شناسهٔ خبر: 66941097 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ادای احترام سازمان ملل به رئیس جمهوری اسلامی ایران

نشست ادای احترام به رئیس جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با سخنرانی نماینده سازمان ها ، کشورها و دبیر کل سازمان ملل متحد برگزار شد .

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  نشست ادای احترام به رئیس جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با سخنرانی نماینده سازمان ها ، کشورها و دبیر کل سازمان ملل متحد برگزار شد . 

 

ادای احترام سازمان ملل به رئیس جمهوری اسلامی ایران ادای احترام سازمان ملل به رئیس جمهوری اسلامی ایران ادای احترام سازمان ملل به رئیس جمهوری اسلامی ایران ادای احترام سازمان ملل به رئیس جمهوری اسلامی ایران ادای احترام سازمان ملل به رئیس جمهوری اسلامی ایران ادای احترام سازمان ملل به رئیس جمهوری اسلامی ایران ادای احترام سازمان ملل به رئیس جمهوری اسلامی ایران ادای احترام سازمان ملل به رئیس جمهوری اسلامی ایران ادای احترام سازمان ملل به رئیس جمهوری اسلامی ایران
نماینده سازمان همکاری اسلامی : نقش موثر آیت الله رئیسی در احیای حقوق مسلم فلسطینیان
 
نماینده سازمان همکاری اسلامی در نشست سازمان ملل متحد: رئیس جمهور فقید ایران کمک شایانی به ارتقای روابط دوستانه میان کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی که روابط عالی دوجانبه و چندجانبه را در داخل سازمان همکاری اسلامی تثبیت کرده است، داشته‌اند.
مفتخرم به نمایندگی از کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی ادای احترام نمایم.
آقای رئیس.
روز یکشنبه ۱۹ مه ۲۰۲۴، سراسر جهان خبر تلخ و تکان‌دهنده درگذشت تاسف‌بار جناب آقای ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و اعضای هیئت همراه در پی سقوط بالگردشان در ایران را دریافت کرد.
به‌عنوان کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی، در سوگ درگذشت تاسف‌بار رئیس جمهور فقید و مقامات ارشد همراه وی ابراز تاسف می‌کنیم. این ضایعه بزرگ را به دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران از صمیم قلب تسلیت عرض می‌نماییم؛ به‌ویژه با رهبر جمهوری اسلامی ایران، سید علی حسین خامنه‌ای، محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری، و خانواده رئیس جمهور فقید به‌خاطر این فاجعه ملی ابراز همدردی می‌کنیم. برای تحمل این ضایعه بزرگ، از درگاه خداوند قادر و بخشنده خواستار اعطای صبر و شکیبایی به رهبری و ملت جمهوری اسلامی ایران هستیم.
ضمن دعا برای آرامش ابدی روح رئیس جمهور فقید، از کمک‌های تاریخی ایشان در چشم‌انداز و مأموریت سازمان همکاری اسلامی، به‌ویژه هدف اصلی آن در احیای حقوق مسلم فلسطینیان و حفظ مسجد مقدس قدس شریف، سپاسگزاریم. به لطف رهبری، خرد و سیاست اجماع رئیس جمهور فقید، و با حمایت مستمر سایر رهبران سازمان همکاری اسلامی، این سازمان قوی‌تر، منسجم‌تر و نیروی مؤثری برای ارتقای صلح، امنیت و رفاه جهانی شده است.
در واقع، کمک‌های مختلف رئیس‌جمهور فقید در تحولات اجتماعی-اقتصادی و سیاسی در ایران، میراثی دائمی از خیرخواهی باقی خواهد گذاشت که به نام ایشان ثبت خواهد شد. همچنین ایشان کمک شایانی به ارتقای روابط دوستانه میان کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی که روابط عالی دوجانبه و چندجانبه را در داخل سازمان همکاری اسلامی تثبیت کرده است، داشته‌اند.
در سطح جهانی، اهمیت نظم سیاسی و اجتماعی-اقتصادی جدید جهانی که مدت‌هاست به پایان رسیده، مبتنی بر برابری، حسن همجواری، عدالت و آزادی، همواره در بیانیه‌ها و سخنرانی‌های مختلف رئیس‌جمهور فقید در مراسم عالی‌رتبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد طنین‌انداز بوده است.
از خداوند متعال خواستاریم که جنت فردوس را به روح مطهر رئیس جمهور فقید عطا فرماید.
آقای رئیس.
فرصت را مغتنم شمرده و به تمامی اعضای هیئت همراه رئیس‌جمهور فقید که در سقوط بالگرد به شهادت رسیدند، بویژه درگذشت حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که به همان اندازه غم‌انگیز و تکان‌دهنده بود، ادای احترام می‌کنیم. در حقیقت خبر وفات وزیر سابق درست حدود ۳۰ روز پس از شرکت وی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره پذیرش فلسطین به‌عنوان عضو کامل سازمان ملل متحد در ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ منتشر شد. از وزیر امور خارجه فقید به‌خاطر تلاش‌های بی‌امان و حمایت‌های زیرکانه‌اش از آرمان آزادی فلسطین در میان موضوعات مختلف در دستور کار سازمان همکاری اسلامی یاد خواهد شد. توجهات و توصیه‌های ایشان در نشست توجیهی روز بعد مبنی بر لزوم افزایش تلاش‌های هماهنگ در جهت محوریت آرمان فلسطین و قدس شریف واقعاً با علم به آینده توسط وی مطرح شد، به گونه‌ای که نمایندگان دائم سازمان همکاری اسلامی در آن زمان شاید از اهمیت آن چندان آگاه نبودند. خداوند متعال به خانواده ایشان تسکین دهد و روح ایشان را در فردوس برین قرین رحمت ابدی قرار دهد.

 
 
نماینده کشور‌های آمریکای لاتین: تعهد رئیس جمهور فقید ایران به چندجانبه‌گرایی و همکاری‌های بین‌المللی
نماینده کشور‌های آمریکای لاتین و کارائیب در نشست سازمان ملل متحد: تعهد رئیس جمهور فقید به چندجانبه‌گرایی و همکاری‌های بین‌المللی و نقش مهمی که ایشان برای سازمان ملل متحد به‌عنوان چارچوب مهم همکاری و دیپلماسی قائل بود، و همچنین تلاش‌های وی در جهت ارتقای روابط دوستانه با سایر ملت ها، ارتقای توسعه اقتصادی و همکاری‌های منطقه‌ای ایفا کرد را به خاطر داریم.
سخنرانی کشور‌های آمریکای لاتین و کارائیب در نشست سازمان ملل متحد برای ادای احترام سازمان ملل متحد به رئیس جمهوری اسلامی ایران
جناب آقای رئیس، نمایندگان محترم.
جمهوری هائیتی مفتخر است که بیانیه حاضر را به نمایندگی از گروه کشور‌های آمریکای لاتین و کارائیب قرائت نماید.
گروه کشور‌های آمریکای لاتین و کارائیب ضایعه غم‌بار فوت جناب آقای سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، و جناب آقای حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، و همراهان ایشان متعاقب سانحه بالگرد در تاریخ ۱۹ مه ۲۰۲۴ را به مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیت و همدردی صمیمانه خود را اعلام می‌دارد. ضمن ادای احترام، مایلیم همبستگی و همدردی خود را با خانواده آنها نیز ابراز کنیم.
تعهد رئیس جمهور فقید به چندجانبه‌گرایی و همکاری‌های بین‌المللی و نقش مهمی که ایشان برای سازمان ملل متحد به‌عنوان چارچوب مهم همکاری و دیپلماسی قائل بود، و همچنین تلاش‌های وی در جهت ارتقای روابط دوستانه با سایر ملت ها، ارتقای توسعه اقتصادی و همکاری‌های منطقه‌ای ایفا کرد را به خاطر داریم.
ایشان در راه خدمت خستگی‌ناپذیر به مردم جان خود را از دست داد و فداکاری خود را در راه سعادت و موفقیت ملت ایران نشان داد. اطمینان داریم که مردم ایران بر این فاجعه فائق آمده و راه سعادت و توسعه خود را ادامه خواهند داد.
 
 
 
نماینده گروه آفریقایی در سازمان ملل: نقش ارزنده رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران در تحکیم پیوند‌های ایران و آفریقا
نماینده گروه آفریقایی در نشست سازمان ملل متحد: آقای سید ابراهیم رئیسی، و وزیر امور خارجه ایران در تحکیم پیوند‌های ایران و آفریقا و تقویت همکاری و تفاهم میان ملت‌هایمان نقش بسزایی داشتند.

سخنرانی گروه آفریقایی در نشست سازمان ملل متحد برای ادای احترام سازمان ملل متحد به رئیس جمهوری اسلامی ایران
آقای رئیس، حضار محترم.
گروه آفریقا تسلیت خالصانه و صمیمانه خود را به دولت و ملت ایران برای از دست دادن غم‌انگیز رئیس جمهور، جناب آقای سید ابراهیم رئیسی، و وزیر امور خارجه، جناب آقای حسین امیرعبداللهیان، و یارانشان تقدیم می‌کند. خانواده‌ها، دوستان و عزیزان این دو رهبر برجسته در فکر و دعا‌های ما هستند. آنان زندگی خود را وقف خدمت به ملت خود و ترویج چندجانبه‌گرایی کردند. باشد که افکار آنها همچنان الهام‌بخش همه ما باشد و یادشان برای ما برکت باشد.
از دستاورد‌های چشمگیر این دو رهبر که خود را وقف تقویت همکاری و وحدت بین ایران و آفریقا از طریق تلاش‌های بی‌وقفه و پایبندی پایدار به اصول چندجانبه‌گرایی کردند، قدردانی می‌کنیم. تلاش‌های فداکارانه آنها، ما را برای ادامه تلاش برای آینده‌ای بهتر ترغیب می‌کند.
ما به چشم‌انداز چشمگیر این دو دولتمرد برجسته ادای احترام می‌کنیم چراکه در تحکیم پیوند‌های ایران و آفریقا و تقویت همکاری و تفاهم میان ملت‌هایمان نقش بسزایی داشتند.
با هدایت آنها، روابط ایران و آفریقا با افزایش همکاری‌ها و تعاملات در زمینه‌های متعدد شکوفا شد.
باشد که دیدگاه آنها نسبت به چندجانبه‌گرایی که بر اساس اصول احترام متقابل، تفاهم و همکاری بنا شده است، همچنان ما را راهنمایی کند. بار دیگر به مردم ایران و جامعه جهانی عمیقاً تسلیت می‌گوییم؛ روحشان قرین آرامش.
 
 
نماینده گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد : قدردانی از نقش رئیس جمهور فقید ایران در ایجاد تقویت روابط دوستانه فی‌مابین کشورها
نماینده گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد در نشست سازمان ملل متحد: از آنجایی‌که ما در سوگ درگذشت این رهبران بزرگ و همراهانشان نشستیم، از کمک‌های آنان از جمله در حفظ، ترویج و دفاع از تفوق و اعتبار اهداف و اصول منشور ملل متحد و نیز تعهد آن‌ها نسبت به ایجاد اعتماد و تقویت روابط دوستانه فی‌مابین کشورها قدردانی می‌کنیم.
 
سخنرانی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد در نشست سازمان ملل متحد برای ادای احترام سازمان ملل متحد به رئیس جمهوری اسلامی ایران
 
جمهوری بولیواری ونزوئلا مفتخر است به نمایندگی از گروه دوستان در دفاع از منشور ملل متحد که کشورهای عضو آن قدردان برگزاری این نشست جهت ادای احترام به رئیس جمهور فقید جمهوری اسلامی ایران، که یکی از اعضای این گروه به‌شمار می‌رود، هستند، به ایراد سخنرانی بپردازد.
طی هفته‌های گذشته، فکر و ذکر جامعه جهانی همراه مردم و دولت ایران بوده که به‌طرز غم‌انگیزی جناب آقایان سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر فقید امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، و همچنین سایر مقامات عالی‌رتبه خود را در سانحه مورخ 19 مه 2024 که در استان آذربایجان شرقی جمهوری اسلامی ایران به وقوع پیوست، از دست دادند.
جهان از خدمات و کمک‌های ستودنی این شخصیت‌های برجسته با ادای احترام فراوان به مردم و دولت ایران، از جمله در خلال این نشست، تجلیل کرده است. در این زمینه، کشورهای عضو گروه دوستان در دفاع از منشور ملل متحد مایلند با پیوستن به جامعه بین‌المللی، تسلیت و همدردی عمیق خود را به مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران برای ضایعه غم‌انگیزشان ابراز نمایند. ما سانحه هولناک سقوط بالگرد را به خانواده‌ها و عزیزان این بزرگواران از صمیم قلب تسلیت می‌گوییم.
جناب آقای رئیسی نزد مردم ایران بسیار مورد احترام و گرامی شمرده می‌شد و در خدمت به مردم ایران خستگی‌ناپذیر بود. ایشان به‌صورت مثال‌زدنی خود را وقف مردم میهن عزیزش و سعادت آنان کرده بود، و آنان را با عزت، فداکاری، اصول اخلاقی و انسجام نمایندگی کرد. رئیس جمهور تعهد تزلزل‌ناپذیری به تقویت صلح و امنیت، همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی، و همچنین ترویج اصل حسن همجواری، توسعه و مقاومت نشان داد.
در نیل به این اهداف، جناب آقای حسین امیرعبداللهیان که قهرمان واقعی دیپلماسی و چندجانبه‌گرایی بود، از دیدگاه‌ها، تجربه و مهارت‌های خود برای پیشبرد ثبات، گفت‌وگو، درک متقابل و همکاری‌ها در منطقه و فراتر از آن استفاده کرد. در هفته‌ای که گذشت، میلیون‌ها ایرانی با شرکت در مراسم تشییع جنازه و گرامی داشتن یاد آنان گواهی دادند آن‌که صادقانه به یک ملت بزرگ خدمت می‌کند از میان نخواهد رفت، بلکه در قلب و ذهن مردمش باقی خواهد ماند.
از آنجایی‌که ما در سوگ درگذشت این رهبران بزرگ و همراهانشان نشستیم، از کمک‌های آنان از جمله در حفظ، ترویج و دفاع از تفوق و اعتبار اهداف و اصول منشور ملل متحد و نیز تعهد آن‌ها نسبت به ایجاد اعتماد و تقویت روابط دوستانه فی‌مابین کشورها قدردانی می‌کنیم. ما فداکاری آن‌ها را نسبت به اهداف مستحق کرامت انسانی، عدالت اجتماعی و مهم‌تر از همه در بحبوحه بحران بین‌المللی کنونی، حمایت کامل و بی‌قید و شرط آن‌ها از آرمان مشروع فلسطین را گرامی می‌داریم. تلاش‌های فداکارانه آن‌ها در ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و تقویت صلح و امنیت بین‌المللی که در واقع یکی از اهداف منشور سازمان ملل متحد به‌شمار می‌رود، همیشه در یادها خواهد ماند.
کشورهای عضو گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد برای خانواده‌ها و عزیزان این شهدا دعا می‌کنند تا در این زمان حزن‌انگیز، قوت و آرامش معنوی پیدا کنند؛ ما همچنین عهد می‌کنیم که میراث رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه فقید، مانا و الهام‌بخش نسل امروز و آینده ایران در مسیر شکوفایی و توسعه باشد.
فکر و ذکر کشورهای عضو گروه دوستان در دفاع از منشور ملل متحد و جامعه جهانی با مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران است. اجازه دهید در این لحظات غم‌انگیز به نشانه همبستگی کامل بایستیم و در عین حال به آن‌ها از حمایت کامل خود اطمینان دهیم چراکه به زودی روند انتخاب رئیس جمهور جدید را آغاز خواهند کرد.
باشد که روحشان قرین آرامش ابدی قرار گیرد.

 

 

سفیر ایران : میراث شهید رئیسی و امیرعبداللهیان همچنان به ما انگیزه می‌دهد تا برای منطقه و جهان صلح‌آمیزتر و امن‌تر تلاش کنیم
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد:میراث شهید رئیسی و امیرعبداللهیان همچنان به ما انگیزه می‌دهد تا برای منطقه و جهان صلح‌آمیزتر و امن‌تر تلاش کنیم.
 
متن کامل سخنرانی امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد،
در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای گرامیداشت یاد و خاطره جناب آقای سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید جمهوری اسلامی ایران
بسم الله الرحمن الرحیم
مِّنَ ٱلمُومِنِینَ رِجَال صَدَقُواْ مَا عَاهَدُواْ ٱللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَّن قَضَی نَحبهُۥ وَ مِنهم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُواْ تَبدِیلا
آقای رئیس، حضار محترم،
مایلم به نمایندگی از دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران و از جانب خودم از ریاست ]محترم مجمع عمومی سازمان ملل متحد[، دبیرکل ]محترم سازمان ملل متحد[ و همه حاضران بابت برگزاری این نشست جهت ادای احترام و گرامیداشت یاد و خاطره رئیس جمهور فقید جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای سید ابراهیم رئیسی و وزیر فقید امور خارجه، جناب آقای حسین امیرعبداللهیان، عمیقاً قدردانی نمایم. درگذشت غم‌انگیز آن‌ها برای ملت ما و کسانی که آن‌ها را می‌شناختند ضایعه شگرفی بود.
همچنین از تمامی کسانی که صبح امروز به‌ویژه به نمایندگی از گروه‌های منطقه‌ای به ایراد سخنرانی پرداختند، بابت سخنان محبت‌آمیز و تسلیت صمیمانه‌شان به دولت و ملت ایران و نیز خانواده رئیس جمهور و وزیر امور خارجه فقیدمان قدردانی می‌کنم.
رئیس‌جمهور و وزیر فقید، رهبرانی با بصیرت بودند که دوره‌ ریاست‌جمهوری و وزارت آن‌ها به ارتقای صلح، ثبات و امنیت پایدار در منطقه و فراتر از آن اختصاص داشت. اصول حسن همجواری، احترام متقابل و تعهد به حقوق بین‌الملل، منشور سازمان ملل متحد و چندجانبه‌گرایی سنگ‌بنای سیاست خارجی آنان را تشکیل می‌داد.
به‌لطف چشم‌انداز و رهبری آن‌ها، پیشرفت قابل‌توجهی به‌ویژه در مشارکت‌ها و تعامل بین‌المللی حاصل گشت. رئیس جمهور فقید رهبری فداکار بود که به‌دلیل تلاش‌های خستگی‌ناپذیرش برای تقویت سیاست همسایگی، ایجاد اعتماد، و ترویج گفت‌وگو در منطقه و فراتر از آن مورد احترام گسترده قرار گرفت. ایشان معمار واقعی صلح و همکاری به‌شمار می‌رفت و تعهد وی به صلح، ثبات، توسعه و حق تعیین سرنوشت برای تمام فلسطینیان تزلزل‌ناپذیر بود.
دولت جمهوری اسلامی ایران تحت رهبری و هدایت رئیس‌جمهور فقید، پیوسته در تمامی تلاش‌ها برای حفظ صلح و امنیت در منطقه خلیج فارس مشارکت و از آن‌ها حمایت کرد؛ رویکردی که منتهی به ایجاد پل‌های متعدد برادری و همکاری در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و غیره شد. ایشان در دوران درخشان ریاست‌جمهوری خود، اولویت سیاست خارجی دولت را بر تقویت روابط قوی‌تر با کشورهای همسایه و منطقه قرار داد.
در عین حال، ایشان بر توسعه و تقویت روابط با سایر نقاط جهان، به‌ویژه آفریقا و آمریکای لاتین، تأکید زیادی داشت. سفرهای خارجی متعدد وی، از جمله دو سفر قابل‌توجه به نیویورک برای نشست سالانه مجمع عمومی، که در این تریبون دیدگاه‌ها و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران را نمایندگی می‌کرد، بیان‌گر ماهیت فعالانه دستور کار سیاست خارجی دولت وی بود.
به همین ترتیب، وزیر امور خارجه فقید دیپلماتی برجسته بود که به‌خاطر کمک‌هایش به دیپلماسی منطقه‌ای، اصول حسن همجواری و همکاری‌های بین‌المللی بسیار مورد توجه قرار گرفت. درک عمیق پیچیدگی‌های روابط بین‌المللی و پیگیری بی‌وقفه احترام متقابل از ویژگی‌های کار او در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی بود.
آقای رئیس،
بی‌تردید دستاوردهایی که در دوره کوتاه اما درخشان رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه فقید به‌دست آمد، سنگ‌بنای استواری برای نسل‌های آتی خواهد بود. آنها میراث ژرفی از خود بر جای گذاشته و سهم عمده‌ای در تلاش‌ها در سراسر منطقه برای ایجاد منطقه‌ای صلح‌آمیز بر اساس اعتماد، همکاری و دوستی داشته‌اند. پایبندی آنان به این آرمان‌ها، اثری پاک‌نشدنی بر ملت ما و جهان بر جای گذاشته است.
تعهد تزلزل‌ناپذیر آن‌ها به اصول عدالت و برابری، امید و پایداری را در دل مردم و منطقه ما و فراتر از آن برانگیخت. میراث شهید رئیسی و امیرعبداللهیان همچنان به ما انگیزه می‌دهد تا برای منطقه و جهان صلح‌آمیزتر و امن‌تر تلاش کنیم.
در این لحظه غم‌انگیز، تأثیر عمیق هر دو رهبر بر زندگی و ملت ما را نیز به یاد می‌آوریم. آن‌ها صرفاً شخصیت مقتدری نبودند، بلکه نماد امید، انعطاف‌پذیری، و قدرت پایدار حکمرانی خوب و دیپلماسی نیز بودند. ما متعهد به حفظ اصول صلح، امنیت، عدالت و چندجانبه‌گرایی هستیم؛ اصولی که مورد حمایت خستگی‌ناپذیر آنان بود.
ما به مسیر خود تحت رهبری رئیس جمهور بعدی که در انتخابات 28 ژوئن انتخاب خواهد شد، ادامه خواهیم داد.
در خاتمه، مجدداً از همدردی تمامی کشورها در این رویداد حزن‌انگیز صمیمانه قدردانی می‌کنم؛ این همدردی بیان‌گر عشق و احترام آن‌ها به مردم ایران و قربانیان این حادثه تلخ است.
باشد که روح‌شان قرین آرامش و میراثشان همچنان الهام‌بخش همه ما باشد.
همانا ما از آن خداییم و به سوی او بازمی‌گردیم.

 

نماینده گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد : قدردانی از نقش رئیس جمهور فقید ایران در ایجاد تقویت روابط دوستانه فی‌مابین کشورها
نماینده گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد در نشست سازمان ملل متحد: از آنجایی‌که ما در سوگ درگذشت این رهبران بزرگ و همراهانشان نشستیم، از کمک‌های آنان از جمله در حفظ، ترویج و دفاع از تفوق و اعتبار اهداف و اصول منشور ملل متحد و نیز تعهد آن‌ها نسبت به ایجاد اعتماد و تقویت روابط دوستانه فی‌مابین کشورها قدردانی می‌کنیم.

سخنرانی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد در نشست سازمان ملل متحد برای ادای احترام سازمان ملل متحد به رئیس جمهوری اسلامی ایران
جمهوری بولیواری ونزوئلا مفتخر است به نمایندگی از گروه دوستان در دفاع از منشور ملل متحد که کشورهای عضو آن قدردان برگزاری این نشست جهت ادای احترام به رئیس جمهور فقید جمهوری اسلامی ایران، که یکی از اعضای این گروه به‌شمار می‌رود، هستند، به ایراد سخنرانی بپردازد.
طی هفته‌های گذشته، فکر و ذکر جامعه جهانی همراه مردم و دولت ایران بوده که به‌طرز غم‌انگیزی جناب آقایان سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر فقید امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، و همچنین سایر مقامات عالی‌رتبه خود را در سانحه مورخ 19 مه 2024 که در استان آذربایجان شرقی جمهوری اسلامی ایران به وقوع پیوست، از دست دادند.
جهان از خدمات و کمک‌های ستودنی این شخصیت‌های برجسته با ادای احترام فراوان به مردم و دولت ایران، از جمله در خلال این نشست، تجلیل کرده است. در این زمینه، کشورهای عضو گروه دوستان در دفاع از منشور ملل متحد مایلند با پیوستن به جامعه بین‌المللی، تسلیت و همدردی عمیق خود را به مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران برای ضایعه غم‌انگیزشان ابراز نمایند. ما سانحه هولناک سقوط بالگرد را به خانواده‌ها و عزیزان این بزرگواران از صمیم قلب تسلیت می‌گوییم.
جناب آقای رئیسی نزد مردم ایران بسیار مورد احترام و گرامی شمرده می‌شد و در خدمت به مردم ایران خستگی‌ناپذیر بود. ایشان به‌صورت مثال‌زدنی خود را وقف مردم میهن عزیزش و سعادت آنان کرده بود، و آنان را با عزت، فداکاری، اصول اخلاقی و انسجام نمایندگی کرد. رئیس جمهور تعهد تزلزل‌ناپذیری به تقویت صلح و امنیت، همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی، و همچنین ترویج اصل حسن همجواری، توسعه و مقاومت نشان داد.
در نیل به این اهداف، جناب آقای حسین امیرعبداللهیان که قهرمان واقعی دیپلماسی و چندجانبه‌گرایی بود، از دیدگاه‌ها، تجربه و مهارت‌های خود برای پیشبرد ثبات، گفت‌وگو، درک متقابل و همکاری‌ها در منطقه و فراتر از آن استفاده کرد. در هفته‌ای که گذشت، میلیون‌ها ایرانی با شرکت در مراسم تشییع جنازه و گرامی داشتن یاد آنان گواهی دادند آن‌که صادقانه به یک ملت بزرگ خدمت می‌کند از میان نخواهد رفت، بلکه در قلب و ذهن مردمش باقی خواهد ماند.
از آنجایی‌که ما در سوگ درگذشت این رهبران بزرگ و همراهانشان نشستیم، از کمک‌های آنان از جمله در حفظ، ترویج و دفاع از تفوق و اعتبار اهداف و اصول منشور ملل متحد و نیز تعهد آن‌ها نسبت به ایجاد اعتماد و تقویت روابط دوستانه فی‌مابین کشورها قدردانی می‌کنیم. ما فداکاری آن‌ها را نسبت به اهداف مستحق کرامت انسانی، عدالت اجتماعی و مهم‌تر از همه در بحبوحه بحران بین‌المللی کنونی، حمایت کامل و بی‌قید و شرط آن‌ها از آرمان مشروع فلسطین را گرامی می‌داریم. تلاش‌های فداکارانه آن‌ها در ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و تقویت صلح و امنیت بین‌المللی که در واقع یکی از اهداف منشور سازمان ملل متحد به‌شمار می‌رود، همیشه در یادها خواهد ماند.
کشورهای عضو گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد برای خانواده‌ها و عزیزان این شهدا دعا می‌کنند تا در این زمان حزن‌انگیز، قوت و آرامش معنوی پیدا کنند؛ ما همچنین عهد می‌کنیم که میراث رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه فقید، مانا و الهام‌بخش نسل امروز و آینده ایران در مسیر شکوفایی و توسعه باشد.
فکر و ذکر کشورهای عضو گروه دوستان در دفاع از منشور ملل متحد و جامعه جهانی با مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران است. اجازه دهید در این لحظات غم‌انگیز به نشانه همبستگی کامل بایستیم و در عین حال به آن‌ها از حمایت کامل خود اطمینان دهیم چراکه به زودی روند انتخاب رئیس جمهور جدید را آغاز خواهند کرد.
باشد که روحشان قرین آرامش ابدی قرار گیرد.

 

 

نظر شما