شناسهٔ خبر: 66944557 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

صنعت ساختمان یکی از منابع ایجاد اشتغال است

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛ یک‌ فعال کارگری گفت: صنعت ساختمان به عنوان یک پشتیبان در بخش اشتغال می‌تواند زمینه‌ساز کاهش نرخ بیکاری باشد.

صاحب‌خبر -

رسول گرگیج به خبرنگار ایلنا گفت: ساخت مسکن از جمله صنایعی است که به عنوان صنعت پیشران، نقش کلیدی در شرایط اقتصاد کلان کشور را دارد. درحال حاضر کارگران بسیاری در کشور در نتیجه تبعات رکود اقتصادی و شیوع ویروس منحوس کرونا در چند سال گذشته همچنان بیکار هستند که با ساخت و ساز در حوزه مسکن، مشکل اشتغال آن‌ها تا حد زیادی حل می‌شود.

او افزود: صنعت ساخت و ساز مسکن را می‌توان صنعت مادر و بزرگترین چرخاننده چرخه اقتصادی و تولیدی در تمام جوامع دانست که در دیگر صنعت‌ها هم به طور مستقیم و هم غیر مستقیم به شدت اثرگذار است و از جهات مختلف باعث می‌شود که افراد بدون مسکن؛ صاحب خانه شوند و همین باعث کاهش قیمت مسکن خواهد شد.

وی ادامه داد: در دو دهه گذشته، مسکن بخش بزرگی از سبد خانوار را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که با افزایش تورم، کارگران توان خرید مسکن را از دست دادند و خانه و زندگی‌شان به حاشیه شهرها رانده شد. این جمعیت در شرایط فعلی افزایش تورم علاوه بر مشکل در تهیه خوراک و پوشاک با بحران در پرداخت اجاره‌بها نیز روبه‌رو هستند. به ویژه که جمعیت اجاره‌نشین در دو دهه گذشته به شدت افزایش یافته است. کمتر کارگری خانه‌دار است و محلات زیادی در پایین‌شهر و حاشیه‌ها تبدیل به محلات اجاره‌نشینی شده است.

وی تصریح کرد: بهترین راه برای ایجاد اشتغال پایدار، توجه به معیشت و اقتصاد کارفرمایان و کارگران است. صنعت ساخت‌وساز یکی از حوزه‌های کاری محبوب است که زمینه اشتغال میلیونها کارگر را در زمینه‌های مختلف فراهم خواهد کرد.

وی بیان کرد: در حال حاضر در بخش ساختمان‌سازی رکود داریم و دولت در سال ۱۴۰۳ باید اقدامات فوری جهت ساخت مسکن در نظر بگیرد. در صنعت ساختمان فضای کاری بسیار زیادی وجود دارد. زمانی که صنعت ساختمان رونق پیدا می‌کند حدود ۴۰۰ صنعت فعال خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما