شناسهٔ خبر: 66943765 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار گزارش می‌دهد؛

ستاره اقبال سمنانی‌ها در آسمان «راه ابریشم»| بازخوانی فرصت طلایی توسعه اقتصادی

سمنان- انتخاب سمنان به عنوان نماینده ایران در رویداد بین المللی گردشگری جاده ابریشم مهمترین فرصت برای شناساندن ظرفیت های قابل سرمایه‌گذاری این استان است. 

صاحب‌خبر -

بازار، گروه استان‌ها: سمنان، در رقابت با چند شهر دیگر در کشورمان توانست به عنوان نماینده ایران در کنسرسیوم بین المللی جاده ابریشم با حضور ۲۰ کشور جهان برگزیده شود طرحی که به ابتکار چین راه اندازی و کشورهای منطقه جاده ابریشم در آن شرایط گردشگری و تعاملات اقتصادی را مورد بررسی و رویداد های مشترک برگزار می کنند.

بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که این بهترین فرصت برای شناساندن ظرفیت های اقتصادی و گردشگری و همچنین مزیت های قابل سرمایه گذاری استان سمنان در بخش های صنعت، انرژی، گردشگری و ... است و باید از آن بهره برد وگرنه مشخص نیست دوباره چه زمان فرصت مشابهی برای این استان دست دهد تا شاهد چنین ارتباطات بین المللی در این سطح و در چنین کانون توجهی باشد.

نتوانسته ایم از ظرفیت های قبل بهره ببریم

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه متاسفانه در سال های اخیر ظرفیت های استان سمنان به خوبی بازگو نشده است، گفت: حضور در رویداد های مهمی مانند اکسپو ها، نمایشگاه های صنایع دستی و گردشگری، رویداد های بین المللی، نمایشگاه محصولات کشاورزی، باغی و زراعی، نمایشگاه کتاب و ... در سال های اخیر انجام شده اما در بهره نبردن در آنها یدی طولا در این استان وجود دارد.

سمنان آماده می‌شود تا از مهمانان بین المللی و ملی خود در رویداد مهم کنسرسیوم گردشگری جاده ابریشم با حضور ۲۰ کشور دنیا میزبانی کند

سید رضا طباطبایی با اشاره به حضور سمنان در رویداد ملی تولیدات کشاورزی و تجربه ناموفق آن در سال های قبل، تاکید کرد: در یکی از آخرین حضورهای سمنان در این رویداد ها شاهد بودیم که انگور شاهرود به صورت فله ای و نشسته در یک سینی بزرگ روی هم انباشته شده بود در حالی که چند متر آن سوتر انگور قزوین در بسته بندی بسیار شیک و جهبه های زیبا و سلفون کشیده در معرض دید قرار گرفته بود و این تفاوت نگاه مدیریت استان سمنان با دیگر مدیریت ها است.

وی با بیان اینکه در دو سه سال اخیر خوشخبتانه این نگاه تعدیل شده و مسئولان ما هم فهمیده اند که از کشاورزی در این استان خشک نمی توان بهره اقتصادی برد پس باید در کنار صنعت مزیت دومی را جایگزین کرد و آن گردشگری است، افزود: گردشگری به خصوص در دوران پساکرونا یک برگ برنده است.

ستاره اقبال سمنانی‌ها در آسمان «راه ابریشم»| بازخوانی فرصت طلایی توسعه اقتصادی افتتاح دبیرخانه سمنان راه ابریشم

توسعه گردشگری و پساکرونا

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: استانی در دوران پساکرونا موفق است که اولاً بتواند مزیت های گردشگری خود را تبیین و تبلیغ کند به عبارت دیگر به این سوال پاسخ دهد که چه چیزی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی دارد و در ثانی بتواند در کنار آن از حضور گردشگران بهره اقتصادی ببرد و حتی بتواند مزیت های قابل سرمایه گذاری استان خودش را هم معرفی کند.

طباطبایی با بیان اینکه این اتفاق در سال های اخیر در حال رخ دادن است اما هنوز تا آن جایگاه مطلوب فاصله داریم، ابراز کرد: حالا که فرصت طلایی به دست آمده و سمنان نماینده ایران در کنسرسیوم بین المللی جاده ابریشم است نباید آن را از دست داد و لذا باید تمام مزیت های اقتصادی قابل سرمایه گذاری استان را هم در کنار مقوله گردشگری معرفی کرد.

معاون وزیر میراث: تشویق سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در حوزه گردشکری یکی از مزیت های ویژه ای است که کنسرسیوم بین المللی جاده ابریشم به دنبال دارد

وی افزود: برای مثال در استان سمنان ما ۳۰۰ الی ۳۱۰ روز آفتابی داریم و این فرصتی بی بدیل است که می تواند در قالب همین رویداد های بین المللی گردشگری که شاهد حضور مقامات خارجی و سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی و گردشگری و ... هستیم آن را هم نمایان سازیم تا این در گوشه ذهن خارجی ها و سرمایه گذارن داخلی بماند و کم کم جذب ظرفیت های استان سمنان شوند.

معرفی ظرفیت ها

سمنان آماده می شود تا از مهمانان بین المللی و ملی خود در رویداد مهم کنسرسیوم گردشگری جاده ابریشم با حضور ۲۰ کشور دنیا میزبانی کند و امروز شاهد رونمایی از پوستر این رویداد مهم با حضور معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بودیم که به سمنان سفر کرده است.

علی اصغر شالبافیان معاون وزیر میراث فرهنگی در حاشیه این مراسم به خبرنگار بازار، گفت: آبان ۱۴۰۳، سمنان میزبان رویداد بین‌المللی راه ابریشم خواهد بود و این فرصت بسیار خوبی برای شناساندن ظرفیت های گردشگری کشورمان و به خصوص استان سمنان است.

وی با بیان اینکه آیین رونمایی از پوستر رویداد بین‌المللی راه ابریشم و افتتاح رسمی دبیرخانه مرکز بین‌المللی پایتخت جاده ابریشم سمنان امروز برگزار شد، ابراز کرد: این رویداد مهم می تواند در زمینه توسعه گردشگری به خصوص توسعه اقتصادی کشورمان و همچنین استان سمنان تاثیر بسزایی داشته باشد.

ستاره اقبال سمنانی‌ها در آسمان «راه ابریشم»| بازخوانی فرصت طلایی توسعه اقتصادی رونمایی از پوستر سمنان راه ابریشم

توسعه پایدار گردشگری

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی با اشاره به اهمیت انتخاب سمنان به‌عنوان عضو اتحادیه بین‌المللی راه ابریشم، تاکید کرد: این انتخاب تأثیر بسزایی بر رونق اقتصادی و گردشگری سمنان خواهد گذاشت و یک دستاورد بزرگ هم در زمینه تعاملات حوزه گردشگری برای کشورمان محسوب می شود.

شالبافیان با بیان اینکه تشویق سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در حوزه گردشکری یکی از مزیت های ویژه ای است که کنسرسیوم بین المللی جاده ابریشم برای استان سمنان و کشورمان به ارمغان می آورد، ابراز کرد: برگزاری این رویداد ها، خارجی ها را با ظرفیت های قابل سرمایه گذاری کشورمان آشنا می سازد.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه های همکاری در زمینه های مختلف اقتصادی، دانشگاهی، فناوری، صنعتی و ... در حاشیه رویداد های مهم بین المللی مانند کنسرسیوم بین المللی راه ابریشم، افزود: معرفی قابلیت های گردشگری و سرمایه گذاری سمنان در این رویداد مهم هدف گذاری شده است.

سمنان آماده میزبانی

سمنان خود را برای میزبانی از این رویداد مهم آماده می کند و حتی دبیرخانه آن هم تشکیل شده است دبیر اجرایی نخستین همایش بین‌المللی گردشگری سمنان راه ابریشم در گفتگو با خبرنگار بازار، توسعه اقتصادی و شناساندن ظرفیت های سمنان را یکی از محورهای مهم این رویداد بین المللی دانست و گفت: سمنان در این رویداد به عنوان یک مقصد قابل اعتنای گردشگری معرفی خواهد شد.

عبدالمحمد کاشیان با بیان اینکه از مدت ها قبل نشست های هماهنگی و اقدامات خوبی در زمینه برگزاری هر چه بهتر همایش بین المللی راه ابریشم در سمنان صورت گرفته است، ابراز کرد: این همایش بین المللی آبان ماه امسال با حضور نمایندگانی از کشورهای عضو در کنسرسیوم بین المللی گردشگری راه ابریشم در سمنان برگزار می شود.

یانگ تون مدیرکل اتحادیه بین المللی شهرهای جاده ابریشم در کشور چین که در واقع یکی از پیشنهاد دهندگان این کنسرسیوم بوده عقیده دارد که گسترش تعاملات گردشگری بین کشورهای راه ابریشم خواه ناخواه به گسترش تبادلات اقتصادی و مالی نیز منجر خواهد شد و این یعنی ظرفیت های سرمایه گذاری و تولیدی به حرکت در خواهد آمد. او این سخنان را در آیین رونمایی از پوستر میزبانی سمنان از همایش بین المللی راه ابریشم از طریق ویدئو کنفرانس انجام می داد.

«اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم» شامل ۲۰ کشور می شود که قرار است کنسرسیوم گردشگری را بهانه ای برای اشاعه تبادلات اقتصادی و فرهنگی در نظر بگیرند

او همچنین بر ضرورت گردشگری پایدار و توسعه فرهنگ گردشگری بین کشورهای راه ابریشم تاکید کرد و ابراز داشت: گسترش تعاملات به نزدیک تر شدن کشورهای میزبان راه ابریشم هم منجر خواهد شد و این فایده زیادی برای همه ما ساکنان این کشورها دارد.

یک سمنان هزار امید

«اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم» شامل ۲۰ کشور می شود که قرار است کنسرسیوم گردشگری را بهانه ای برای اشاعه تبادلات اقتصادی و فرهنگی در نظر بگیرند و سمنان این شانس را دارد که به عنوان نماینده ایران بتواند در این زمینه خودی نشان دهد.

کارشناسان عقیده دارند که اگر سمنان از این ظرفیت بهره برداری لازم را کرده و بتواند در کنار توسعه گردشگری و گردشگری پایدار و معرفی خود به عنوان مقصد گردشگری، مقوله مهم شناساندن مزیت های قابل سرمایه گذاری خود در بخش های صنعتی، معدنی، انرژی، گردشگری و ... را صورت دهد، می تواند خود را توسعه خوبی بدهد اما اگر رویه مسئولان ما که تاکنون بیشتر به سمت فرصت سوزی گرایش داشته تغییر نکند، این همایش جز هزینه برای سمنان عایدی دربر نخواهد داشت.

در نتیجه مسئولان ما نباید صرفاً به فکر برگزاری کردن چنین رویدادی باشند و همه چیز تمام شود اتفاقاً کار اصلی در چنین رویداد هایی، بعد از برگزاری آن است که شامل پیگیری ها، بازخورد ها، مذاکرات، رایزنی های گردشگری و اقتصادی و ... است و باید دید که در نهایت چه اتفاقی برای سمنان در این کنسیرسیوم رخ خواهد داد و مسئولان آیا فقط به برگزاری این رویداد رضایت خواهند داد؟

نظر شما