شناسهٔ خبر: 66944233 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

هیئت منصفه دادگاه نیویورک، ترامپ را مجرم شناخت

ترامپ: رای هیئت منصفه مایه ننگ بود

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: هیئت منصفه دادگاهی در نیویورک، دونالد ترامپ را در پرونده پرداخت «حق‌السکوت» به یک بازیگر پورن در تمامی ۳۴ مورد اتهامی او مجرم شناخت.
۱۲ عضو هیئت منصفه دادگاه منهتن در نیویورک پس از دو روز مشورت و بررسی مستندات این پرونده، رئیس جمهور سابق ایالات متحده را در تمامی ۳۴ مورد اتهامی گناهکار شاختند.
دونالد ترامپ به هنگام قرائت نظر هیئت منصفه در دادگاه حضور داشت.
 ترامپ پس از اعلام نظر هیئت منصفه به خبرنگاران گفت: «این [رای هیئت منصفه] مایه ننگ بود. این محاکمه‌ای تقلبی توسط یک قاضی متخاصم و فاسد بود.»
رئیس جمهور سابق آمریکا تصریح کرد: «حکم واقعی روز ۵ نوامبر از سوی مردم صادر خواهد شد.»اشاره ترامپ به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پنجم نوامبر ۲۰۲۴ است.
او گفت که «تا پایان خواهد جنگید» و همچنین به فرآیند محاکمه تاخت و ادعا کرد که رفتار با او غیرعادلانه بوده است.
او گفت: «خیلی مانده تا این ماجرا تمام شود.»رئیس جمهور سابق آمریکا سپس بدون پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران محل را ترک کرد.
قاضی خوان مرچان تاریخ جلسه صدور حکم مجازات را ۱۱ ژوئیه تعیین کرده است.
این تاریخ سه روز پیش از نشست نهایی حزب جمهوری‌خواه برای اعلام رسمی نامزدی دونالد ترامپ به عنوان کاندیدای این حزب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.
موضوع اصلی در این محاکمه اعلام جرم دادستانی نیویورک است که در آن  ترامپ به پرداخت مبلغ ۱۳۰ هزار دلار به استورمی دنیلز، ستاره پورن، مدتی قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ با هدف عدم افشای رابطه جنسی خود با او متهم شده است.
ترامپ در این پرونده به ارتکاب ۳۴ مورد بزهکاری در دستکاری و جعل اسناد تجاری متهم شده است که به گفته دادستانی، هدف آن پنهان کردن پرداخت حق‌السکوت بوده است.
کارشناسان قانون اساسی آمریکا معتقدند که محکومیت  ترامپ در این پرونده باعث رد صلاحیت او برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و عهده‌داری این مقام در صورت پیروزی در انتخاب نمی‌شود.
در واكنش به این رای ، مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از حزب جمهوری‌خواه٬ در بیانیه‌ای در واکنش به رای هیئت منصفه دادگاه دونالد ترامپ گفت: «امروز یک روز شرم‌آور در تاریخ آمریکاست.»
یکی از سوالات اساسی در طول دو ماه برگزاری دادگاه ترامپ در نیویورک این بود که آیا در صورت گناهکار شناخته شدن  ترامپ در دادگاه، او همچنان می‌تواند نامزد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر امسال شود یا خیر؟پاسخ آری است. در قوانین آمریکا محدودیتی برای نامزد ریاست جمهوری که دارای محکومیت قضایی است پیش‌بینی نشده است.
قانون اساس آمریکا شروط محدودی برای واجد شرایط بودن نامزدهای ریاست جمهوری در نظر گرفته؛ از جمله این که دست کم ۳۵ سال سن داشته باشند؛ «متولد و شهروند آمریکا باشند و دست کم ۱۴ سال در داخل آمریکا زندگی کرده باشند.
به این ترتیب، حتی اگر  ترامپ با حکم قاضی مرچان به تحمل زندان هم محکوم شود - احتمالی که بسیاری آن را با توجه به سن و سال و عدم سوء پیشینه کیفری  ترامپ بعید دانسته‌اند - او قادر خواهد بود از داخل زندان هم به نامزدی خود ادامه و در صورت پیروزی رئیس‌جمهوری ایالات متحده شود.
دونالد ترامپ که از زمان اعلام نامزدی برای ورود به کاخ‌سفید در سال ۲۰۱۶، بارها در مرکز وقایعی بوده که برای نخستین بار در تاریخ سیاسی آمریکا روی داده،مجددا نام خود را به عنوان «نخستین رئیس جمهور گناهکار» در تاریخ آمریکا ثبت کرد.
او که در ۸ سال گذشته همه اتهام‌ها و تحقیقات علیه خود را «واهی» و برگرفته از «کینه سیاسی» دموکرات‌ها توصیف کرده، اکنون با حکمی تاریخی روبروست که اگر چه به عقیده ناظران، مجازات سنگینی برایش در پی نخواهد داشت اما به لحاظ سیاسی او را در کانون اخبار جهان قرار خواهد داد.
ستاد انتخاباتی او در نخستین واکنش به این حکم در خواست کمک مالی برای هواداران پر و پا قرص او ارسال کرده و با عنوان این جمله که «آیا این پایان آمریکاست»، محکوم شدن ترامپ را به نوعی به «آزادی و دموکراسی و جمهوریت» آمریکا گره زده است.



 

برچسب‌ها:

نظر شما