شناسهٔ خبر: 66945353 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

کودکان بیشتر به چه بیماری‌هایی مبتلا می‌شوند؟

رئیس بیمارستان کودکان مفید درباره احتمال ابتلای کودکان به بیماری ها توضیحاتی را ارائه داد.

صاحب‌خبر -

عباس سلگی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی، متخصص کودکان و نوزادان و همچنین رئیس بیمارستان کودکان مفید، در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بیماری‌هایی که کودکان بیشتر ممکن است به آن‌ها مبتلا بشوند توضیح داد: اکثریت کودکان، چون بیماری زمینه‌ای ندارند با توجه به سنشان مستعد خیلی از بیماری‌هایی که در بزرگسالان می‌بینیم نیستند، اما در مورد میکروب‌ها و ویروس‌ها این موضوع برعکس است؛ یعنی استعداد بچه‌ها برای ابتلا به بیماری‎‌های ویروسی از بزرگسالان بیشتر است.

او ادامه داد: هر ساله با توجه به فصول مختلف سال، یک سری بیماری‌ها را در برخی زمان‌های مشخص شایع‌تر می‌بینیم؛ به عنوان مثال در سالی که گذشت یعنی سال ۱۴۰۲، ما آدنو ویروس را داشتیم که می‌تواند علائمی شبیه سرماخوردگی، تب، گلودرد، برونشیت، ذات الریه و اسهال را ایجاد کند، همچنین ار اس وی را داشتیم که علائم تنفسی در بچه‌ها ایجاد می‌کرد و پیک‌های  آنفولانزا را هم شاهد بودیم. یک پیک را اواخر مهر داشتیم که تعداد زیادی از کودکان مبتلا شدند. یک پیک کوتاه‌تر و کوچکتر هم در دی  و اوایل اسفند داشتیم که آنفولانزای نوع A و به میزان کمتر آنفولانزای نوع B  شایع شد.

رئیس بیمارستان کودکان مفید درباره بیماری شایع کودکان در سالی که گذشت افزود: در سال گذشته در اوایل پاییز تقریبا آر اس وی شایع بود که کودکان زیر ۵ سال را درگیر  می‌کند.   به سمت زمستان که رفتیم، سر و کله آنفولانزای B پیدا شد و در اسفند ما مواردی از آنفولانزا و کرونا را داشتیم.  اما اینکه بگوییم بیماری جدیدی در بچه‌ها اتفاق افتاده باشد، خیر چنین چیزی را نداشتیم.

با توجه به قرار گرفتن در فصل بهار، گفتنی است حساسیت‌های فصلی در بهار، با علائمی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا خودنمایی می‌کند. عطسه، سرفه، خارش، کهیر و…، از علائم اولیه سرماخوردگی در فصل بهار است. البته برای آن دسته از افرادی که زمینه بیماری‌های ریوی و سابقه برونشیت و آسم دارند، این علائم با تنگی تنفس و سرفه‌های شدید همراه است.

در حالی که ممکن است بسیاری به دلیل بروز حساسیت فصلی به پزشک مراجعه نکنند اما باید توجه داشت که برخی از بیماری‌ها هستند که لازم است حتماً نزد پزشک رفته و درمان شود. زیرا، می‌توانند با عارضه‌های طولانی مدت و خطرناک همراه باشند.

برچسب‌ها:

نظر شما