شناسهٔ خبر: 66945857 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

۱۸۲ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسید

۱۸۲ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی توسط وزیر راه و شهرسازی در محدوده شهرهای تحت پوشش شمال استان سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسید.

صاحب‌خبر -

 با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان، استاندار و جمعی از مسئولان استانی، ۶۲ کیلومتر بزرگراه در محور زاهدان- زابل، ۵۳ کیلومتر باند دوم در محور زاهدان- بم، ۴۴ کیلومتر بزرگراه در محور زاهدان- بیرجند، ۷ کیلومتر بزرگراه در محور زاهدان- خاش، ۱۱ کیلومتر راه اصلی در محور زابل- زهک و ۵ کیلومتر راه اصلی در محور گوهرکوه- بزمان به همراه پل بزرگ شیله طرح‌های افتتاح شده امروز در استان است که برای راه اندازی آنها ۳۱۷۲ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

برای ساخت این پروژه‌ها در مجموع حجم سنگینی از عملیات اجرایی شامل ۶۲۲ هزار و ۲۷۸ متر مکعب خاکبرداری، چهار میلیون و ۴۳۸ هزار و ۶۸۶ متر مکعب خاکریزی، ۶۲۵ هزار و ۴۳۱ متر مکعب زیر اساس و ۵۴۸ هزار و ۳۷۶ تن آسفالت انجام شده است.

همچنین ۷ دستگاه پل بزرگ، ۵۳۹ دستگاه آبرو، ۴۲ هزار و ۳۳۲ تن سیمان، ۳۰۸۰ تن میلگرد و ۵۵ هزار متر مکعب بتن از دیگر عملیات اجرایی در این حجم از عملیات راهسازی در استان بوده است.

به گفته عطا اله اکبری، مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان سیستان و بلوچستان برای ایفای نقش این استان در حوزه حمل و نقل و ترانزیت با توجه به موقعیت راهبردی آن نیاز به توسعه زیرساخت‌ها در حوزه راه است که با نگاه ویژه دولت سیزدهم به توسعه زیر ساخت‌ها اکنون متوسط سالانه ساخت بزرگراه در این استان به بیش از ۵۴ کیلومتر رسیده که نویدبخش رونق و آبادانی بیش از پیش است.

وی با بیان اینکه توسعه شبکه بزرگراهی یکی از اولویت‌های مهم و اصلی سیستان و بلوچستان است و طرح‌های این بخش بدون وقفه در حال اجراست، گفت: این اداره کل به تعهدی که به مردم داده است پایبند بوده و با همه توان و تلاش سعی دارد عقب ماندگی تاریخی استان را در حوزه بزرگراه‌ها جبران کند.

آغاز عملیات اجرایی ۱۳۳ کیلومتر بزرگراه

عملیات اجرایی ۱۳۳ کیلومتر بزرگراه در استان سیستان و بلوچستان با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار سیستان و بلوچستان و جمع از مسئولان کشوری و استانی آغاز شد.

 این طرح‌ها شامل قطعه چهار محور زاهدان- خاش به طول ۳۸ کیلومتر، قطعه چهار محور زاهدان- بم به طول ۳۲ کیلومتر، قطعه ۲ محور زابل- زاهدان به طول ۲۳ کیلومتر، قطعه یک محور خاش- سراوان به طول ۲۰ کیلومتر و قطعه چهار محور زاهدان- بیرجند به طول ۲۰ کیلومتر است.

هزینه ساخت هر یک کیلومتر بزرگراه ۴۰ میلیارد تومان برآورد شد

برآورد اولیه اجرای طرح‌های مذکور سه هزار و ۵۷۸ میلیارد تومان است که اداره کل راه و شهرسازی و متولیان امر مصمم هستند تا با اجرای کامل و تکمیل هرچه سریع‌تر این طرح‌های مهم و توسعه محور ضمن فراهم کردن آسایش بهتر شهروندان و هموطنانی که از مسیر‌های ارتباطی استان عبور می‌کنند به کاهش تصافات جاده‌ای در این خطه کمک کند.

از آنجا که مبحث ترانزیت در سیستان و بلوچستان در اولویت قرار دارد، انتظار می‌رود که شبکه بزرگراهی نیز تسهیل کننده آن باشد، در نتیجه امید می‌رود با اجرای این طرح ها، روند توسعه راه که زیربنای پیشرفت همه بخش‌های دیگر است، سرعت گرفته و علاوه بر ایجاد اشتغال بیشتر، شاخص‌های توسعه اقتصادی نیز روز به روز بیشتر شود.

با توجه به اینکه این استان تنها استان متصل به آب‌های آزاد از طریق بندر چابهار، دارای بیش از یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز آبی و خشکی و در مسیر دو کریدور از سه کریدور ترانزیت بزرگ جهان قرار داشته که همه این ظرفیت‌ها موقعیت مناسب و راهبردی در تجارت و ترانزیت بین‌المللی به آن داده با پیگیری‌های انجام شده تا پایان سال جاری دومین شهر استان یعنی زابل به زاهدان به صورت بزرگراه به هم متصل خواهند شد تا عقب ماندگی تاریخی استان را در حوزه داشتن بزرگراه جبران کند.

نظر شما