداشتن محدوده برخی شهرها می ­تواند در دستور کار قرار بگیرد. لازم است طرح توسعه شهرها با بررسی ­های کارشناسانه به منظور توسعه افقی شهرها در دستور کار باشد. زیرا بالغ بر 30 تا 35 درصد بهای تمام شده مسکن را زمین تشکیل می دهد. توسعه محدوده شهرهایی که امکان گسترش آن­ها وجود دارد، می­ تواند در تأمین زمین مورد نیاز برای ساخت و سازها کمک کننده باشد.

اعمال نظارت­های بیشتر بر بانک­ها باید در دستور کار  دولت باشد

قاسمی گفت: متاسفانه شاهد هستیم که بانک­ها طی سال­های گذشته توجهی به انجام وظایف­شان در حوزه مسکن نداشته­اند. آمارها نشان می­دهد که بانک­ها تنها به 16 درصد از تکالیفی که برایشان در این زمینه تعریف شده است، عمل کرده­اند.

وی ادامه داد: از نظر من، استفاده از جایگاه نظارتی مجلس و کمیته ­های پایشی مجلس، دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و کمیسیون ­های برنامه و بودجه و کمیسیون اقتصادی مجلس می­ تواند در این زمینه کمک کننده باشد. 

منتخب مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بانک­ها باید به وظایف خود در حوزه پرداخت تسهیلات ساخت مسکن عمل کنند تا پروژه­ های ساخت انبوه مسکن در کشور پیش برود. اعمال نظارت­های بیشتر بر بانک­ها باید در دستور کار باشد تا هدف ­گذاری­های صورت گرفته در حوزه مسکن محقق شود.

نظر شما