شناسهٔ خبر: 66943585 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

شناسایی ۸ مبتلای به تب دانگ در کشور

از سال ۹۵ تا پایان سال گذشته، تنها حدود ۷۵ مورد از بیماری تب دانگ در کشور شناسایی شده، اما تنها در چند روز اخیر، ۸ مورد در لارستان ثبت شده که قطعاً آمار بالایی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر؛ دکتر حسن فزونی، معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی لارستان از شناسایی موارد بیماری تب دانگ در مجموعه تحت پوشش این دانشگده خبر داد و گفت: تب دانگ یک بیماری ویروسی است که توسط عامل انتقال پشه آئدس مهاجم (اجیپتی و آلبوپیکتوس) به انسان منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه موارد متعددی از وجود این پشه در شهرستان‌های همجوار استان هرمزگان شناسایی شده، افزود: از سال ۹۵ تا پایان سال گذشته، تنها حدود ۷۵ مورد از این بیماری در کشور شناسایی شده، اما تنها در چند روز اخیر، ۸ مورد در منطقه ما ثبت شده که قطعاً آمار بالایی است.

فزونی تاکید کرد: در حال حاضر اوضاع تحت کنترل است و موارد شناسایی شده نیز تحت مراقبت هستند، اما لازم است تمام مسافرین کشور‌های حوزه خلیج فارس اقدامات بهداشتی لازم را آموزش ببینند.

به گفته این مسئول بستر رودخانه‌ها و محل تجمع فاضلاب، بستر مناسبی برای زندگی این نوع پشه است و همشهریان، خصوصا عزیزانی که محل سکونتشان در حاشیه رودخانه‌هاست مراقبت‌های لازم را در این خصوص انجام داده و از ریختن فاضلاب و پسماند آبی منازل خود به درون رودخانه‌ها جددا خودداری کنند.

معاون بهداشت دانشکده با بیان این که موارد شناسایی شده همگی مسافران کشور امارات هستند، عنوان کرد: این مهم نشان دهنده عدم انتقال محلی این بیماری در منطقه تا کنون است، لذا لازم است مسافران کشور امارات در صورت داشتن علائم مشکوک حتما به واحد واگیر مستقر در محل سکونت خود مراجعه کرده و علائم را نادیده نگیرند.

وی با تاکید بر این نکته که با بروز علائم اولیه بیماری شخص باید سریعا به پزشک مراجعه کند، افزود: علائم معمولا چهار تا شش روز پس از عفونت شروع می‌شود و تا ۱۰ روز ادامه دارد. از جمله علائم خفیف این بیماری می‌توان به تب ناگهانی و شدید، سردرد‌های شدید، درد پشت چشم، درد شدید مفصل و عضله، خستگی، حالت تهوع، استفراغ، بثورات پوستی (دو تا پنج روز پس از شروع تب ظاهر می‌شود)، خونریزی خفیف (خونریزی بینی، خونریزی یا کبودی در لثه) اشاره کرد.

معاون بهداشت دانشکده همچنین گفت: گاهی علائم شدید شده و هشداردهنده هستند. این علائم می‌تواند شامل خونریزی از دهان، لثه یا بینی، آسیب به سیستم لنفاوی و رگ‌های خونی و خونریزی داخلی، که حتی می‌تواند منجر به استفراغ و سیاه شدن مدفوع گردد؛ کاهش پلاکت خون، لکه‌های خونی کوچک در زیر پوست، نبض ضعیف و افت فشارخون باشد./ همشهری 

نظر شما