شناسهٔ خبر: 66938421 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

وزیر اسرائیلی: وعده نتانیاهو درباره پیروزی در غزه، دروغ است

گادی آیزنکوت، از وزرای کابینه جنگ اسرائیل (عضور ناظر) در سخنانی به شدت به نتانیاهو تاخت و گفت که او دیگران را در خصوص پیروزی مطلق در غزه دچار توهم می‌کند.

صاحب‌خبر -

گادی آیزنکوت فرمانده پیشین ارتش اسرائیل و عضو ناظر کابینه جنگ این رژیم شامگاه چهارشنبه در کنفرانس «امنیت و استراتژیک مئیر داگان» در آکادمی نتانیا واقع در شهر نتانیا، به شدت از نخست‌وزیر اسرائیل انتقاد کرد.

به نوشته وبگاه اسرائیلی آی24، او گفت: «نتانیاهو با وعده پیروزی در رفح و بازگرداندن گروگان‌ها توهم‌پراکنی دروغین می‌کند؛ پیروزی مطلق در غزه شعار جذابی است، اما محال است که خریدار داشته باشد».

آیزنکوت گفت: «هرکسی که قول دهد تعدادی تیپ‌ نظامی را در رفح نابود کرده و سپس ربوده شدگان را بر می‌گردانیم، توهم باطل کاشته است؛ باید حقیقت را آن‌طور که هست، بیان کرد».

این عضو کابینه جنگ اسرائیل همچنین گفت: «برخی از مردم به این حرف‌ها گوش می‌دهند، چرا که می‌خواهند در مواقع سخت به یک چیزی ایمان و باور داشته باشد [اما] از بین بردن حماس سال‌ها طول می‌کشد و پس از آن به سال‌های بیشتری نیاز داریم تا جایگزینی برای حماس [در غزه] ایجاد کنیم».

گادی آیزنکوت در بخش دیگری از سخنان خود گفت که بنیامین نتانیاهو تاکنون به هیچ کدام از اهداف اعلامی خود دست نیافته است.

ایران قوی‌تر از گذشته است

او در شرح این موضوع گفت: «اولین هدف که نتانیاهو آن را تبلیغ می‌کرد، متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران بود و نیازی نیست که با گزارش‌های اطلاعاتی آشنا باشید تا بدانید که ایران اکنون توسعه‌یافته‌تر و تهدیدکننده‌تر از زمانی است که برنامه هسته‌ای خود را شروع کرد».

وی افزود: «هدف دوم دستیابی به صلح با عربستان سعودی بود و به نظر می‌رسید که ما یک قدم با آن فاصله داشتیم ولی امروز این هدف خیلی دور به نظر می‌رسد».

فرمانده سابق ارتش اسرائیل سپس گفت که هدف سوم نتانیاهو، ثبات و توسعه اقتصادی و کاهش هزینه‌های زندگی بود که این هدف نیز طبق آمار اقتصادی با شکست مواجه شده است.

به گفته آیزنکوت، هدف چهارم نتانیاهو، بازگردانی امنیت به شمال و جنوب فلسطین اشغالی بود که نتانیاهو در این هدف نیز شکست خورده است.

گادی آیزنگوت، عضو حزب «اردوگاه ملی» به رهبری بنی گانتز است، فرزند او در جریان جنگ غزه به دست رزمندگان فلسطینی کشته شده است.

او روز دوشنبه نیز خواستار توقف حمله به رفح تا پایان مذاکرات غیرمستقیم با گروه های مقاومت فلسطینی بر سر آتش بس و تبادل اسیران با زندانیان فلسطینی شده بود.

نظر شما