شناسهٔ خبر: 66937678 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

روزنامه اصولگرا: ایرانیان ناامیدند؛ دولت بعدی باید گفتمانی غیر از همه دولتهای قبل داشته باشد تا جامعه به صندوق برگردد

در شرایط کنونی تشکیل دولتی که بتواند مجدد افقی برای احیای گفتارهای دهه‌های گذشته داشته باشد شاید به‌شدت سخت باشد و مخاطبان را دچار پرسش‌های معرفتی گسترده‌ای کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، دراین باره روزنامه فرهیختگان نوشت: برای پاسخ به پرسش‌های معرفتی باید در واقع بحث‌های مهمی که دراین چند ساله به حاشیه رفته است را مجدد به پرسش جدی بدل کنیم.

مهم‌ترین پرسش‌هایی که به چگونگی تشکیل دولت قوی و ملی کمک می‌کند به شرح زیر است:

۱ - دولت چگونه می‌تواند در عصر فعلی که گفتمان‌هایی مثل اعتدال و عدالت و سازندگی و توسعه سیاسی و اصلاحات به‌گونه‌ای مصرف شده است، دست به گفتمان‌سازی جدید بزند و آیا اصلا گفتمان‌ سازی در این مقطع مساله شدنی است؟ یا باید شاهد شکل‌گیری دولتی بدون گفتمان مرکزی و گفتاری منسجم باشیم؟ و در یک پرسش سخت‌گیرانه اصلا چه گفتمانی به فضای اجتماعی ایران فعلی مجدد کمک می‌کند؟


۲ - شکل و اندازه دولت آتی چگونه خواهد بود؟ یکی از پرسش‌های‌ حیاتی برای دولت آتی میزان و اندازه دخالت دولت در بازار و نظم اجتماعی است، این میزان به شکل دولت و اندازه آن ارتباط دارد. بعد از تجربه هشت دولت در ایران امروز دولت چگونه باید خود را صورت‌بندی کند؟ پرسش کلیدی شاید این‌گونه باید طرح شود دولت در چه حوزه‌هایی توان دخالت دارد یا باید به‌صورت جدی دخالت کند تا شرایط برای ایران و ایرانیان در آینده مفیدتر شود؟


۳ - چگونه باید وفاق اجتماعی را مجدد به‌دست آورد و ایده انسجام ملی را که به شکلی احیای‌کننده امر ملی است در تکثر فعلی افکار اجتماعی بازآفرینی کرد؟ اگر دولت مهم‌ترین قوه حاکمه است، این قوه با چه دستگاه فکری باید از دوقطبی جلوگیری کند و انسجام اجتماعی را شکل دهد؟


۴ - ایرانیان به‌نوعی دچار سرخودگی جمعی هستند و احساس ناامیدی می‌کنند، حال آنکه بخشی از این ناامیدی ساخته شده است اما دولت مهم‌ترین مکانی است که با تصمیم‌های خود می‌تواند افق‌ گشایی در ساحت اجتماعی ایران داشته باشد. چه نوع تصمیاتی در آینده ایران باعث خواهد شد جامعه از سرخوردگی خارج شود و به‌نوعی به ملتی برای کمک به ایران بدل شود؟ و جامعه چگونه به عنصری ارگانیک برای دولت تبدیل شود که بتوانند ایران توسعه‌یافته‌ای را شکل دهند؟


۵ - دولت از چه طریقی می‌تواند پروژه توسعه ایران که در دهه گذشته با شیب کمی پیشرفته است را با سرعت بیشتر هدایت کند؟ آیا نسبتی با توسعه و رویای اجتماعی در سطح ملی و اجتماعی وجود دارد؟ به‌نظر می‌رسد جامعه ایران و دولت در سطح وسیعی نیاز به قصه‌های مشترکی دارند که پروژه توسعه یکی از موارد مهم است.

23302

نظر شما