شناسهٔ خبر: 66943019 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آخرین تحولات فلسطین

از آمار تازه جنایات اسرائیل در غزه تا بیانیه مشترک چین و کشورهای عربی

امروز وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد 53 فلسطینی در جنایات صهیونیست‌ها در 24 ساعت گذشته شهید شدند. از سوی دیگر چین و کشورهای عربی در بیانیه مشترکی بر لزوم برقراری آتش‌بس در غزه و پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، در دویست و سی و هفتمین روز از آغاز حملات اسرائیل به نوار غزه، اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، حمله هوایی به اردوگاه آوارگان در رفح را «پایان انسانیت» خواند و گفت: کشتن ۳۶ هزار نفر (در غزه)، مجروح کردن بیش از ۸۰ هزار بیگناه، و بمباران غیرنظامیانی که در صف غذا هستند، جنگ نیست، بلکه نسل‌کشی است.

آمار تازه جنایات اسرائیل

وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد که رژیم صهیونیستی طی ۲۴ ساعت گذشته مرتکب ۵ مورد کشتار در نوار غزه شد که در نتیجه آن ۵۳ نفر شهید و ۳۵۷ نفر دیگر مجروح شدند.

 با احتساب این عدد، از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون۳۶هزار و ۲۲۴فلسطینی شهید و ۸۱هزار و۷۷۷ نفر نفر مجروح شده اند.

پیش از این منابع پزشکی فلسطینی گزارش دادند که از بامداد امروز (پنجشنبه) تاکنون ۱۲ نفر در جریان بمباران رژیم صهیونیستی در رفح به شهادت رسیدند.

براساس گزارشها همچنین رئیس دیده‌بان حقوق بشر اروپا – مدیترانه اعلام کرد که این نهاد بین‌المللی بیش از ۶۰ حمله هوایی رژیم صهیونیستی به رفح در ۴۸ ساعت گذشته و پس از رای دادگاه لاهه برای توقف فوری عملیات نظامی علیه این منطقه را به ثبت رسانده است. علاوه بر آن ده‌ها حمله توپخانه‌ای و تیراندازی در مناطقی که نیروهای صهیونیست حضور دارند، به ثبت رسیده است.

دو روز پیش نیز وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد که رژیم صهیونیستی مرتکب جنایت جدیدی در شهر رفح شده و در نتیجه آن ۲۰ نفر شهید و ده‌ها نفر دیگر مجروح شدند.

این جنایت در منطقه المواصی و علیه آوارگان و مردم غیرنظامی رخ داده است.

انتقاد رهبر انصارالله از کشورهای عربی

رهبر جنبش انصارالله یمن گفت: کشورهای عربی در زمینه حمایت از مردم فلسطین و مجاهدان آن اقدامی انجام نداده‌اند و این رسوایی و ننگ است.

 عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن، فلسطین را اولین سنگر مبارزه در برابر دشمن صهیونیست دانست و گفت: نبردی که ملت فلسطین با آن روبرو است، نبرد همه امت است.

الحوثی گفت: دشمن صهیونیستی به تجاوزات ددمنشانه خود علیه مردم فلسطین در غزه برای ۲۳۷امین روز مقابل دیدگان کشورهای جهان ادامه می‌دهد. تمام جهانیان شاهد جنایت هولناک عمدی بودند که در آن، دشمن صهیونیستی آوارگان غیرنظامی را در رفح هدف قرار داد.

اسلوونی کشور فلسطین را به رسمیت شناخت

 رابرت گلوب، نخست‌وزیر اسلوونی، در ادامه اقدامات اسپانیا، ایرلند و نروژ گفت: دولت اسلوونی روز پنجشنبه تصمیمی را برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین تصویب کرده است.
وی در یک کنفرانس خبری در لیوبلیانا گفت: امروز دولت تصمیم گرفته است فلسطین را به عنوان کشوری مستقل و مستقل به رسمیت بشناسد.
انتظار می رود پارلمان این کشور عضو اتحادیه اروپا نیز در روزهای آینده تصمیم دولت را تصویب کند.

بیانیه چین و کشورهای عربی

چین و کشورهای عربی بر حفظ حاکمیت و وحدت ارضی سوریه، لزوم برقراری آتش‌بس در غزه و پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی تاکید کردند.

بیانیه پایانی دهمین کنفرانس وزیران مجمع همکاری چین و کشورهای عربی که امروز (پنجشنبه) در پکن برگزار شد، متشکل از سه سند است.

طبق گزارش الوطن، در این بیانیه بر لزوم حفظ حاکمیت جمهوری عربی سوریه و یکپارچگی، ثبات و تمامیت ارضی آن تاکید شده است.

در این بیانیه همچنین بر مخالفت با دخالت خارجی در خاک سوریه و حضور نظامی غیر قانونی در آن تاکید و حاضران در نشست خواستار توقف تجاوزهای اسرائیل به سوریه شدند. آن‌ها همچنین بر ایستادگی در کنار دمشق در مبارزه با تروریسم و دفاع از خاک و ملت خود تاکید کردند.

بیانیه مشترک چین و کشورهای عربی در بخش دیگری تداوم تجاوزهای رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در غزه را محکوم کرد و از شورای امنیت خواست که قطعنامه‌ای الزام ‌آور درمورد ایجاد آتش‌بس فوری در غزه، توقف کوچ اجباری مردم فلسطین و تضمین ارسال کمک‌ها به مردم غزه صادر کند.

در این بیانیه تاکید شده است: صلح و امنیت و ثبات منطقه‌ تنها از طریق پایان اشغالگری در خاک فلسطین، جولان اشغالی سوریه، و اراضی اشغالی لبنان و اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی ذیربط محقق می‌شود.

این بیانیه مشترک همچنین تداوم طرح‌های شهرک سازی اسرائیل در راستای تغییر وضعیت تاریخی و قانونی خاک فلسطین و جولان اشغالی را محکوم کرد.

نشست سه‌جانبه آمریکا، مصر و رژیم صهیونیستی

سه مقام آمریکایی و صهونیست گفتند کاخ سفید در حال کار بر روی یک نشست سه‌جانبه بین مقامات آمریکایی، مصری و صهیونیست طی روزهای آتی در قاهره است تا در مورد بازگشایی گذرگاه رفح و طرحی برای تامین امنیت مرز بین مصر و غزه گفتگو کند.

آنها گفتند طرحی برای بازگشایی گذرگاه، جلوگیری از قاچاق تسلیحات به نوار غزه از مصر و حفظ صلح ضعیف بین رژیم صهیونیستی و مصر اولویت‌های اصلی دولت بایدن است. دولت همچنین مصر را به عنوان یک بازیگر کلیدی در هر طرح پس از جنگ برای ثبات و بازسازی غزه می‌داند.

آکسیوس در گزارش خود آورده است: پیش‌بینی می‌شود یک هیئت آمریکایی به ریاست تری ولف، مدیر ارشد خاورمیانه در شورای امنیت ملی کاخ سفید، در روزهای آینده به مصر سفر کند. درباره این سفر طی تماس تلفنی جمعه گذشته بین بایدن و عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر توافق شد.

به گفته مقامات، کاخ سفید می‌خواهد یک نشست سه جانبه بین ولف و هیئت او، نمایندگان ارتش و سرویس اطلاعاتی مصر و هیئت اسرائیلی برگزار کند. مقامات آمریکایی گفتند که یک موضوع کلیدی در این مذاکرات، طرحی برای چگونگی بازگشایی گذرگاه رفح بدون حضور نظامی اسرائیل در سمت فلسطینی گذرگاه خواهد بود.

تل‌آویو طرحی را برای بازگشایی گذرگاه با مشارکت سازمان ملل متحد و نمایندگان فلسطینی غزه که به حماس مرتبط نیستند، ارائه کرده است. به عنوان بخشی از طرح احتمالی، ارتش صهیونیستی در خارج از گذرگاه مستقر شده و آن را از خارج در برابر حملات حماس ایمن می کند.

مقامات آمریکایی گفتند که واشنگتن همچنین می‌خواهد با ساختن یک «دیوار زیرزمینی» ضد تونل در مرز بین مصر و غزه، طرحی را برای مهار قاچاق اسلحه مورد بحث قرار دهد.

مقام‌ها گفتند که ایالات متحده می خواهد با مصر درباره امکان تشکیل یک «نیروی انتقالی» که مسئول امنیت غزه  پس از جنگ باشد، گفتگو کند. واشنگتن مایل است مصر در کنار سایر کشورهای عربی نقش مهمی در یک نیروی امنیتی داشته باشد.

مقامات آمریکایی گفتند که در میان چندین کشور در منطقه علاقه‌مندی وجود دارد که - تحت شرایط سیاسی خاص - در یک نیروی امنیتی موقت عربی در غزه که امنیت مرزها، تامین کمک های بشردوستانه و آموزش یک نیروی امنیتی جدید فلسطینی را انجام دهد، مشارکت کنند.

انتهای پیام

نظر شما