شناسهٔ خبر: 66945195 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک هفته با اخبار آموزش عالی؛

برگزاری کلاس‌ها با حال‌وهوای شهیدِ جمهور/اعلام نتایج اولیه کارشناسی ارشد

تهران- ایرنا-کلاس‌های دانشگاه‌ها در اولین روزهای خرداد طبق روال گذشته برگزار شد با این تفاوت که برخی دانشگاه‌ها در سوگ رئیس‌جمهور شهید نشستند، در بازه زمانی مذکور فرصت دوباره برای ثبت نام نوبت دوم کنکور فراهم و نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد نیز منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، در هفته دوم خردادماه کلاس‌های دانشگاه‌ها برقرار بود و در برخی دانشگاه‌های مراسم گرامیداشت شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهانش برگزار شد. دانشگاه‌های شهید بهشتی در مراسم ویژه‌ای با حضور وزیر علوم، اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها این ضایعه را به سرکار خانم علم الهدی تسلیت گفتند. دانشگاه صنعتی شریف نیز میزبان مراسم دیگری بود که با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و همسر شهید امیرعبداللهیان و دختر شهید آیت‌الله رئیسی برگزار شد.

تمدید مهلت ثبت‌نام دومین دوره نمایشگاه ملی آبادایران، تلاش وزارت علوم برای جذب ۳۲۰ هزار دانشجوی بین‌المللی در برنامه هفتم توسعه، آغاز مرحله نهایی دوازدهمین دوره مسابقات کشوری مناظره دانشجویان ایران، آغاز نام‌نویسی آزمون مترجم رسمی قوه قضائیه سال ۱۴۰۳، توسعه همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه تحقیقات تجهیزات پزشکی و فرصت مجدد ثبت‌نام برای متقاضیان انتخاب‌رشته با نمره‌های کنکور مهمترین رویدادهای هفته گذشته بود.

معاون آموزشی وزارت علوم نیز که به تازگی به این سمت منصوب شده است، اولین نشست هم‌اندیشی و همفکری معاونان آموزشی دانشگاه‌های استان تهران و دانشگاه‌های معین استان ها را در وزارت علوم با حضور وزیر برگزار کرد.

روح الله رازینی در این نشست که پیرامون برنامه‌ریزی برای آغاز سال تحصیلی جدید، اقدامات آتی معاونت آموزشی در حوزه آمایش آموزش عالی برگزار شد، افزود: سیاست وزارت علوم حفظ استقلال دانشگاه‌ها در برنامه‌ریزی آموزشی است و هر دانشگاهی باید بر اساس ماموریت‌ها و اقتضائات جغرافیایی و نیازهای استانی برنامه‌ریزی کند.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: از جمله مواردی که نشان دهنده اهتمام وزارت علوم به استقلال دانشگاه‌ها است تاکید این وزارتخانه بر فعالیت و نقش مهم کارگروه‌های استانی نظارت و آمایش در توسعه آموزش عالی در هر استان است.

رازینی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی نیازمند گسترش رشته‌های تحصیلی و ایجاد مراکز آموزشی همچون دهه‌های گذشته نیستیم، گفت: شعار اصلی معاونت آموزشی در این دوره گذر از کمیّت گرایی به آموزش هدفمند و پویا مبتنی بر نیاز جامعه است و فعالیت‌ها باید به گونه ای باشد که به سوی مرجعیت علمی حرکت کنیم.

وی از معاونان آموزشی دانشگاه‌ها خواست بر اساس ضوابط آمایش آموزش عالی، رشته‌های تحصیلی فاقد استقبال از سوی متقاضیان و فاقد جذابیت را حذف و با رشته‌هایی که پیوست اشتغال دارند و نیاز جامعه هستند جایگزین هستند.

وزیر علوم هم در این نشست تدوین طرح بورس صنعت برای دانشجویان و پذیرش دانشجو به شیوه استادمحور را دو طرح مهم تحولی در معاونت آموزشی وزارت علوم اعلام کرد و خواهان استمرار و توسعه آنها شد.

برگزاری کلاس‌های درس با حال و هوای شهیدِ جمهور/اعلام نتایج اولیه کارشناسی ارشد

محمدعلی زلفی‌گل تاکید کرد: طرح بورس صنعت هم در راستای رفع نیازهای جامعه است و هم با ایجاد امید و انگیزه نسبت به آینده، باعث حفظ نخبگان در کشور می شود.

وی طرح پذیرش به شیوه استادمحور را طرحی دانست که باعث می شود اساتید بر اساس سامانه نان از میان استعدادهای برتر دانشجو پذیرش می کنند و رساله و پایان نامه دانشجو نیز بر اساس نیاز این سامانه از آغاز تحصیل مشخص می‌شود.

انتظار داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد نیز سه شنبه گذشته (8 خرداد) به پایان رسید و سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور از اعلام نتایج اولیه آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۳ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی خبر داد و گفت متقاضیان مجاز به انتخاب‌رشته از ۱۲ تا ۱۶ خرداد برای انتخاب‌رشته وقت دارند.

عبدالرسول پورعباس افزود: داوطلبان آزمون ورودی کارشناسی ارشد برای مشاهده نتایج اولیه آزمون خود می‌توانند به درگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور مراجعه کنند و آن دسته از افرادی که بر اساس محتوای کارنامه مذکور مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی در این آزمون شده‌اند، لازم است نسبت به دریافت دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و همچنین تکمیل فرم انتخاب رشته‌های اینترنتی خود در موعد مقرر اقدام کنند.

وی با بیان اینکه دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی روز جمعه ۱۱ خرداد منتشر می شود، افزود: این دفترچه شامل شرایط، ضوابط و ظرفیت پذیرش رشته‌ها است و به متقاضیان مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی توصیه می‌شود ابتدا دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی را به دقت مطالعه کرده و با توجه به نتیجه اعلام شده از روز شنبه ۱۲ خرداد ماه تا پایان روز چهارشنبه ۱۶ خرداد ماه نسبت به ثبت کدرشته محل‌های انتخابی حداکثر تا ۱۰۰ کدرشته‌محل اقدام کنند.

برگزاری کلاس‌های درس با حال و هوای شهیدِ جمهور/اعلام نتایج اولیه کارشناسی ارشد

آزمایشگاه جامع مواد پلیمری در دانشگاه امیرکبیر توسعه می‌یابد

دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری بخش خصوصی، آزمایشگاه جامع مواد پلیمری را در این دانشگاه توسعه داده و تجهیز می‌کند. قرارداد همکاری برای تجهیز آزمایشگاه جامع پلیمری این دانشگاه با شرکت حفاری دانا کیش به امضای «محمدجواد عامری» معاون پژوهشی دانشگاه و غلامرضا یونسی مدیرعامل این شرکت رسید.

تجهیز آزمایشگاه در دانشکده مهندسی نفت دانشگاه صنعتی امیرکبیر زمینه همکاری این بخش خصوصی با دانشگاه صنعتی امیرکبیر را فراهم می‌کند و در این همکاری قرار است این شرکت در خصوص تجهیز آزمایشگاه جامع مواد پلیمری صنایع بالادستی با رویکرد پژوهشی در سنتز مواد جدید، سرمایه‏ گذاری کند.

برگزاری کلاس‌های درس با حال و هوای شهیدِ جمهور/اعلام نتایج اولیه کارشناسی ارشد

شهید آیت‌الله رئیسی دغدغه حل مساله داشت

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم گرامیداشت یاد شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و همراهانش اظهار داشت: آیت‌الله رئیسی به عقلانیت جمعی اعتقاد داشت، بر اساس نظر جمعی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم‌گیری می‌‎کرد و هرگز نمی‌‎گفت چون من رئیس جمهور هستم، نظر من باید مطرح باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، گفت: شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی همواره دغدغه حل مساله داشت و در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به این موضوع تأکید می‌کرد.

به گفته وی آیت‌الله رئیسی همواره دغدغه حل مساله داشت، در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع تأکید می کرد. در سفرهای استانی نیز، اتاق حل مساله داشت و مسائل اصلی استان‌ها را پیگیری می‌کرد تا به راه‌حل برسد.

برگزاری کلاس‌های درس با حال و هوای شهیدِ جمهور/اعلام نتایج اولیه کارشناسی ارشد

تمدید مهلت ثبت‌نام دومین دوره نمایشگاه ملی آبادایران تا ۷ خرداد

مهلت ثبت‌نام برای شرکت در دومین دوره نمایشگاه ملی آبادایران که پیش از این تا ۲۶ اردیبهشت اعلام شده بود، تا هفتم خردادماه تمدید شد.

این نمایشگاه فرصتی مناسب برای شرکت‌های دانش بنیان، خلاق و فناور فعال در عرصه آبادانی و پیشرفت مناطق کمتر برخوردار است تا به معرفی دستاوردها و توانمندی‌های خود به مخاطبان بپردازند.

دومین دوره نمایشگاه ملی آبادیران در پنج بخش اصلی مسکن و زیرساخت‌های توسعه روستا، کشاورزی، دام‌پروری و شیلات، سلامت بهداشت و توان‌بخشی، اشتغال کوچک مقیاس و صنایع نرم و آموزشی از ۲۲ تا ۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

متقاضیان شرکت در این نمایشگاه می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در آن به سایت برنامه ملی آبادیران به نشانی www.abaadiran.ir مراجعه کنند.

برگزاری کلاس‌های درس با حال و هوای شهیدِ جمهور/اعلام نتایج اولیه کارشناسی ارشد

تلاش وزارت علوم برای جذب ۳۲۰ هزار دانشجوی بین‌المللی در برنامه هفتم توسعه

ششمین نشست سالیانه رایزنان علمی کشور امروز در محل سالن شهدای جهاد علمی ستاد وزارت علوم برگزار شد و محمد علی زلفی گل در این نشست گفت: وزارت علوم درصدد جذب ۳۲۰ هزار دانشجوی بین‌المللی در برنامه هفتم توسعه کشور است.

وی تاکید داشت: رایزنان علمی باید ظرفیت‌های علمی و پژوهشی ایران را در کشورهای محل ماموریت تشریح و به جذب دانشجو کمک کنند. رایزنان علمی در تعامل با رایزنان فرهنگی می‌توانند نقش مهمی در معرفی ظرفیت‌های تحصیل در دانشگاه‌های ایران و جذب دانشجوی بین المللی داشته باشند.

برگزاری کلاس‌های درس با حال و هوای شهیدِ جمهور/اعلام نتایج اولیه کارشناسی ارشد

آخرین مصوبه ابلاغ‌شده شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط رئیس‌جمهور شهید چه بود؟

آخرین مصوبه امضا و ابلاغ شده شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، مربوط به واگذاری یک ماموریت کلیدی به دانشگاه تهران بود که وی در ابلاغیه این مصوبه از این دانشگاه به عنوان «میراث‌دار تاریخ کهن علم و دانش» نام برد.

این مصوبه در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ با شماره ابلاغ ۳۸۸۳ به امضای رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و ابلاغ شد.

در این راستا و برای احیا و معرفی این پیشینه ارزشمند فرهنگی و تمدنی ایران و اسلام در حوزه آموزش عالی، به دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی و میراث‌دار تاریخ کهن علم و دانش و نظام آموزش عالی کشور؛ مأموریت داده می‌شود ضمن تدوین و مستندسازی گذشته تاریخی سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی در ایران و مراحل تکامل و پیوستگی این سنت در بستر زمان؛ نسبت به طراحی و اجرای طرح عملیاتی برای احیاء این سابقه درخشان تمدنی و تقویت سنت دانشگاهی ایران و نیز تبیین، گفتمان‌سازی و بزرگداشت این پیشینه دیرینه تاریخی و تمدنی اقدام و در راستای ایفای نقش کلیدی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در تمدن‌سازی؛ پیشنهادهای لازم را با فعال‌سازی، هم‌افزایی و بهره‌گیری از ظرفیت سایر دانشگاه‌ها به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند.»

برگزاری کلاس‌های درس با حال و هوای شهیدِ جمهور/اعلام نتایج اولیه کارشناسی ارشد

مرحله نهایی دوازدهمین دوره مسابقات کشوری مناظره دانشجویان ایران آغاز شد

مرحله نهایی کشوری دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظرات دانشجویان ایران با حضور حسن مسلمی نائینی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی، حجت الاسلام «مصطفی رستمی» رئیس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها با رقابت ۶۴ گروه ۴ نفره دانشجویی برگزیده مرحله استانی و دانشگاهی، از روز شنبه (پنجم خرداد) در محل سالن همایش‌های بین المللی دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی آغاز شد.

این رقابت هاکه تاکنون ۱۰ دوره از آن با مشارکت بیش از ۱۲ هزار نفر از دانشجویان و اساتید برگزار شده است. تا پنج شنبه ۱۰ خرداد ادامه داشت.

دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران استان قزوین با ۶۰ گروه، مرکزی ۵۸، گلستان ۴۸، زنجان ۴۷، دانشگاه تهران ۴۲، یزد ۳۳ و مازندران ۲۸ دارای بیشترین تعداد شرکت در این دوره از مسابقات بودند و حدود ۵۶ درصد از شرکت‌کنندگان آقایان و ۷۶ درصد از شرکت کنندگان در مقطع کارشناسی هستند.

به گفته وی، مرحله کشوری دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران توسط ۳۰۰ داور هیات علمی و دانشجویی داوری شد.

برگزاری کلاس‌های درس با حال و هوای شهیدِ جمهور/اعلام نتایج اولیه کارشناسی ارشد

پایان نام‌نویسی داوطلبان در نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳

سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور اعلام کرد، داوطلبانی که متقاضی گزینش با نمره‌های آزمون سراسری ۱۴۰۲برای پذیرش و انتخاب‌رشته در کنکور سال جاری هستند و در نوبت اول یا دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ نام‌نویسی نکرده‌اند، ۶ و ۷ خرداد در این آزمون ثبت‌نام کنند.

مطابق اطلاعیه‌ اول خرداد ۱۴۰۳ مبنی بر ثبت‌نام با تاخیر نوبت دوم آزمون سراسری بر اساس مندرجات اطلاعیه راهنمای ثبت‌نام این آزمون منتشر شده در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ همچنین دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در این آزمون، آن دسته از داوطلبانی که سال گذشته در دو نوبت آزمون سراسری شرکت کرده‌اند و اکنون متقاضی گزینش با نمره‌های اختصاصی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ برای پذیرش و انتخاب رشته در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ هستند، در صورتی که در یکی از نوبت‌های اول یا دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ ثبت‌نام نکرده‌اند، باید برای انتخاب ‌رشته و گزینش در آزمون سراسری ۱۴۰۳، در روزهای یکشنبه و دوشنبه (۶ و ۷ خردادماه ۱۴۰۳) ثبت‌نام کنند و ثبت‌نام نکردن برای آنها در آزمون به منزله نداشتن درخواست پذیرش و انتخاب رشته در آزمون سال جاری خواهد بود.

افزون بر این، داوطلبانی هم که در نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ نام‌نویسی نکرده‌ بودند و تمایل داشتند در آزمون مربوطه شرکت کنند این امکان فراهم شد تا در روزهای ۶ و ۷ خرداد در این آزمون نام‌نویسی کنند. در نهایت و بعد از دو روز ثبت نام مشاور رئیس سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور اعلام کرد: بیش از ۲۷ هزار نفر در روزهای ۶ و ۷ خرداد نسبت به «ثبت نام با تاخیر» در نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ اقدام کردند.

علیرضا کریمیان افزود: در حالیکه تعداد داوطلبان شرکت در نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ در پایان نام‌نویسی روزهای ۲۹ و ۳۰ فروردین در نهایت به بیش از ۹۵۶ هزار نفر رسیده بود در مهلت داده شده طی روزهای ۶ و ۷ خرداد نیز ۲۷ هزار نفر برای شرکت در این آزمون ثبت نام کردند و در مجموع تعداد ثبت‌نام کنندگان در این آزمون به بیش از ۹۸۳ هزار نفر رسید.

برگزاری کلاس‌های درس با حال و هوای شهیدِ جمهور/اعلام نتایج اولیه کارشناسی ارشد

نام‌نویسی آزمون مترجم رسمی قوه قضائیه سال ۱۴۰۳ آغاز شد/زمان برگزاری ۲۶ مرداد

سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور اعلام کرد نام‌نویسی در آزمون انتخاب مترجم رسمی قوه قضائیه سال ۱۴۰۳ از روز (۵ خرداد) آغاز شد و تا ۱۲ خرداد ادامه دارد، آزمون نیز ۲۶ مرداد برگزار می‌شود.

نام نویسی در این آزمون از طریق سامانه سازمان به نشانی www.sanjesh.org انجام می‌شود.

متقاضیان باید در مهلت اعلام شده و پس از مطالعه شرایط و ضوابط آزمون و فراهم کردن مدارک و اطلاعات مورد نیاز ثبت‌نام، نسبت به ثبت‌نام در آزمون فوق اقدام کنند.

برگزاری کلاس‌های درس با حال و هوای شهیدِ جمهور/اعلام نتایج اولیه کارشناسی ارشد

توسعه همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه تحقیقات تجهیزات پزشکی

هیاتی از مرکز تجاری مسکو برای اجرای پروژه‌های مشترک در حوزه تجهیزات پزشکی همچنین استقرار شرکت‌های مرتبط در پارک‌های بین‌المللی متناظر ایران و روسیه از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و پارک بین‌المللی علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران بازدید کردند.

هیات تجاری روسیه در این جلسه‌ هدف از سفر به ایران و بازدید از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران را تعامل در زمینه تجاری‌سازی فناوری محصولات دانش بنیان در زمینه تجهیزات پزشکی بیان کرد.

در ادامه این هیات که به نمایندگی از مرکز تجاری مسکو در سازمان حضور یافته بود، از پروژه‌های کلان در حوزه تجهیزات پزشکی به خصوص پروژه‌های تولید دستگاه دیالیز، آزمایشگاه قابل حمل و تولید تجهیزات آنژیوگرافی در پژوهشکده برق و الکترونیک بازدید کردند و با توانمندی‌های سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و پارک علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران آشنا شدند، همچنین طی مذاکره با محققان این حوزه تمایل خود را جهت اجرایی کردن این پروژه‌ها در روسیه ابراز کردند و مذاکرات اولیه در این مورد صورت گرفت.

این هیات به همراه رئیس پارک علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران از چهار شرکت مرتبط با تجهیزات پزشکی که محصولات صادراتی به سایر کشورها دارند، بازدید و طرفین توافق کردند شرایط لازم برای استقرار شرکت‌های مرتبط از هر دو طرف را در پارک‌های متناظر فراهم کنند.هیات تجاری از روسیه در بازدید از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و طی مذاکره با محققان این حوزه تمایل خود را جهت اجرایی کردن طرح‌های مشترک با ایران در زمینه تجهیزات پزشکی بیان کردند و توافق‌های اولیه در این زمینه انجام شد.

برگزاری کلاس‌های درس با حال و هوای شهیدِ جمهور/اعلام نتایج اولیه کارشناسی ارشد

گردهمایی جامعه دانشگاهی برای تسلیت به همسر رئیس‌جمهورِ شهید

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاونان و مدیران این وزارتخانه، استادان و روسای دانشگاه‌های تهران برای تسلیت به همسر شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در دانشگاه شهید بهشتی، محل تدریس وی گردهم آمدند و ضمن گرامیداشت یاد شهدای این حادثه به دکتر جمیله علم‌الهدی تعزیت گفتند.

در این مراسم به مناسبت تسلیت به خانم دکتر جمیله علم الهدی، استاد دانشگاه و همسر شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در مرکز همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی، اظهارداشت: با اعلام خبر سانحه هوایی برای رییس جمهور در هیات دولت، همه متأثر شدند چرا که ایشان همواره به فکر مردم و منافع آنها بود. او درس بزرگی داد که مسئولان ملی نباید جز به منافع مردم فکر کنند.

وزیر علوم از مردم به دلیل حماسه حضور و قدرشناسی در تشییع پیکر شهدا تشکر کرد و گفت: در تمام دانشگاه ها مراسم‌ خودجوش در حال برگزاری است و این نشان می دهد وقتی برای خلق خدا کار کنیم، خدا ما را عزیز می‌کند.

برگزاری کلاس‌های درس با حال و هوای شهیدِ جمهور/اعلام نتایج اولیه کارشناسی ارشد

رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی سیدنصراله افتخاری را به عنوان رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد منصوب کرد. محمدعلی زلفی گلی در حکم انتصاب افتخاری نوشت: با توجه به تعهد، تخصص و تجربه جناب‌عالی و با عنایت به پیشنهاد معاون فناوری و نوآوری به موجب این حکم به مدت چهار سال به عنوان رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد منصوب می‌شوید.

برگزاری کلاس‌های درس با حال و هوای شهیدِ جمهور/اعلام نتایج اولیه کارشناسی ارشد

بنیاد ملی علم ایران از پژوهشگران برای رفع مسائل استانی و ملی ویژه حمایت می‌کند

بنیاد ملی علم ایران با انتشار فراخوانی اعلام کرد: این مجموعه از دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی که به صورت مأموریت‌گرا و در راستای رفع مسائل استانی و ملی گام برمی‌دارند، به‌ طور ویژه حمایت می‌کند.

مهلت فراخوان از ۶ خردادماه جاری تا ۶ تیرماه ۱۴۰۳ است.

نمایندگان دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی پس از مطالعه کامل متن فراخوان در صورت ابهام می‌توانند سؤالات خود را به آدرس mission@insf.org ارسال و همچنین می‌توانند سؤالات خود را در گروه فراخوان دوم «برنامه حمایت از دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی مأموریت‌گرا» در اپلیکیشن بله طرح کنند.

برگزاری کلاس‌های درس با حال و هوای شهیدِ جمهور/اعلام نتایج اولیه کارشناسی ارشد

آغاز انتخاب‌رشته متقاضیان آزمون دانشگاه فرهنگیان از ۸ خرداد

انتخاب رشته آزمون اختصاصی پذیرش دانشجومعلم (دانشگاه فرهنگیان) سال ۱۴۰۳ از روز سه‌شنبه (هشتم خردادماه) آغاز و تا ۱۲ خرداد ادامه خواهد داشت.

طبق اطلاعیه یکم بهمن ماه ۱۴۰۳ در خصوص انتخاب رشته آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو- معلم سال ۱۴۰۳، سامانه جامع آزمون سراسری برای انتخاب کدرشته‌محل‌های دانشگاه فرهنگیان به صورت اینترنتی از روز سه‌شنبه (هشتم خردادماه ۱۴۰۳) فعال خواهد شد و تا روز شنبه ۱۲ خردادماه ۱۴۰۳ این روند ادامه خواهد داشت.

متقاضیان باید در مهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو- معلم سال ۱۴۰۳، به درگاه اطلاع رسانی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org مراجعه و با واردشدن به سامانه جامع آزمون سراسری و با توجه به رشته محل‌های اعلام شده در دفترچه راهنمای مذکور، نسبت به انتخاب رشته‌محل‌های مورد علاقه خود اقدام کنند.

برگزاری کلاس‌های درس با حال و هوای شهیدِ جمهور/اعلام نتایج اولیه کارشناسی ارشد

پایان دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران

دوازدهمین دوره از مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی دانشگاهی با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان داد و گروه «سخن» از دانشگاه تهران به عنوان قهرمان این مسابقات، تندیس خواجه نصیرالدین طوسی را همراه با جوایز نقدی دریافت کرد.

آیین اختتامیه دوازدهمین دوره از مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران امروز پنجشنبه با حضور سپهر خلجی رییس شورای اطلاع رسانی دولت، حسن فارسی معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی، عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، علیرضا کلانترمهرجردی معاون فرهنگی، علی منتظری رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی و مهدی باصولی رییس دانشگاه علم و فرهنگ این نهاد و برخی مدیران و روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی و همچنین تیم‌های راه یافته به مراحل نهایی این دوره از مسابقات در دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی برگزار شد.

پس از داوری مناظره نیمه‌نهایی و فینال، آیین اختتامیه دوازدهمین دوره از مسابقات ملی مناظره دانشجویی با قرائت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود ملی کشورمان و پخش کلیپی در خصوص شهدای خدمت آغاز شد.

این مسابقات که از شنبه گذشته شروع شده بود روز پنجشنبه (۱۱ خرداد) پایان یافت در روز پایانی این دوره از مسابقات در مرحله رده‌بندی دو گروه سره (موافق) از دانشگاه علوم پزشکی تهران و گروه گمنام (مخالف) از دانشگاه تهران با گذاره «اُفت کیفیت تشکل‌های دانشجویی، معلول نگاه امنیتی به دانشگاه است» با یکدیگر به رقابت پرداختند.

برگزاری کلاس‌های درس با حال و هوای شهیدِ جمهور/اعلام نتایج اولیه کارشناسی ارشد

افزایش محورهای وتویی در آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات‌علمی

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: محورهای وتویی (بایستگی) در آیین‌نامه ارتقای اساتید و اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به ۹ محور افزایش یافت و مقاله دیگر محور اصلی در این آیین‌نامه نیست.

محمد سلیمانی در نشست خبری در نشست خبری تشریح جزئیات آیین نامه ارتقا اساتید و هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی گفت: بحث دانشگاه و پیشرفت کشور بحث مهمی است و هر ملتی که علم و فناوری را به دست آورده و مراحل پیشرفت را سریع طی می‌کند؛ مانند ملت ایران که در این ۴۵ سال گذشته توانسته در زمینه های مختلف علمی گام های بلندی بردارد و در پیشرفت علمی جهان مشارکت مستقیم و غیرمستقیم داشته باشد و در عرصه های مختلف علم و فناوری توفیق های بزرگی نصیب ملت ایران شده است.

برگزاری کلاس‌های درس با حال و هوای شهیدِ جمهور/اعلام نتایج اولیه کارشناسی ارشد

نتایج رتبه بندی دانشگاه‌های جهان اعلام شد؛ ۴۳ دانشگاه ایران در میان برترین‌های دنیا

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام با اعلام نتایج رتبه بندی موضوعی جهانی ISC- ۲۰۲۳ ، گفت: بر این اساس تعداد ۴۳ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در میان برترین‌های جهان قرار دارند.

سید احمد فاضل زاده با بیان اینکه نخستین نسخه رتبه بندی موضوعی دانشگاههای جهان، با نام ISC World University Rankings by Subject در سال ۲۰۱۹ منتشر شده، افزود: امسال برای پنجمین سال پیاپی این رتبه بندی از سوی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام انجام و نتایج آن اعلام شد.

فاضل زاده اضافه کرد: دانشگاههای هدف این رتبه بندی نیز دانشگاه‌هایی هستند که از نظر تعداد انتشارات در هر حوزه در میان ۷۰۰ دانشگاه اول جهان قرار گرفته و در بازه زمانی سه ساله دست‌کم ۱۵۰ مدرک در هر آن حوزه موضوعی منتشر کرده باشند.

وی عنوان کرد: رتبه بندی موضوعی ISC، بر اساس سه معیار کلی پژوهش، فعالیت بین المللی و نوآوری انجام می‌شود که در این میان، معیار پژوهش بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.

برگزاری کلاس‌های درس با حال و هوای شهیدِ جمهور/اعلام نتایج اولیه کارشناسی ارشد

امین مختاری رییس جهاد دانشگاهی هنر شد

رییس جهاد دانشگاهی با تبدیل حکم سرپرستی، امین مختاری را به عنوان رییس جهاد دانشگاهی واحد هنر منصوب کرد. حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی با تبدیل حکم سرپرستی، امین مختاری را به مدت دوسال به عنوان رییس واحد هنر منصوب کرد.

امین مختاری که پیش از این به عنوان معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر مشغول فعالیت بود، فارغ التحصیل کارشناسی سینما از دانشگاه هنر و کارشناسی ارشد تئاتر از دانشگاه تهران است.

برگزاری کلاس‌های درس با حال و هوای شهیدِ جمهور/اعلام نتایج اولیه کارشناسی ارشد

نامگذاری خیابان‌های پردیس مرکزی دانشگاه تهران؛ از جندی شاپور تا نظامیه‌ها

پس از ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر انتساب میراث‌داری تاریخ کهن علم و دانش به دانشگاه تهران و واگذاری مأموریت بزرگداشت سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی ایران به دانشگاه تهران، خیابان‌های پردیس مرکزی این دانشگاه نامگذاری شد.

خیابان‌های دانشگاه تهران بر اساس سیر تکامل نمادهای آموزش عالی ایران نامگذاری شده است. سیر تکامل نمادهای آموزش عالی ایران به پنج دوره شامل تأسیس دانشگاه جندی شاپور در سال ۲۷۱ میلادی، تأسیس نظامیه‌ها در سال ۱۰۶۵ میلادی، تأسیس ربع رشیدی در سال ۱۲۷۵ میلادی، تأسیس دارالفنون در دسامبر ۱۸۱۴ میلادی و شکل‌گیری دانشگاه نوین، دانشگاه تهران در سال ۱۹۳۴ میلادی تقسیم‌بندی کرد.

علاوه بر این عناوین، از نام‌های دارالحکمه و شارستان نیز برای نامگذاری معابر پردیس مرکزی دانشگاه تهران استفاده شده است.

برگزاری کلاس‌های درس با حال و هوای شهیدِ جمهور/اعلام نتایج اولیه کارشناسی ارشد

استاد ریاضی دانشگاه شریف برنده «کامستک»

دکتر «سعید اکبری» استاد ریاضی دانشگاه صنعتی شریف برنده جایزه «دستاورد تمام عمر در ریاضیات» کمیته دائمی همکاری‌های علم و فناوری سازمان همکاری اسلامی به اختصار کامستک شد. طبق اعلام کمیته داوری همکاری‌های علمی و فناوری سازمان کنفرانس اسلامی جایزه «کامستک» (COMSTECH)، امسال در بخش «دستاورد تمام عمر در ریاضیات» به دکتر سعید اکبری استاد دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف تعلق گرفت. مبلغ این جایزه ۸۰۰۰ دلار است که در کنار لوح تقدیر که به امضای رئیس جمهور پاکستان، ریاست کامستک رسیده است، اهدا می‌شود.

نظر شما