شناسهٔ خبر: 66940816 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

نشست هم اندیشی بررسی چالش های صنعت میگوی استان گلستان

خلف وعده دولت برای اجرای تعهداتش در سایت میگوی گمیشان

آبزی‌پروری فقط به مرحله پرورش ختم نمی‌شود، بلکه این صنعت جهانی از مرحله آزمایشگاهی و تولید لارو و بچه‌گیری آغاز و پس از پرورش به مرحله سورتینگ و بسته‌بندی رسیده و با فرآیند ذخیره‌سازی در سردخانه، بازاریابی در عرصه ملی و بین‌المللی و بهره‌مندی از تکنیک‌های حمل‌ونقل و رساندن اصولی به دست مصرف‌کننده، چرخه تکمیل می‌شود.

صاحب‌خبر -

از آنجاییکه گلستان از نعمت دریای خزر و اراضی وسیع در شهرستان گمیشان برخوردار است به عنوان استانی برای پرورش و تکثیر میگو انتخاب شد اما باگذشت بیش از دو دهه طرح توسعه صنعت پرورش میگو در مزارع شمال کشور با محوریت گمیشان هنوز با مشکلات زیادی مواجه است و به درستی اجرایی نشده است. از این رو نشست هم اندیشی با موضوع بررسی چالش های صنعت میگوی استان گلستان در اتاق بازرگانی گرگان تشکیل شد.

تعیین تکلیف سامانه آبگیر پایدار

تعیین تکلیف سامانه آبگیر پایدار

امیر یوسفی، رییس اتاق بازرگانی گرگان در این نشست با تاکید بر اینکه نگرانی سرمایه‌گذاران در حوزه پرورش میگوی گمیشان باید برطرف شود، افزود: سرمایه گذاری برای ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز می تواند به رونق صادرات و ارزآوری برای استان منجر شود.
وی ادامه داد: تعیین تکلیف سامانه آبگیر پایدار برای مجتمع پرورش میگوی گمیشان یکی از نیازهای اساسی بوده که برای آن باید چاره اساسی اندیشیده شود.
رئیس اتاق بازرگانی گرگان خواستار ارائه راهکار مناسب برای شتاب دادن به ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز پایداری پرورش میگو در گمیشان شد.

مشکل فاضلاب واحدهای فرآوری حل شود
در ادامه جلسه مدیرعامل شرکت شیل آبزی گلستان گفت: در حال حاضر با مشکل فاضلاب واحدهای فرآوری مواجه هستیم اما اگر فاضلاب هم تصفیه شود باز هم به دلیل اینکه خروجی آب وجود ندارد این آب جمع و به گنداب تبدیل می شود.
حسنعلی دیانی اضافه کرد: برای به هدف رساندن تولید و زحمات افراد فعال در واحدهای فرآوری میگو زیر ساخت هایی لازم است که با استانداردهای جهانی منطبق باشد تا بتوان میگوی مناسب تولید کرد و این تولید را به درآمد رساند.
وی با بیان اینکه مواردی نظیر ریجستر، تحریم ها بر صادرات میگو تاثیرگذار گذاشته، افزود: ما بدنبال توسعه بازار هستیم و از آنجاییکه بازار روسیه بسیار وسیع است و ما بدنبال حضور در این بازار هستیم.

مشکل جدی پرورش دهنگان برای شست و شوی مزارع
مدیرعامل تعاونی میگوپروان گمیش‌تپه گلستان در این نشست گفت: پرورش دهنگان وارد شرایط بحرانی تامین آب به موقع برای شست و شوی مزارع شده اند و با این شرایط نمی‌توان پرورش میگو را آغاز کرد.
آرش قدمی با بیان اینکه مزیت های ایجاد مجتمع میگو گمیشان استان گلستان برکسی پوشیده نیست، افزود: این موفقیت با همکاری نزدیک بخش خصوصی و دولتی رخ داد.
وی ادامه‌داد: مجتمع میگو گمیشان توانست در یکی از محرومترین نقاط استان گلستان در زمین های غیرقابل کشت با پتانسیل بالفعل باعث اشتغال زایی بومیان، ایجاد امنیت در منطقه مرزی، کاهش فعالیت های غیر مجاز و تولید محصول صادراتی شود.
قدمی خواستار نگاهی ویژه به توسعه پایدار صنعت میگو در استان گلستان شد و گفت: در کمال ناباوری بودجه تملک دارایی سهم شیلات استان را برای مجتمع میگو گمیشان، سال گذشته به صفر رسانند.
وی ادامه داد: شروع ذخیره سازی بچه میگوها در مزارع پرورش میگو استان گلستان، از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ است؛ حداقل ۲۰ روز مانده به شروع ذخیره برای پاکسازی و شست و شوی مزارع نیاز به آب داریم.
مدیرعامل تعاونی میگوپروان گمیش‌تپه گلستان اظهار کرد: متاسفانه پیمانکار این بخش احتمالا به دلیل بد عهدی شرکت شبکه های کشاورزی برای پرداخت مطالبات خود، پروژه را تعطیل کرده است.

بخش خصوصی با دولت همراهی کند

بخش خصوصی با دولت همراهی کند

نائب رییس اتاق بازرگانی گرگان هم ضمن تایید این مطلب که نبودن آب تولیدکنندگان میگو را با چالش مواجه کرده، افزود: تداوم چنین شرایطی در استان بسیار برای این منطقه خسارت به بار خواهد آورد.
علی محمد چوپانی افزود: امروزه صنعت میگو به عنوان یکی از زیر بخش های کشاورزی، دارای پتانسیل بالایی در تامین امنیت غذایی، ارز آوری، اشتغال زایی، محرومیت زدایی و در نهایت خلق ثروت برای کشور شناخته می شود.
وی با بیان اینکه با توجه به شرایط اقتصادی فعلی قبول تمام هزینه‌های آن سایت میگو از توان دولت خارج است، افزود: بخش خصوصی ناگزیر به پرداخت دو میلیارد تومان از هزینه‌های سایت میگو است؛ در صورتی که این اتفاق بیفتد می‌توان از استانداری و دادگستری برای پیگیری سایر موارد مدد خواست.

وی تاکید کرد: از دولت هیچ انتظاری نداریم دولت در حال حاضر تنها یک تکلیف دارد تامین کالاهای اساسی و بهداشت عمومی کشور .

خلف وعده دولت در پذیرش تعهدات
یک تولیدکننده میگو ضمن اظهار نارضایتی برای گذاشتن سایر هزینه های سایت میگو بر دوش بخش خصوصی، گفت:۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه شرکت را در سایت گمیشان در مکانی که اصلاً زیرساخت‌های لازم را ندارد، سرمایه گذاری کردم بنابراین تقبل سایر هزینه هایی که دولت متقبل شده، انصاف نیست.
پاشایی اضافه کرد: پرداخت هزینه‌ها از جیب بخش خصوصی برای ایجاد زیرساخت در سایت به نوعی باعث بی‌انگیزگی و فرار سرمایه‌گذاران از این منطقه خواهد شد؛ اگر این سرمایه را در همان سال‌هادر بخش بازرگانی هزینه می‌کردیم طبعا سود بیشتری را شامل می‌شد.
وی ادامه داد: پرورش دهنده میگو بخش خصوصی تعهد خودش را در حوزه ایجاد تولید میگو انجام داده وظیفه بخش خصوصی نه اشتغال و ارزآوریست.
این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: تعهد بخش خصوصی احداث مزارع و تعهد بخش دولتی ایجاد زیرساخت است بخش خصوصی تعهد خودش را انجام داده اما متاسفانه دولت به تعهداتش عمل نکرده و حالا در این جلسه مطرح می‌شود که تعهدات دولت هم باید توسط بخش خصوصی انجام دهد.
وی تاکید کرد: بخش خصوصی نه وظیفه ارزآوری دارد نه ایجاد اشتغال و تامین غذا، تنها وظیفه بخش خصوصی حفظ سرمایه‌اش است؛ دولت در این پروژه با سرمایه بخش خصوصی بازی کرده و به تعهداتش عمل نکرد و در حالا برای انجام سایر تعهداتش به بخش خصوصی متوسل شده است.

سند اراضی ۴۰۰۰هکتاری میگو به نام شیلات است

سند اراضی ۴۰۰۰هکتاری میگو به نام شیلات است

در ادامه این نشست مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان گلستان با بیان اینکه منابع دولت تنها از راه مالیات ها تامین نمی شود و یکی دیگر از منابع دولت از طریق مولدسازی است، افزود:استان گلستان در موضوع مولد سازی باید دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان منابع جذب کند که این مبلغ همان املاکی است که در اختیار دستگاه های دولتی قرار دارد و این اموال یا فریز شده اند یا مورد استفاده بهینه قرار نمی گیرند.
روح الله صلبی با اشاره به موضوع واگذاری زمین‌های ۴ هزار هکتاری مجتمع پرورش میگوی گمیشان بیان کرد: سند اراضی چهار هزار هکتاری میگوی گمیشان به نام اداره کل شیلات است که این دستگاه می تواند در حوزه مولد سازی وارد مشارکت شود.
او گفت: در ازای تکمیل طرح مزارع میگو براساس نظر کارشناس رسمی دادگستری، اراضی به متقاضیان واگذار شود و پیشنهاد ما این است افراد متقاضی از این ظرفیت موجود استفاده کنند.
وی بیان کرد: به سرمایه گذاران پیشنهاد شده طرحی ارائه کنند که زیرساخت های کل ۶ هزار هکتار ایجاد شود و در قبال آن زمین ها را بردارند.
او ادامه داد: تلاش ما بر این است که تولید کنندگان از طریق روش مولدسازی زیرساخت ها مهیا شود مولد سازی یکی از روش‌هایی است که تسریع روند کار در سایت میگو کمک می‌کند

جای خالی مدیران بالادستی استان در جلسه
یکی دیگر از تولیدکنندگان میگو در این رابطه، گفت: باید ۱۵ فروردین ماه امسال دولت برای ما آب مورد نیاز استخر میگو را تامین می‌کرد که تاکنون این اقدام انجام نشده است.
وی ضمن انتقاد از نبود مسئولان تصمیم گیر در این جلسه، گفت: برای ما مشخص کنید که آب چه تاریخی وارد استخرهای میگو می‌شود تا ما سفارش لارو و غذای آنها را بدهیم.
وی با بیان اینکه اعتبارات مصوب در سفر اول و دوم ریاست جمهور به گلستان محقق نشده، افزود: در سفر اول ریاست جمهور در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰هزار میلیارد مصوبه سفر داشتیم و بنا بود در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تخصیص یابند که این امر محقق نشد.
تولیدکنندگان میگو خاطرنشان کرد: اینکه سند ۶۰۰۰ هکتاری با چه فلسفی به نام اقتصاد و دارایی ثبت می شود مشخص نیست و سوال اینجاست که چرا این زمین از مالکیت شرکت شهرک‌های صنعتی گرفته شد ؛ حالا که سند به نام شرکت شهرک‌ها نیست امکان هزینه کردن این دستگاه برای سایت میگو میسر نیست.
وی ادامه داد: بحث عقب نشینی آب هر ساله اتفاق می‌افتد بنابراین در دراز مدت باید بحث عقب نشینی آب را جدی بگیریم ۳ کیلومتر از کانال باید لایروبی شود که دو کیلومتر آن رسوب آب به جا مانده؛ اگر آب زلالی وارد کانال شود دیگر رسوبی در این مساحت اتفاق نخواهد افتاد.
این فعال اقتصادی، افزود: شرکت های تولید غذا به سفارش پرورش دهندگان درحال تولید و خرید نهاده هستند و در انبارهای خود ذخیره کرده اند و اگر پرورش دهنده مقدار قراداد را از آنها نخرد، آنها ضرر و زبان می‌کنند.
وی ادامه داد: شروع ذخیره سازی بچه میگوها در مزارع پرورش میگو استان گلستان، از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ است؛ حداقل ۲۰ روز مانده به شروع ذخیره برای پاکسازی و شست و شوی مزارع نیاز به آب داریم.

تاکنون ۱۷ هزار مترمکعب کانال انتقال آب لایروبی شد

تاکنون ۱۷ هزار مترمکعب کانال انتقال آب لایروبی شد

مدیرکل شیلات گلستان در ادامه نشست با بیان اینکه از اواخر فرودین امسال لایروبی کانال انتقال آب به طول سه کیلومتر آغاز شده افزود: تاکنون ۱۷ هزار مترمکعب لای برداشت شد.
اسماعیل جباری بیان کرد: زمان ذخیره‌سازی لارو و پرورش میگو در مجتمع گمیشان از میانه اردیبهشت تا تیرماه و برداشت محصول هم از شهریور تا مهر است.
وی از دریافت مجوز سرمایه گذاری برای هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب سفر اول هیات دولت سیزدهم به گلستان برای ایجاد زیرساخت پرورش میگو در گمیشان خبر داد و گفت: با این سامانه آبگیر به‌عنوان یک طرح مهم زیرساختی احداث خواهد شد.
به گفته وی در دور نخست سفر دولت به گلستان در سال ۱۴۰۰ برای ایجاد زیرساخت پرورش میگوی گمیشان ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب شده بود.
جباری از ابلاغ سه میلیارد ریال برای تامین برق موردنیاز پرورش میگوی گمیشان در سفر دوم دولت به گلستان خبر داد و افزود: با جذب این اعتبار پست ۶۳ و خط انتقال رفت و برگشت مرکز پرورش ایجاد خواهد شد.
وی به موانع صادرات میگوی گلستان به روسیه اشاره کرد و گفت: دریافت کد ریجستری (آی‌آر) یکی از نیازهای صادرات کالای غیرنفتی به این کشور است که طبق هماهنگی معاونت امور اقتصادی وزارت امور خارجه قرار است یک هیات از کشور روسیه برای بررسی واحدهای فرآوری میگو در آینده نزدیک به گلستان سفر کند.

۴۶

نظر شما