شناسهٔ خبر: 66944664 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

چرا وقف امروزی حلال مشکلات جامعه است؟

در آستانه ذی‌الحجه هستیم و در این ماه، بسیاری از افراد درصدد انجام عمل وقف برمی‌آیند که این امر می‌تواند رنگ و بوی امروزی به خود بگیرد.

صاحب‌خبر -

زهرا سادات میرهاشمی، پژوهشگر و رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا با تأکید بر اهمیت وقف امروزی گفت: باید به جامعه یاد دهیم که نه تنها می‌توانند از همه نوع منابعشان برای وقف استفاده کنند بلکه می‌توانند با وقف خود، اثرگذاری‌های امروزی را داشته باشند و این ما هستیم که باید برای عامه مردم زمینه را فراهم کنیم تا وقف آنها امروزی باشد.

زهرا سادات میرهاشمی، پژوهشگر و رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا درمورد تبیین وقف امروزی در جامعه بیان کرد: بنده سال هاست با حوزه علمیه خواهران تهران و کوثر در زمینه تدریس دروس حوزه و نشست‌ها همکاری می‌کنم و تقریباً سال ۱۳۹۱، مقاله‌ای در خصوص جایگاه وقف در تجاری‌سازی فناوری به ثبت رساندم و بسیار مورد اقبال قرار گرفت و نکته شایان ذکر در این خصوص این است که در آن زمان، به تازگی مباحث اولیه درمورد ارتباط استفاده از ظرفیت وقف در پیشبرد پیشرفت‌های علمی دانشگاهی و عرضه آن به جامعه و استفاده کاربردی از این پیشرفت‌ها مطرح شده بود و به همین دلیل، بنده این مقاله را در همین راستا ارائه کردم و به چاپ رساندم. 

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا درمورد دلیل انتشار این مقاله گفت: چاپ مقاله بنده درمورد جایگاه وقف در تجاری‌سازی فناوری با این اعتقاد بود که اگر بتوانیم برای خیّرین و منظور فقط آن دسته نیستند که توانمندی مالی دارند بلکه به کلیه افراد جامعه که خدا را شُکر به انجام کار‌های خیر اعتقاد دارند این موضوع را تبیین کنیم تا از ظرفیت‌های جدیدی برای انجام وقف استفاده کنند خیلی اثرگذار و مفید است؛ به طوری‌که مواردی را شناسایی کنند که اثرگذاری درستی برای جامعه دارند. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که متأسفانه، هنوز در عموم جامعه ما این باور وجود دارد که استفاده از وقف محدود به استفاده آن در مواردی است که در گذشته به کار می‌رفته است تا جایی که انگار، فرد فقط باید منزل خود را وقف کند تا مثلاً حوزه علمیه و یا مسجد ساخته شود. این در حالی است که اگر ما بتوانیم برای جامعه خود تبیین کنیم شیوه‌های نوین وقف وجود دارند تا جایی که حتی وقف پول و سهام وجود دارد اثرگذاری آن دیده می‌شود و بدنبال تبیین و فرهنگ‌سازی معنای وقف در جامعه بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. 

میرهاشمی تصریح کرد: در وقف می‌گوییم وقف حبس مال است؛ بنابراین لزوم و بایدی وجود ندارد که حتماً مال واقف غیرمنقول باشد بلکه می‌تواند منقول باشد و منافع آن را در راه خداوند متعال صرف کند و نکته دیگری که در این راستا وجود دارد این است که تبیین راه‌های جدید از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه مردم انتظار دارند کار‌هایی که انجام می‌دهند اثرگذاری امروزی را داشته باشد و درواقع، اگر می‌خواهند کار خیری انجام دهند امروزی باشد.

این پژوهشگر و رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا با ذکر مثالی ادامه داد: برای مثال؛ یادم می‌آید یک زمانی عوام مردم می‌گفتند باید خوراکی را در قالب خیرات به جامعه عرضه کنیم. اما در جامعه امروزی فقط این خیرات، وقف نیست و می‌تواند به شکل‌های دیگری صورت بگیرد تا جایی که می‌توان همین خوراکی را به صورت امروزی به جامعه دهیم تا مردم آن را بپسندند و مورد توجه آنها قرار بگیرد و این کار تأثیرگذار است و این موضوع درمورد مسئله وقف هم، صدق می‌کند. 

میرهاشمی افزود: ما باید به جامعه یاد دهیم و برای آنها تبیین کنیم که می‌توانند هم از همه نوع منابعشان برای وقف استفاده کنند و هم می‌توانند با وقف خود، اثرگذاری‌های امروزی را داشته باشند و این از اهمیت زیادی برخوردار است و درواقع، این ما هستیم که باید برای عامه مردم زمینه را فراهم کنیم تا وقف آنها امروزی باشد.

نظر شما