شناسهٔ خبر: 66938941 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پاسگاه محیط‌بانی چناران به "خادم الرضا (ع)" تغییر نام یافت

مشهد-ایرنا- مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: نام پاسگاه محیط بانی آماده بهره برداری شهرستان چناران واقع در منطقه حفاظت شده هزار مسجد که در دولت سیزدهم  تأمین اعتبار شد، به احترام شهید آیت الله رییسی از "اندیشش" به "خادم الرضا (ع)" تغییر یافت.

صاحب‌خبر -

مهدی اله پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: درپی سانحه بالگرد و شهادت آیت الله رییسی و هیات همراه در راه خدمتگزاری به ملت شریف ایران، به پاس خدمات ارزشمند این شهیدان والامقام این پاسگاه محیط بانی که در دولت سیزدهم تأمین اعتبار و ساخته شده است، به نام "خادم الرضا (ع)" نام‌گذاری می شود.

وی اظهار کرد: به منظور حفظ و حراست از محیط زیست و غنای زیستی بالا و منحصر به فرد منطقه هزار مسجد، احداث یک باب پاسگاه محیط بانی در ضلع جنوبی منطقه حفاظت شده و در مجاورت روستای اندیشش و در زمینی به مساحت هزار و۲۶۰ متر مربع زیر بنا و اعتبار افزون بر ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی تأمین اعتبار شده است و مقرر شد در هفته محیط زیست امسال به بهره برداری برسد.

مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: این پاسگاه در ۱۶ خرداد ماه جاری به مناسبت هفته محیط زیست به بهره برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه احداث این پاسگاه‌ها در این منطقه، باعث ارتقای ضریب حفاظت از زیستگاه‌ و گونه‌های موجود و ارزشمند در این منطقه است، گفت: ساخت این پاسگاه، گام مهمی در راستای حفاظت از گونه های ارزشمند زیستی و شاخصی همچون پلنگ، قوچ و میش، کل و بز و انواع پرندگان و گونه‌های ارزشمند دیگر جانوری است.

اله پور گفت: راه اندازی پاسگاه محیط‌بانی هزار مسجد در ضلع جنوبی منطقه حفاظت شده هزار مسجد با توجه به مجاورت با کلان شهر مشهد و همچنین شهرستانهای چناران و گلبهار نقش موثری در حفاظت از منطقه مذکور دارد.

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دارد، این اداره به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط‌بان دارد و مساحت زیستگاههای این استان نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دو زیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.

گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

نظر شما