شناسهٔ خبر: 66938031 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

اهمیت طراحی فضای دیتاسنتر در کسب و کارها

دیتاسنتر به عنوان مرکز نگهداری داده عملکرد مهمی در خصوص میزبانی اپلیکیشن ها و داده های مهم ایفا دارد. در طراحی دیتاسنتر از اجزای مهمی استفاده می شود که هر یک نقش به سزایی بر عملکرد و کارایی آن ایفا می کنند؛ از میان این اجزا می توان به روترها، فایروال، سرورها و... اشاره کرد که هر یک تاثیر به سزایی بر فضای دیتاسنتر بر جای می گذارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دیتاسنتر به عنوان مرکز نگهداری داده عملکرد مهمی در خصوص میزبانی اپلیکیشن ها و داده های مهم ایفا دارد. در طراحی دیتاسنتر از اجزای مهمی استفاده می شود که هر یک نقش به سزایی بر عملکرد و کارایی آن ایفا می کنند؛ از میان این اجزا می توان به روترها، فایروال، سرورها و... اشاره کرد که هر یک تاثیر به سزایی بر فضای دیتاسنتر بر جای می گذارند. دیتاسنترهای مدرن امروزی با نمونه های قدیمی تفاوت های اساسی دارند و زیرساخت های آن ها به صورت مجازی در سیستم شبکه راه اندازی می شوند. 

اهمیت طراحی دیتاسنتر

اهمیت استفاده از Data center‌

طراحی دیتاسنتر در محیط سازمان ها و کسب و کارهای امروزی مزایای بی شماری دارد. این سیستم برای اجرای انواع فعالیت های تجاری مورد استفاده قرار می گیرد و نیازهای کاربران را برآورده می کند. شما می توانید از این فضا برای انجام فعالیت های متعددی استفاده کنید:

  1. قابلیت ارسال ایمیل های سازمانی و به اشتراک گذاری آن ها در شبکه
  2. قابلیت مدیریت ارتباط با مشتریان و سیستم سی آر ام
  3. برنامه ریزی بانک های اطلاعاتی شبکه و منابع انسانی
  4. قابلیت های مربوط به هوش مصنوعی
  5. دسترسی به سرویس های خدمات ارتباطی و اشتراکی

امکانات دیتاسنتر

سیستم یک Data center‌ استاندارد قابلیت ها و امکانات ویژه ای در اختیار کسب و کارها قرار می دهد. اهمیت طراحی فضای دیتاسنتر با در نظر گرفتن این قابلیت های مهم پررنگ تر می شود. در هر یک از این سیستم ها از انواع سخت افزارها و نرم افزارها برای ایجاد زیرساخت های متناسب استفاده می کنند. زیرساخت هایی مانند سیستم تامین برق اضطراری، سیستم های خنک کننده، سیستم های اطفای حریق و... در این میان قرار می گیرند. این زیرساخت ها، امکانات و قابلیت های زیر را در یک Data center‌ استاندارد به وجود می آورند:

  1. ارائه خدمات برای انجام بازی های آنلاین در سیستم شبکه
  2. خدمات برنامه های کاربردی 
  3. خدمات سرویس میزبانی یا Colocation and Dedicate Servers
  4. خدمات سرویس پست الکترونیک
  5. خدمات دیتابیس و سرویس های وب بیس

دیتاسنتر ایمن نت

طراحی انواع دیتاسنتر

برای طراحی دیتاسنتر، دسته بندی های مختلف این فضا مورد توجه قرار می گیرد. بسته به نیازهای کسب و کارهای امروزی از یکی از این طراحی ها برای پیشبرد اهداف سازمانی و شرکتی استفاده می شود. مدل سرویس دهی هر یک از انواع data center با هم متفاوت است و قابلیت ها و ویژگی های مربوط به آن ها برای تامین نیازهای کسب و کارهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. فناوری های محاسبه و ذخیره سازی و حتی میزان مصرف انرژی در طراحی دیتاسنتر های مختلف با هم متفاوت خواهد بود. به طور کلی 4 دسته اساسی دیتاسنتر مورد استفاده قرار می گیرند:

سیستم Enterprise  Data Center

دیتاسنتر سازمانی یا Enterprise  Data Center توسط کاربران یا مشتریان احداث می شود و متعلق به کسب و کارها است. مدیریت این دیتاسنترها توسط خود افراد انجام می گیرد و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود نخواهد داشت. این دیتاسنتر برای کاربران شبکه بهینه سازی شده و در شرکت مالک میزبانی خواهند شد. 

سیستم Managed Service Data Center

شرکت های ارائه خدمات طراحی دیتاسنتر، همواره در زمینه ارائه برخی مدل های دیتاسنتر، فعالیت می کنند. سیستم Managed Service Data Center توسط اشخاص ثالث در این شرکت ها راه اندازی شده و قابلیت های بی شماری در اختیار کاربران قرار می دهد. در این سیستم مشتریان به تجهیزات خاص و زیرساخت های فضای دیتاسنتر نیاز ندارند و این موارد را از شرکت های ارائه خدمات اجاره می کنند. 

سیستم Colocation Data Center

Colocation Data Center یکی دیگر از سیستم های اجاره ای است که در آن مشتری فضایی را در مرکز داده به خود اختصاص می دهد. در طراحی دیتاسنتر Colocation Data Center مدیریت برخی اجزا بر عهده مشتریان قرار دارد. مواردی مانند تهیه سرورها، فضای ذخیره سازی و رسیدگی به فایروال ها توسط خودکاربران اداره و مدیریت می شوند. در این زمینه نگهداری زیرساخت های ساختمان، سیستم خنک کننده و پهنای بند و.... بر عهده Colocation Data Center است که خدماتی در رابطه با آن ارائه می شود. 

Cloud Data Center

سیستم های ابری در دنیای امروز جایگاه مهمی در بخش های مختلف دارند. دیتاسنتر ابری نیز یک فناوری مدرن و پیشرفته در کسب و کارهای امروزی محسوب می شود. در طراحی دیتاسنتر ابری، داده ها و اپلیکیشن ها توسط سرویس هایی مانند وب آمازون یا مایکروسافت به عنوان ارائه دهنده خدمات ابری میزبانی می شوند. 

روش طراحی دیتاسنتر

روش طراحی دیتاسنتر

در خصوص طراحی یک Data Center استاندارد باید به برخی نکات توجه داشته باشیم و از دستورالعمل ویژه ای پیروی کنیم. در طراحی یک مرکز داده استانداردهای مختلفی رعایت می شوند که برخی از آن ها را در این بخش مشاهده می کنید:

  1. طراحی نقشه های فنی اولیه
  2. دریافت مجوزهای لازم
  3. نهایی شدن طرح اولیه آماده شده؛ در این طرح به نوع تجهیزات و محل دقیق نگهداری از آن ها اشاره شده است. انواع سخت افزارها، تجهیزات شبکه و سیستم کابل کشی مربوط به آن، تجهیزات برقی، مستندات و... در این بخش مشخص شده و روش مدیریت آن ها تعیین می گردد. 
  4. تخمین هزینه های طراحی
  5. آماده سازی سیت؛ در این بخش برای ارائه خدمات بهتر نقشه های لازم برای عملیات ساختمانی، بهبود کنترل و دسترسی و... آماده سازی می شوند. 
  6. انتخاب و آموزش تیم اجرایی در پروژه پیش رو
  7. مدیریت بخش سازمانی و تهیه چارت ها و نمودارهای مرتبط با آن 
  8. مرحله نصب و راه اندازی تجهیزات
  9. انجام تست های اولیه
  10. ایجاد سیستم کال سنتر

جمع بندی

در این بخش در رابطه با روش های طراحی دیتاسنتر و اهمیت وجود این سیستم در کسب و کارها برخی نکات پراهمیت را بررسی کردیم. در نظر گرفتن این فاکتورهای مهم به شما کمک می کند که به فضایی کارآمد برای انجام امور کسب و کار خود دسترسی داشته باشید. برخی از این سیستم ها به صورت شخصی توسط شرکت ها طراحی می شوند و قابلیت های محدودتری دارند. برای بهره وری بیشتر از این سیستم می توانید از شرکت های ارائه خدمات نیز کمک بخواهید و بهترین خدمات میزبانی برای تجهیزات و قابلیت های نرم افزاری سیستم را دریافت کنید.

نظر شما