شناسهٔ خبر: 66939038 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرعامل فولاد مبارکه:

جنگ سایبری بیش از درگیری مسلحانه برای کشور خطر دارد

اصفهان-ایرنا- مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: جنگ و ناامنی سایبری بیش از درگیری مسلحانه برای کشور خطر دارد و همه نهادهای حاکمیتی، صنعتی، دانشگاهی و بخش خصوصی باید برای مقابله با آن در کنار هم قرار بگیرند.

صاحب‌خبر -

سید یاسر طیب‌نیا، روز پنجشنبه در آئین اختتامیه «هشتمین جشنواره ملی امنیت فضای تبادل اطلاعات» در تالار «شیخ بهایی» دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: بر اساس رتبه‌بندی سازمان جهانی اقتصاد، ناامنی سایبری چهارمین ریسک محتمل در سال ۲۰۲۴ ارزیابی شده و از این رو خطر جنگ سایبری از درگیری مسلحانه هم بالاتر است.

وی ادامه داد: عواقب درنظر نگرفتن امنیت سایبری متوجه همه سطوح سازمان‌هاست و ما در فولاد مبارکه بعنوان بزرگترین مجتمع صنعتی کشور، این موضوع را از نزدیک لمس کرده‌ایم و به همین دلیل هم از برگزاری چنین رویدادهایی حمایت می‌کنیم.

وی اظهار داشت: نقش‌آفرینی دانشگاه در حفظ امنیت سایبری با تقویت زیرساخت علم و تربیت نیروهای متخصص، بسیار برجسته است و فولاد مبارکه بعنوان یک واحد صنعتی پیشرو از پژوهش‌های کاربردی در این عرصه حمایت می‌کند و این شرکت در ۲ سال اخیر با حمایت‌های مادی، ارائه طرح تحول دیجیتال و ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر و نوآوری باز، رسالت خود را در این زمینه بدرستی انجام داده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: پارسال نیمی از بودجه شرکت‌های دانش‌بنیان‌ از طریق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه تامین شد و برای رسیدن به محصولات این نهال نورس باید صبور بود و ما انتظار نداریم حوزه‌ سرمایه‌گذاری بسرعت پاسخ بدهد ولی انتظار داریم که بقیه ارکان زیست‌بوم سایبری و نوآوری هم در میدان حاضر شوند زیرا تضمینی وجود ندارد که فولاد مبارکه و صنایع دیگر مورد حمله سایبری قرار نگیرند لذا همواره باید آماده باشیم.

وی تاکید کرد: اکنون زنجیره‌ای افزون بر سه هزار و ۵۰۰ شرکت و مجموعه صنعتی تامین کننده یا مصرف‌کننده محصولات فولاد مبارکه هستند و در اوج حمله سایبری تیر ۱۴۰۱ به فولاد مبارکه شاهد بودیم که تنها با انتشار خبر حمله، چه تاثیری در بازار این زنجیره در حوزه قیمت‌ها و تامین و تدارک مشاهده شد.

طیب‌نیا یادآور شد: در زمان حمله سایبری همزمان به فولاد مبارکه و چند صنعت فولادی کشور، دشمن از تیتر «تعطیلی صنعت فولاد» استفاده کرد چون اهمیت این صنعت برای اقتصاد کشور را بخوبی می‌دانست ولی تلاش پرسنل ما باعث شد تا دشمن در تحقق اهدافش ناکام بماند.

وی افزود: روزی که این مجتمع دچار حمله سایبری شد، مدیران و کارکنان شرکت با موضوع درگیر شدند و کارخانه در وضعیت جنگی قرار گرفت ولی در کوتاهترین زمان شرایط به کنترل درآمد و به زیرساخت‌های کارخانه هم هیچ آسیبی وارد نشد.

مدیرعامل فولاد مبارکه اظهار داشت: سازمان پدافند غیرعامل، صنعت فولاد را در رده‌های مهم زیرساخت امنیتی مطرح می‌کند و با وجود اینکه برخی از مراجع تصمیم‌گیر کشور این اولویت را درک نمی‌کنند ولی دشمن این موضوع را بهتر می‌داند و بر همین اساس، تمام جهت‌گیری‌های خود را انجام و اول از همه این صنعت را در تحریم قرار داده است.

طیب‌نیا گفت: امروز کشور ما در مسیر جایگزینی اقتصاد فولادی با نفتی راه درازی پیش‌رو ندارد و اکنون جزو ۱۰ کشور برتر تولیدکننده فولاد است و این صنعت یکی از نقاط قوت و پایداری کشور در بحث تحریم‌ها به شمار می‌رود و حفظ این دستاورد از رسیدن به این جایگاه، مهمتر است.

وی اظهار داشت: مراکز تاثیرگذار حاکمیت در مساله امنیت سایبری باید همصدایی و واقع‌بینی داشته باشند و بخش خصوصی نیز باید با ارائه راهکار و دستاوردهای جدید وارد میدان شود و صنعت هم باید در هر سه زمینه حامی و یاور بوده و ضمن اجرای سیاست‌های ابلاغی، به استقرار خدمات سایبری بومی نیز اهتمام بورزد.

به گزارش ایرنا، هشتمین جشنواره ملی امنیت فضای تبادل اطلاعات، یکی از بزرگترین رویدادهای امنیت سایبری کشور است که امسال با حمایت شرکت فولاد مبارکه در بخش‌های مختلف شامل ایده‌های نوافتا، کارگاه‌های آموزشی و فنی، مسابقه‌ی مازآپا و نمایشگاه افتا برگزار شد.

در پایان این رویداد هشت طرح در مسیر تحول دیجیتال در فولاد مبارکه افتتاح و رونمایی شد.

شرکت فولاد مبارکه به مثابه یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی کشور، در زمینی به مساحت ۳۵ کیلومتر مربع در نزدیک شهر مبارکه و در ۷۵ کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان قرار دارد.

نظر شما