شناسهٔ خبر: 66944152 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مهرپور مطرح کرد:

مهمترین دستاورد اقتصادی شهید رئیسی؛ خروج اقتصاد ملی از حالت شرطی

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه شهید رئیسی دغدغه احیای واحدهای تولیدی را داشت، گفت: شهید رئیسی با انجام اقداماتی اعم از سفرهای استانی، احیای واحدهای تولیدی و پررنگ کردن نقش مردم در اقتصاد به معنای واقعی کلمه جمهور را به میان مردم بازگرداند و اقتصاد ملی را از حالت شرطی و بلاتکلیفی خارج کرد.

صاحب‌خبر -

میثم مهرپور، کارشناس اقتصادی

میثم مهرپور، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره عملکرد اقتصادی دولت شهید آیت‌الله رئیسی گفت: چند اقدام مثبت اقتصادی در دولت سیزدهم اتفاق افتاد؛ یکی بحث آغاز اصلاحات اقتصادی بود. معمولاً دولت‌ها در دور اول به واسطه اینکه به رأی مردم برای دور دوم نیاز دارند از انجام یک سری اصلاحات اقتصادی که ممکن است به ظاهر تبعات منفی داشته باشد و سرمایه اجتماعی آن دولت را کاهش دهد خودداری می‌کنند اما ویژگی بارز دولت سیزدهم و شخص شهید رئیسی این بود اقدامی را انجام می‌داد که به صلاح مردم و کشور بود. حتی شهید رئیسی بارها گفته بود اگر حس کند اقدامی به نفع کشور است کما به تک‌دوره‌ای شدن دولتش بینجامد آن را انجام خواهد داد. 

وی افزود: رهبر معظم انقلاب درباره دولت سیزدهم فرمودند که این دولت فردا را فدای امروز نکرد و یک سری اقدامات را انجام داد که نتایجش در آینده روشن خواهد شد و لذا به نظر من شخص شهید رئیسی و دولت او به سمت انجام کارهای پوپولیستی نرفت. نمونه بارز این ادعا حذف ارز 4200 تومانی است چون وقتی خرد جمعی اقتصادی به این اجماع و جمع‌بندی رسید که ادامه سیاست ارز 4200 تومانی منجر به افزایش پایه پولی و به تبع آن افزایش تورم می‌شود، دولت با شجاعت به این موضوع ورود و ادامه سیاست ارز 4200 تومانی را متوقف کرد. 

بهبود وضعیت متغیرهای پولی در دولت سیزدهم

این کارشناس اقتصادی بهبود وضعیت متغیرهای پولی را یکی دیگر از اقدامات دولت شهید رئیسی دانست و در همین رابطه گفت: وقتی به آمارها نگاه می‌کنیم متوجه خواهیم شد شاخصی تحت عنوان شاخص تورم تولیدکننده به عنوان یک موضوع مهم اقتصادی در حوزه تولید وجود دارد. در حالی‌که در اردیبهشت ماه 1400 تورم نقطه به نقطه تولیدکننده از رقم 100 درصد عبور کرده بود ولی این رقم در اسفند 1402 به کمتر از 25 درصد کاهش یافت و این نشان‌دهنده توجه جدی دولت شهید رئیسی به تولید و تورم تولیدکننده است.

مهرپور ادامه داد: همچنین شاخص رشد نقدینگی در 58 ماه اخیر به کمترین رقم خود رسیده یعنی از اواسط سال 98 هرگز شاهد نبودیم نرخ رشد نقدینگی به 24 درصد کاهش پیدا کند ولی امروز بعد از 58 ماه نرخ رشد نقدینگی به 24 درصد کاهش یافته درصورتی‌ که در اواخر دولت دوازدهم از 40 درصد هم تجاوز کرده بود.

وی درباره موضوع رشد اقتصادی در دولت سیزدهم گفت: میانگین رشد اقتصادی در سه سال دولت شهید رئیسی فراتر از پنج درصد بود درحالی‌که این رقم در دهه 90 نزدیک به صفر بود و به عبارت بهتر متغیرهای پولی و شاخص‌های اقتصادی وضعیت مناسبی داشته‌اند.

کارشناس اقتصادی توجه به احیای کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی تعطیل‌شده و توجه به مسئله بیکاری را از دیگر ویژگی‌های رویکرد اقتصادی شهید رئیسی دانست و در همین رابطه تأکید کرد: آمارها این موضوع را تأیید می‌کنند چون زمانی که آقای رئیسی در مقام ریاست قوه قضائیه قرار داشت همواره دغدغه مقابله با تعطیلی کارخانه‌ها و احیای واحدهای تولیدی را داشته و مصادیق فراوانی در این خصوص وجود دارند که خود او به عنوان رئیس دستگاه قضا به این موضوع ورود پیدا کرد و بعدها هم که رئیس جمهور شد و دستش بازتر و اختیاراتش بیشتر شد ورود جدی‌تر به این مقوله پیدا کرد. 

مهرپور به موضوع کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم هم اشاره و در این باره افزود: 50 سال است که در کنار تورم ساختاری، متأسفانه مشکل یا مسئله نرخ بیکاری بالا را هم داشته‌ایم ولی امروز شاهد شکسته شدن رکورد کاهش نرخ بیکاری در کشور هستیم و از سوی دیگر نرخ مشارکت جمعیت فعال هم افزایش یافت و این بدان معناست که در دولت سیزدهم مشاغل جدید ایجاد شده‌اند. تمرکز شهید رئیسی بر احیای کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی نقش بسزایی در کاهش نرخ بیکاری و افزایش مشارکت جمعیت فعال کشور داشت.

شهید رئیسی جمهور را به میان مردم آورد

وی با بیان اینکه نکته مثبت دیگر عملکرد شهید رئیسی به تلاش او برای بازگرداندن جمهور به میان مردم ارتباط دارد و گفت: متأسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم میان دولتمردان و مردم فاصله ایجاد شده بود و تبعاتی را برای سرمایه اجتماعی و مردم به همراه داشت ولی وقتی به روند شهادت شهید رئیسی نگاه می‌کنیم؛ اینکه کجا و در چه مسیری به شهادت رسیده‌ مؤید این موضوع است که واقعاً جمهور را در کنار مردم داشتیم. همچنین وقتی میزان سفرهای استانی شهید رئیسی و دغدغه او را برای حضور در میان مردم بررسی می‌کنیم واقعاً در تاریخ کشور کم‌سابقه بوده است.

این کارشناس اقتصادی به ثبات اقتصادی در دولت سیزدهم اشاره و تأکید کرد: نرخ ارز به عنوان یکی از متغیرهای مهم ثبات اقتصادی محسوب می‌شود؛ هرچند در دولت سیزدهم نرخ ارز افزایش یافت و طبیعی هم هست چون وقتی در کشوری تورم وجود دارد قطعاً نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند ولی در 15 ماه گذشته قیمت ارز در یک کانال ثابت حرکت کرده و به همین دلیل سیاست تثبیت اقتصادی دولت سیزدهم مثمرثمر بوده است. زمانی سفته‌بازها ارز خریداری می‌کردند و آن را سال بعد با سود 100 درصدی به فروش می‌رساندند ولی امروز دیگر این اتفاق نمی‌افتد یعنی نه‌تنها نرخ ارز در بازار غیررسمی افزایش نداشته بلکه کاهشی هم بوده است.

مهرپور در بخش دیگری از این گفت‌وگو گفت: نکته مهم دیگر اینکه شهید رئیسی اقتصاد ایران را از حالت شرطی و بلاتکلیفی خارج کرد. متأسفانه در دولت گذشته هر تصمیمی به نظر آمریکا و اتحادیه اروپا پیوند داده شده بود ولی در دولت شهید رئیسی با وجود اینکه نه میز مذاکره ترک شد و نه برجام رها شد اما دولت تکلیف خود را دانست و نقشه راه و مسیری را برای خود مشخص کرد و اجازه نداد میز مذاکره و برجام و نظر غربی‌ها بر اقتصاد تأثیرگذار باشد.

وی در پایان با بیان پیشنهادی گفت: به نظر من دولت بعدی باید در حوزه شناسنامه‌دار کردن فعالیت‌های اقتصادی و تمام اقتصاد ورود جدی داشته باشد و از سوی دیگر ایجاد پایگاه اطلاعات اقتصادی را در دستورکار خود قرار دهد.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام

نظر شما