شناسهٔ خبر: 66938346 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

اشتباه در شمارش آرا و دفاع بروجردی؛ پاسخ به ابهامات انتخابات هیات رئیسه مجلس

رئیس سنی مجلس دوازدهم ضمن پاسخ به ابهامات و انتقادات درباره برگزاری انتخابات هیات رئیسه مجلس گفت که از نمایندگانی که مسئولیت شمارش و نظارت بر آن را برعهده گرفتند، دفاع می کنم و آن ها امانتداری کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری‌آنلاین، علاالدین بروجردی در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح روال برگزاری انتخابات هیات رئیسه مجلس دوازهم گفت: بعد از برگزاری بسیار باشکوه و خوب مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم، مدیران کل و مسئولان و کارکنان دبیرخانه هیات رئیسه جلسه ای با اعضای هیات رئیسه سنی تشکیل دادند؛ این افراد باتجربه در ادوار مختلف مجلس حضور داشته و تجربه برگزاری انتخابات هیات رئیسه را دارند.

وی ادامه داد: در این جلسه بحث برگزاری انتخابات و شمارش آرا مطرح شد و بنده نظر مشورتی را بیان کردم مبنی بر اینکه حتما باید ترکیب نمایندگان مسئول شمارش آرا و نظارت بر آن فراگیر باشد بدان معنا که این تیم متشکل از سلایق سیاسی و فراکسیون های سیاسی مختلف اعم از مستقلین ولایی و فراکسیون انقلاب اسلامی، اقلیت های دینی، براداران اهل سنت، خواهران و یک روحانی باشد که همین اتفاق هم رخ داد.

رئیس سنی مجلس دوازدهم یادآور شد: همین ترکیب در چینش نمایندگان مسئول شمارش آرا و نظارت بر آن رعایت شد و آقای خضریان از فراکسیون انقلاب اسلامی و جبهه پایداری، آقای نصیرپور به عنوان چهره اصلاح طلب در فراکسیون مستقلین، آقای شاوردیان از اقلیت‌های دینی، خانم قیصری از فراکسیون انقلاب و مربوط به جمعیت امنا، آقای عبدالهی از فراکسیون مستقلین، آقای مالکی از فراکسیون انقلاب، آقای فتحی از نمایندگان اهل سنت و آقای آزادی‌خواه از روحانیون مجلس و عضو فراکسیون انقلاب عهده‌دار این وظیفه شدند.

بروجردی اضافه کرد: در انتخابات هیات رئیسه مجلس نزدیک به ۴ هزار رای شمارش می‌شود که عدد کمی نیست. تجربه ادوار گذشته نیز نشان داده که امکان درصدی از اشتباه وجود دارد؛ البته هنر این است که در مدیریت مجلس امکان اشتباه را به صفر رسانده که این هم با الکترونیکی کردن شمارش آرا میسر می‌شود.

وی یادآور شد: در سال دوم مجلس یازدهم به دلیل شرایط شیوع کرونا، انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شد که هم زمان دو ساعته شمارش آرا به یک ربع کاهش پیدا کرد و هم این‌که شمارش آرا دقیق انجام شد؛ لذا با توجه به برگزاری انتخابات هیات رئیسه در هر سال و برای پیشگیری از تکرار این اشتباه، لازم است مجلس با اصلاح آیین نامه داخلی به سمت برگزاری انتخابات الکترونیکی رود.

به گفته بروجردی، برگزاری الکترونیکی انتخابات هیات رئیسه امکان اشتباه را به صفر رسانده و از تکرار این اتفاق جلوگیری می‌کند.

رئیس سنی مجلس دوازدهم تاکید کرد: از نمایندگانی که مسئولیت شمارش آرا و نظارت بر آن را برعهده گرفتند، دفاع می کنم چون همان طور که مردم آن‌ها را به عنوان امین خود انتخاب کردند، امانتداری را در شمارش آرا رعایت کردند منتها این اشتباه در شمارش چند هزار رای صورت گرفت که امیدواریم با الکترونیکی شدن انتخابات هیات رئیسه شاهد تکرار این رویداد تلخ در سال دوم مجلس دوازدهم نباشیم.

بروجردی در ادامه با تشریح روند بازشماری آرا گفت: بازشماری آرا با حضور معترضان به نتایج انتخابات صورت گیرد و غیر از جابجایی یک دبیر هیات رئیسه ، تغییری در ترکیب هیات رئیسه ایجاد نشد. رای آقای رنجبرزاده و پاپی زاده یکسان بود که براساس قرعه کشی صورت گرفته، آقای پاپی زاده جایگزین رنجبرزاده شد.

وی اضافه کرد: البته طبق موازین قانونی باید از همان ابتدا، شمارش آرا با حضور هیات رئیسه سنی صورت می‌گرفت که قبل از آن ظاهرا یک شمارش غیررسمی نیز انجام شده بود حال اینکه باید بازشماری آرا از همان ابتدا با حضور اعضای هیات رئیسه سنی انجام باشد.

نظر شما